Opel Astra III 1.6

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Astra III to kolejny model Opla, którego nowoczesna stylistyka nadwozia ma sugerować, że mamy do czynienia z nowym wizerunkiem firmy.
Tradycyjny Opel staje się pomału producentem aut niemal awangardowych. Astra III to kolejny model, którego nowoczesna stylistyka nadwozia ma sugerować, że mamy do czynienia z nowym wizerunkiem firmy.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.

 

W autach klasy średniej ścierają się dwie tendencje konstrukcyjne - auta z wielowahaczową osią tylną lub belką skrętną. Nowocześniejsze i lepsze są auta należące do pierwszej grupy - np. nowy VW Golf czy Ford Focus. Belkę skrętną mają np. Toyota Corolla i właśnie Opel Astra III. Czy to znaczy, że komfort jazdy Astry jest gorszy niż Golfa? Na to pytanie staraliśmy się znaleźć odpowiedź, jeżdżąc Astrą napędzaną silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.

 

Cechy szczególne

 

Astra III ma dwie cechy szczególne - nowoczesny kształt nadwozia i płytę podłogową .... przejętą z poprzedniego modelu. Widać, że Opel oszczędza, chociaż na pierwszy rzut oka nie jest to w Astrze zauważalne. Dopiero w bogato wyposażonych wersjach można otrzymać amortyzatory o zmiennej i regulowanej elektronicznie sile tłumienia. Wnętrze Astry również sprawia wrażenie

Fot. R. Polit: Silnik 1,6 l/105 KM okazał się oszczędny, elastyczny i skory do dynamicznych przyspieszeń. To zmodernizowana jednostka napędowa ze zmienną
Fot. R. Polit: Silnik 1,6 l/105 KM okazał się oszczędny, elastyczny i skory do dynamicznych przyspieszeń. To zmodernizowana jednostka napędowa ze zmienną długością kanału dolotowego.

nowoczesnego. Z obsługą przycisków i przełączników nie ma problemów. Szkoda, że zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Wydaje się, że to zbyt daleko posunięta wiara w niezawodność techniki. W kabinie pasażerskiej miejsca jest pod dostatkiem, zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach. Bagażnik o pojemność 350 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy. 

 

Silnik

 

Z gamy jednostek napędowych oferowanych do napędu Astry wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Został on unowocześniony dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego o zmiennej długości. Kolektor dolotowy ma dwie długości, a wyborem właściwej zajmuje się elektroniczny sterownik na podstawie informacji o chwilowym obciążeniu silnika i jego obrotów. Urządzenie ma obniżyć

Fot. R. Polit: Bagażnik o pojemności 350 l ma regularne kształty.
Fot. R. Polit: Bagażnik o pojemności 350 l ma regularne kształty.

zużycie paliwa. W praktyce to się sprawdza, a przy okazji silnik zyskał na elastyczności. Miejskie zużycie paliwa wynosi 8,5 l na 100 km i jest to wynik do przyjęcia, a przy tym Astra napędzana tym silnikiem zachowuje się dość dynamicznie, także na wyższych biegach.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Jazda Astrą może dostarczyć sporo satysfakcji. W porównaniu z poprzedniczką, produkowaną w zakładzie Opla w Gliwicach, komfort jazdy jest nieco wyższy. Dźwignie włączania kierunkowskazów i wycieraczek zostały przejęte z większej Vectry i charakteryzują się tym, że zawsze pozostają w położeniu spoczynkowym. W porównaniu z Vectrą ich działanie jednak poprawiono i posługiwanie się nimi nie jest uciążliwe. Za to uciążliwa jest duża średnica skrętu, utrudniająca parkowanie. Zachowanie pojazdu na zakrętach jest poprawne, lecz z racji konstrukcji Astra wypada gorzej od Forda Focusa czy VW Golfa. W tylnym

Fot. Opel: Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.
Fot. Opel: Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.

zawieszeniu Opla wykorzystano bowiem belkę skrętną, która nie jest tak skuteczna jak konstrukcja wielowahaczowa. Uwagę zwraca układ hamulcowy. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h po przebyciu 37,8 m.

 

Podsumowanie

 

Opel Astra pozostawia pozytywne wrażenie, głównie za sprawą przestronnego wnętrza i oszczędnego oraz elastycznego silnika. Poziom wyposażenia seryjnego jest typowy dla pojazdów tej klasy. W wyposażeniu tym brakuje klimatyzacji i radia, które można sobie dokupić. Potencjalni nabywcy Astry z pewnością będą ją porównywać z VW Golfem i nowym Fordem Focusem, na którego trzeba poczekać do marca przyszłego roku. Golf i Astra mają swoich zagorzałych zwolenników, którzy jednak przyznają, że poziom obu konkurentów jest zbliżony.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/3900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,3

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,8

Prędkość maksymalna (km/h):

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

68*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,8

Pojemność bagażnika (dm3):

350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,5/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 180 x 146

Rozstaw osi (cm):

262

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Essentia (zł):

65 400

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest dość przestronne z przodu i z tyłu.   

Silnik

****

Silnik wyróżnia się elastycznością i umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. 

Poziom hałasu

****

Pod tym względem Astra III jest typowym przedstawicielem swojej klasy. 

Hamulce

****

Droga hamowania Astry jest zbliżona do drogi hamowania w Renault Megane.

Dynamika

***

Astra jest nieco wolniejsza od Renault Megane 1,6 l/113 KM

Zużycie paliwa

****

 Silnik Astry zużywa mniej paliwa niż renault Megane 1,6 l/113 KM.

Nowoczesność konstrukcji

***

Nowoczesna płyta podłogowa z prostym układem zawieszenia jest bodaj najsłabszym elementem nowej Astry.     

Wyposażenie

****

Wyposażenie standardowe jest typowe dla aut tej klasy. 

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

Astra III Essentia

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz CD

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty