
W autach klasy średniej ścierają się dwie tendencje konstrukcyjne - auta z wielowahaczową osią tylną lub belką skrętną. Nowocześniejsze i lepsze są auta należące do pierwszej grupy - np. nowy VW Golf czy Ford Focus. Belkę skrętną mają np. Toyota Corolla i właśnie Opel Astra III. Czy to znaczy, że komfort jazdy Astry jest gorszy niż Golfa? Na to pytanie staraliśmy się znaleźć odpowiedź, jeżdżąc Astrą napędzaną silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.
Cechy szczególne
Astra III ma dwie cechy szczególne - nowoczesny kształt nadwozia i płytę podłogową .... przejętą z poprzedniego modelu. Widać, że Opel oszczędza, chociaż na pierwszy rzut oka nie jest to w Astrze zauważalne. Dopiero w bogato wyposażonych wersjach można otrzymać amortyzatory o zmiennej i regulowanej elektronicznie sile tłumienia. Wnętrze Astry również sprawia wrażenie

nowoczesnego. Z obsługą przycisków i przełączników nie ma problemów. Szkoda, że zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Wydaje się, że to zbyt daleko posunięta wiara w niezawodność techniki. W kabinie pasażerskiej miejsca jest pod dostatkiem, zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach. Bagażnik o pojemność 350 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Silnik
Z gamy jednostek napędowych oferowanych do napędu Astry wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Został on unowocześniony dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego o zmiennej długości. Kolektor dolotowy ma dwie długości, a wyborem właściwej zajmuje się elektroniczny sterownik na podstawie informacji o chwilowym obciążeniu silnika i jego obrotów. Urządzenie ma obniżyć

zużycie paliwa. W praktyce to się sprawdza, a przy okazji silnik zyskał na elastyczności. Miejskie zużycie paliwa wynosi 8,5 l na 100 km i jest to wynik do przyjęcia, a przy tym Astra napędzana tym silnikiem zachowuje się dość dynamicznie, także na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Jazda Astrą może dostarczyć sporo satysfakcji. W porównaniu z poprzedniczką, produkowaną w zakładzie Opla w Gliwicach, komfort jazdy jest nieco wyższy. Dźwignie włączania kierunkowskazów i wycieraczek zostały przejęte z większej Vectry i charakteryzują się tym, że zawsze pozostają w położeniu spoczynkowym. W porównaniu z Vectrą ich działanie jednak poprawiono i posługiwanie się nimi nie jest uciążliwe. Za to uciążliwa jest duża średnica skrętu, utrudniająca parkowanie. Zachowanie pojazdu na zakrętach jest poprawne, lecz z racji konstrukcji Astra wypada gorzej od Forda Focusa czy VW Golfa. W tylnym

zawieszeniu Opla wykorzystano bowiem belkę skrętną, która nie jest tak skuteczna jak konstrukcja wielowahaczowa. Uwagę zwraca układ hamulcowy. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h po przebyciu 37,8 m.
Podsumowanie
Opel Astra pozostawia pozytywne wrażenie, głównie za sprawą przestronnego wnętrza i oszczędnego oraz elastycznego silnika. Poziom wyposażenia seryjnego jest typowy dla pojazdów tej klasy. W wyposażeniu tym brakuje klimatyzacji i radia, które można sobie dokupić. Potencjalni nabywcy Astry z pewnością będą ją porównywać z VW Golfem i nowym Fordem Focusem, na którego trzeba poczekać do marca przyszłego roku. Golf i Astra mają swoich zagorzałych zwolenników, którzy jednak przyznają, że poziom obu konkurentów jest zbliżony.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 150/3900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,3 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 68* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,5/8,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 180 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 262 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Essentia (zł): | 65 400 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest dość przestronne z przodu i z tyłu. |
Silnik | **** | Silnik wyróżnia się elastycznością i umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. |
Poziom hałasu | **** | Pod tym względem Astra III jest typowym przedstawicielem swojej klasy. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Astry jest zbliżona do drogi hamowania w Renault Megane. |
Dynamika | *** | Astra jest nieco wolniejsza od Renault Megane 1,6 l/113 KM |
Zużycie paliwa | **** | Silnik Astry zużywa mniej paliwa niż renault Megane 1,6 l/113 KM. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Nowoczesna płyta podłogowa z prostym układem zawieszenia jest bodaj najsłabszym elementem nowej Astry. |
Wyposażenie | **** | Wyposażenie standardowe jest typowe dla aut tej klasy. |
Wyposażenie seryjne:
Astra III Essentia
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?