Opel Astra III 1.6

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Udostępnij:
Astra III to kolejny model Opla, którego nowoczesna stylistyka nadwozia ma sugerować, że mamy do czynienia z nowym wizerunkiem firmy.
Tradycyjny Opel staje się pomału producentem aut niemal awangardowych. Astra III to kolejny model, którego nowoczesna stylistyka nadwozia ma sugerować, że mamy do czynienia z nowym wizerunkiem firmy.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.
Fot. R. Polit: Astra zwraca uwagę nowoczesnym kształtem nadwozia, który ma przyczynić się do postrzegania Opla jako firmy innowacyjnej.

 

W autach klasy średniej ścierają się dwie tendencje konstrukcyjne - auta z wielowahaczową osią tylną lub belką skrętną. Nowocześniejsze i lepsze są auta należące do pierwszej grupy - np. nowy VW Golf czy Ford Focus. Belkę skrętną mają np. Toyota Corolla i właśnie Opel Astra III. Czy to znaczy, że komfort jazdy Astry jest gorszy niż Golfa? Na to pytanie staraliśmy się znaleźć odpowiedź, jeżdżąc Astrą napędzaną silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.

 

Cechy szczególne

 

Astra III ma dwie cechy szczególne - nowoczesny kształt nadwozia i płytę podłogową .... przejętą z poprzedniego modelu. Widać, że Opel oszczędza, chociaż na pierwszy rzut oka nie jest to w Astrze zauważalne. Dopiero w bogato wyposażonych wersjach można otrzymać amortyzatory o zmiennej i regulowanej elektronicznie sile tłumienia. Wnętrze Astry również sprawia wrażenie

Fot. R. Polit: Silnik 1,6 l/105 KM okazał się oszczędny, elastyczny i skory do dynamicznych przyspieszeń. To zmodernizowana jednostka napędowa ze zmienną
Fot. R. Polit: Silnik 1,6 l/105 KM okazał się oszczędny, elastyczny i skory do dynamicznych przyspieszeń. To zmodernizowana jednostka napędowa ze zmienną długością kanału dolotowego.

nowoczesnego. Z obsługą przycisków i przełączników nie ma problemów. Szkoda, że zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Wydaje się, że to zbyt daleko posunięta wiara w niezawodność techniki. W kabinie pasażerskiej miejsca jest pod dostatkiem, zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach. Bagażnik o pojemność 350 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy. 

 

Silnik

 

Z gamy jednostek napędowych oferowanych do napędu Astry wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Został on unowocześniony dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego o zmiennej długości. Kolektor dolotowy ma dwie długości, a wyborem właściwej zajmuje się elektroniczny sterownik na podstawie informacji o chwilowym obciążeniu silnika i jego obrotów. Urządzenie ma obniżyć

Fot. R. Polit: Bagażnik o pojemności 350 l ma regularne kształty.
Fot. R. Polit: Bagażnik o pojemności 350 l ma regularne kształty.

zużycie paliwa. W praktyce to się sprawdza, a przy okazji silnik zyskał na elastyczności. Miejskie zużycie paliwa wynosi 8,5 l na 100 km i jest to wynik do przyjęcia, a przy tym Astra napędzana tym silnikiem zachowuje się dość dynamicznie, także na wyższych biegach.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Jazda Astrą może dostarczyć sporo satysfakcji. W porównaniu z poprzedniczką, produkowaną w zakładzie Opla w Gliwicach, komfort jazdy jest nieco wyższy. Dźwignie włączania kierunkowskazów i wycieraczek zostały przejęte z większej Vectry i charakteryzują się tym, że zawsze pozostają w położeniu spoczynkowym. W porównaniu z Vectrą ich działanie jednak poprawiono i posługiwanie się nimi nie jest uciążliwe. Za to uciążliwa jest duża średnica skrętu, utrudniająca parkowanie. Zachowanie pojazdu na zakrętach jest poprawne, lecz z racji konstrukcji Astra wypada gorzej od Forda Focusa czy VW Golfa. W tylnym

Fot. Opel: Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.
Fot. Opel: Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.

zawieszeniu Opla wykorzystano bowiem belkę skrętną, która nie jest tak skuteczna jak konstrukcja wielowahaczowa. Uwagę zwraca układ hamulcowy. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h po przebyciu 37,8 m.

 

Podsumowanie

 

Opel Astra pozostawia pozytywne wrażenie, głównie za sprawą przestronnego wnętrza i oszczędnego oraz elastycznego silnika. Poziom wyposażenia seryjnego jest typowy dla pojazdów tej klasy. W wyposażeniu tym brakuje klimatyzacji i radia, które można sobie dokupić. Potencjalni nabywcy Astry z pewnością będą ją porównywać z VW Golfem i nowym Fordem Focusem, na którego trzeba poczekać do marca przyszłego roku. Golf i Astra mają swoich zagorzałych zwolenników, którzy jednak przyznają, że poziom obu konkurentów jest zbliżony.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/3900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,3

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,8

Prędkość maksymalna (km/h):

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

68*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,8

Pojemność bagażnika (dm3):

350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,5/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 180 x 146

Rozstaw osi (cm):

262

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Essentia (zł):

65 400

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest dość przestronne z przodu i z tyłu.   

Silnik

****

Silnik wyróżnia się elastycznością i umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. 

Poziom hałasu

****

Pod tym względem Astra III jest typowym przedstawicielem swojej klasy. 

Hamulce

****

Droga hamowania Astry jest zbliżona do drogi hamowania w Renault Megane.

Dynamika

***

Astra jest nieco wolniejsza od Renault Megane 1,6 l/113 KM

Zużycie paliwa

****

 Silnik Astry zużywa mniej paliwa niż renault Megane 1,6 l/113 KM.

Nowoczesność konstrukcji

***

Nowoczesna płyta podłogowa z prostym układem zawieszenia jest bodaj najsłabszym elementem nowej Astry.     

Wyposażenie

****

Wyposażenie standardowe jest typowe dla aut tej klasy. 

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

Astra III Essentia

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz CD

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Klipsch

Klipsch RP-500SA czarny

2 799,00 zł1 269,00 zł-55%
miejsce #2

Tesori Płyn Do Płukania Ajurweda 750Ml

17,99 zł9,18 zł-49%
miejsce #3

Unitec

Unitec Linka Holownicza z Szelkami 2500Kg

52,00 zł27,16 zł-48%
miejsce #4

Fibaro

Fibaro Rgbw Controller 2 Fgrgbwm-442 868,4 Mhz Kontroler

359,00 zł216,08 zł-40%
miejsce #5

Compass

COMPASS PLANDEKA OCHRONNA SUV-VAN - 515 X 195 X 142 CM

435,00 zł320,00 zł-26%
miejsce #6

ML Meble

Ml Meble Witryna Castel 06/S

799,00 zł759,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie