
Pojazdy dobrze znane i oferowane od lat okazują się zwykle równie dobre jak te, które widzimy dziś w centrum promocji, a przy tym są często znacznie tańsze. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w bardzo konkurencyjnym segmencie C (aut

kompaktowych), gdzie możemy zastanowić się na Nissanem Almerą lub Oplem Astrą Classic II.
Oba pojazdy nie są nowe, ale to Opel zadebiutował pierwszy, bo w roku 1998. I doczekał się już następcy (Astra III), a sam istnieje jedynie jako produkowana w Polsce wersja Classic. Czy przez to jest

gorszy niż, powiedzmy, pięć lat temu? Oczywiście nie, zaś takie postawienie sprawy daje okazję producentowi, by oferować ów model naprawdę tanio. I rzeczywiście, 5-drzwiowa Classic 1,4 wyceniona jest na poziomie samochodów o klasę mniejszych, choć po bliższemu

przyjrzeniu się cennikom, "okazja" staje się mniej atrakcyjna. Niska cena - tak, ale kosztem zubożenia wyposażenia.
Jej konkurent, Nissan Almera II, pojawił się jako zupełnie nowa konstrukcja w roku 2000. Dwa lata później został nieco

odnowiony, poprawiono jego specyfikację techniczną i wyposażenie. Jednak teraz, pięć lat od debiutu, Almera też jest "starym" modelem, który wkrótce zostanie zastąpiony przez coś nowego. A więc - to najlepszy czas by ją kupić! Tym bardziej, że Nissan konsekwentnie stosuje poważne promocje,

kontynuując jednocześnie politykę oferowania auta z solidnym wyposażeniem. Pozornie wydaje się że Almera jest droższa od Astry Classic, ale gdy wyrównamy ich wyposażenia (co zresztą jest prawie niemożliwe, bo Classic nie oferuje pewnych opcji) szala przechyla się na stronę Nissana.

Konstrukcja
Pod względem konstrukcyjnym oba auta są do siebie bardzo podobne. Mają oczywiście poprzecznie ustawione silniki i przedni napęd. Do

porównania wybraliśmy najmniejszą jednostkę Almery (1,5 l/98 KM) i najmniejszą Astry (1,4 l/90 KM). Oba silniki są nowoczesne, 16-zaworowe, i oba ukierunkowano nie na oszałamiające osiągi, a na jazdę ekonomiczną. Nieco cięższa Almera, mimo mocniejszej jednostki napędowej, ma minimalnie słabsze przyspieszenia, ale w praktyce, pod tym względem uznajmy konkurentów za równych. Samochody te sprawią się najlepiej w mieście, natomiast na zatłoczonej drodze poza miastem, załadowane wakacyjnym bagażem nie zaimponują zdolnością do wyprzedzania.

Podwozie konkurentów niczym specjalnym się nie wyróżnia. W Oplu zastosowano tradycyjnie najprostsze rozwiązanie, kolumny MacPherson z przodu oraz wahacze wleczone i belkę skrętną z tyłu. Almera różni się tym, że z tyłu ma

charakterystyczną dla Nissana oś skrętną prowadzoną drążkami. Można więc uznać, że jej zawieszenie jest bardziej interesujące i pewniejsze przy gwałtownych manewrach. Natomiast gdy chodzi o tzw. komfort resorowania, nieznacznie wygrywa miękko zawieszona Astra.
Odnotujmy przewagę Nissana, gdy chodzi o układ hamulcowy

- oba auta mają ABS, ale w Oplu znajdziemy z tyłu bębny a nie tarcze, poza tym niemiecko-polski samochód nie ma tzw. asystenta hamowania, wzmacniającego jego efektywność przy hamowaniach awaryjnych.
Wnętrze
Większość nabywców najbardziej interesować się będzie przestronnością wnętrza i ergonomią kabiny. Tutaj wygrywa

Astra, która przy podobnych wymiarach nadwozia dysponuje zauważalnie większym rozstawem osi. Natomiast miejsce za kierownicą dopasujemy lepiej w Nissanie, który ma regulację wysokości siedziska kierowcy. O estetyce nadwozia i wnętrza trudno mówić, jednak Almera wydaje się nowocześniejsza od Astry, a gdy ktoś jest fanem elektroniki, może do niej zamówić rewolucyjny panel/wyświetlacz "do obsługi wszystkiego". Opel nie oferuje takich możliwości. Bądźmy jednak realistami - panel N-form to raczej zabawka, natomiast o rok dłuższa gwarancja Nissana jest istotna. I właśnie dlatego, uwzględniając (realnie) niższą cenę Almery lub jej znacznie lepsze wyposażenie, skłonilibyśmy się raczej ku autu z pochodzeniem japońskim, a produkowanemu w Wielkiej Brytanii.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Nissan Almera | Opel Astra |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Nissan Almera 1,5 Visia+ 5d | Opel Astra Classic II 1,4 5d |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/beznynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1497 | 1389 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 98/6000 | 90/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 136/4000 | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,1 | 13,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,5 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39,6 | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 355 | 370 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 60 | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/8,6 | 5,7/9,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 420 x 170,5 x 145 | 411x171x142,5 |
Rozstaw osi (cm) | 253,5 | 260,6 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 53 800 (z promocją 4 100) | 45 500 (z opcjami jak Almera powyżej 55 300) |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Almera Visia + 5d | Astra Classic II |
Poduszki powietrzne | 4 | 2(O 3) |
Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu | S/- | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
Układ kontroli trakcji ESP | - | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | O/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | O | O/O |
Centralny zamek | S | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD | S | O |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | O/O |
Czujnik deszczu | - | - |
Siedzenia przednie z regulacją wysokości manualną/elektryczną | S/- | O |
Tempomat | - | - |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dorota Gardias rozebrała się do naga przed obiektywem. Wygląda jak bogini! [zdjęcia]
- Tak w młodości wyglądała Magda Gessler. Była prawdziwą pięknością [zdjęcia]
- Popularna aktorka odsłania kulisy romansu z żonatym mężczyzną. Odważne wyznanie
- Znana dziennikarka nie wytrzymała. "Tym razem sprawę oddaję prawnikowi"
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie