Niemiecka Astra z Gliwic i koreańskie Lacetti przemianowane z Daewoo na amerykańską markę Chevrolet. Dwaj konkurenci i nie tylko - to także członkowie wielkiej rodziny General Motors.
Niewiele jest dziedzin gospodarki, w których aż tak wyraźnie widać oznaki globalizacji, jak to ma miejsce w przemyśle motoryzacyjnym. Od kilku lat coraz częściej, z pozoru całkowicie różne marki samochodów, okazują się należeć do tego samego koncernu.
Nie inaczej jest w przypadku Chevroleta Lacetti i Opla Astry
Classic II. W naszym porównaniu prezentujemy następcę popularnego Lanosa, wspartego technologią i prestiżem Chevroleta, oraz produkowanego w polskiej fabryce solidnego kompakta, który już doczekał się swojego następcy. Oba auta mają zbliżone gabaryty, podobny silnik i porównywalną cenę.
Cechy szczególne
Już przy pierwszym kontakcie z Chevroletem widać rękę włoskiego mistrza Giorgetto Giugiaro. Reflektory w kształcie migdała, szeroka kratka wlotu powietrza z chromowaną listwą, na której zamontowano logo firmy, wreszcie dynamicznie wyglądający tył z zachodzącymi na boki lampami i mocno zarysowaną dolną linią szyby piątych drzwi.
Dostępna w wielu odmianach Astra drugiej generacji jeździ po
naszych drogach już wiele lat. Przez ten czas konstrukcje aut kompaktowych uległy dość mocnym zmianom, jednak masywne nadwozie o kanciastych kształtach nie straszny jeszcze archaicznym wyglądem.
Astra z pewnością przypadnie do gustu zwolennikom bardziej klasycznych nadwozi.
Wewnętrzne wymiary porównywanych aut także są podobne. Zarówno w jednym, jak i drugi przypadku bardzo wygodnie można podróżować na przednich siedzeniach, choć fotele w Astrze są nieco mniej wygodne i gorzej wyprofilowane. Miejsca na nogi jest pod dostatkiem, ale w czasie jazdy po łukach daje się we znaki zbyt słabe trzymanie boczne. Pod tym względem w Lacetti jest o wiele mogą
podróżować osoby najwyżej średniego wzrostu. Nieco wyżsi pasażerowie w obydwu autach będą mieli problem z miejscem na głowę. A wszystko przez to, że tylna część dachu zarówno Chevroleta jak i Opla znacznie się obniża na wysokości oparć tylnych foteli.
Jakość i dopasowanie materiałów użytych do wykonania elementów we wnętrzu zasługuje na uznanie zwłaszcza w
Lacetti. W porównaniu do poprzedników, znanych jeszcze pod marką Daewoo to zdecydowany postęp.
Silnik
Podstawowy model Lacetti wyposażony jest w 95-konny silnik 1.4, który mimo, że pod względem pojemności i mocy przypomina jednostkę napędową Astry, jest jednak zupełnie inną konstrukcją. Silnik ten współpracuje z 5-stopniową manualną skrzynią biegów i od razu trzeba przyznać, że nie zachwyca ani dynamiką, ani elastycznością. Z takim napędem Chevroletowi wyraźnie brakuje wigoru.
Warto dodać, że oba auta mają podobną masę i moc silników (Astra 90 KM), jednak to starszy z rywali okazał się w tej konkurencji zwycięzcą.
Wrażenia z jazdy
Pozytywne wrażenie robi za to zawieszenie Lacetti wyposażone z przodu w kolumny McPhersona oraz amortyzatory gazowe. Podczas jazdy hatchback zachowuje się nieco lepiej od sedana, co daje się zauważyć zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na zakrętach. Jeżeli wierzyć przedstawicielom firmy europejska wersja tego auta posiada o 10 proc. twardsze zawieszenie niż modele produkowane na inne rynki.
Opel wydaje się nieco "za twardy", co przy dłuższej jeździe po nierównych drogach nie każdemu może przypaść do gustu. Posiada za
o skuteczne hamulce, które w naszym porównaniu wypadły lepiej niż w Chevrolecie.
Szkoda, że w najtańszych wersjach nie otrzymamy poduszek bocznych, nie mówiąc już o kurtynach chroniących. Nie można także dokupić system stabilizacji toru jazdy ESP, ani TC, czyli systemu kontroli trakcji (dostępny jedynie w wersji CDX). Pamiętajmy jednak, że porównujemy najtańsze modele.
Astra gorzej przyspiesza, ale silnik wydaje się bardziej elastyczny. Przed zakupem Lacetti warto pomyśleć o mocniejszej jednostce napędowe - przynajmniej 109-konnej 1.6.
Podsumowanie
Koreańskie auto jest nieźle dopracowane, nowoczesne i ładne. Jego zawieszenie nieźle sobie radzi na nierównych drogach, chociaż zbyt słaby silnik 1.4 znacznie ogranicza czerpanie przyjemności z jazdy.
Mimo upływu czasu Astry Classic II cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Niezła dynamika silnika i fakt, że auto powstaje w cenionym za solidność zakładzie w Gliwicach, to także atuty Opla.
Nasza ocena:
| Chevrolet Lacetti | Opel Astra II |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Chevrolet Lacetti 1.4 | Opel Astra Classic II 1.4 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1399 | 1389 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 95/6200 | 90/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 131/4400 | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,6 | 13,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,0 | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 180 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 44 | 40 |
Pojemność bagażnika (cm3 ) | 275/1045 | 370/1180 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 60 | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (cm3 /100 km) | 5,9/ 9,3 | 5,5/9,5 |
Długość/szerokość/wysokość | 429/172/144 | 411/170/142 |
Rozstaw osi (cm) | 260 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
Cena (zł) | 45 900 | 45 500 |
Wyposażenie seryjne:
| Chevrolet Lacetti 1.4 Star | Opel Astra Classic II 1.4 |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Uklad kontroli stabilności jazdy ESP | - | - |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka: | S | - |
Radio CD | S | - |
Elektrycznie sterowane szyb przednich/tylnych | S/- | -/- |
Centralny zamek: | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Klimatyzacja manualna | - | - |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?