Opel Astra II Classic

Andrzej Bartoszak
Fot. Opel: Opel Astra Classic II jest produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Na zdjęciu model z nadwoziem 5-drzwiowym hatchback.
Fot. Opel: Opel Astra Classic II jest produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Na zdjęciu model z nadwoziem 5-drzwiowym hatchback.
Modele wycofane z rynku zachodnioeuropejskiego Opel produkuje w Polsce i przeznacza dla biedniejszej części Kontynentu.

Modele wycofane z rynku zachodnioeuropejskiego Opel produkuje w Polsce i przeznacza dla biedniejszej części Kontynentu.

 

Od 1979 r., gdy zadebiutował pierwszy Kadett z przednim napędem, obserwujemy w segmencie kompaktów prawie otwartą wojnę pomiędzy Volkswagenem, a Oplem. Niewiele zmienia tu fakt, że Kadetty w pewnym momencie zmieniły nazwę. Na Kontynencie nastąpiło to w roku 1991. Auto, które powinno się nazywać "Kadettem F" przybrało brytyjskie imię, stosowane na wyspach już od lat - Astra. Ale to nie koniec konfuzji z oplowską nomenklaturą. W Europie doczekaliśmy

Fot. Opel: Opel Astra Classic II jest produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Na zdjęciu model z nadwoziem 5-drzwiowym hatchback.
Fot. Opel: Opel Astra Classic II jest produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Na zdjęciu model z nadwoziem 5-drzwiowym hatchback.

się już Astry III (model H) i właśnie ten model jest od początku 2004 roku jest anty-Golfem V. Astra II, czyli "model G", stał się Astrą Classic (właściwie Classic II). Jako "stary model" wycofał się na z góry upatrzone pozycje, czyli do gliwickiej fabryki amerykańsko - niemieckiego koncernu.

 

Nowy, znany samochód

 

Obecna Astra Classic jest więc tzw. "tanią ofertą" na środkowoeuropejski rynek. Trzeba przyznać, że samochód ten, od momentu swego rzeczywistego debiutu w roku 1998, niezbyt się zestarzał. Astra III ma bardziej śmiałe, ostre linie, ale Classic II można postawić przy niej bez wstydu. I każdy pozna w niej właśnie Opla.

Zaletą Astry II zawsze były spore wymiary wnętrza, wynikające przede wszystkim z wyjątkowo dużego rozstawu osi - 261 cm to o całe 10 cm więcej od ówczesnego konkurenta - Golfa IV. W efekcie uzyskano rzeczywiście sporo miejsca na tylnych siedzeniach, a dzięki długości auta przekraczającej (w wersji hatchback) aż o 11 cm 4 metry, także rozsądny bagażnik o

Opel Astra II Classic

pojemności 370/1180 l. Prócz tego, jedyne co można powiedzieć o tym Oplu to, że nazwa Classic nie kłamie.

 

Klasyczny Classic

 

W tym samochodzie wszystko jest ze "średniej półki", zastosowano najbardziej typowe i sprawdzone rozwiązania, co wcale nie jest złą rekomendacją. Tak więc z przodu znajdziemy zawieszenie MacPherson, z tyłu wahacze wleczone i belkę skrętną. Przednie zawieszenie zamocowano na elastycznie zawieszonej ramie pomocniczej, co pozwoliło na uzyskanie w miarę miękko - komfortowego charakteru jego pracy. Hamulce - z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe. Wspomaganie kierownicy - elektrohydrauliczne. Układ napędowy oczywiście z przodu, umieszczony poprzecznie, skrzynie biegów tylko manualne i tylko pięciobiegowe.

Fot. Opel: Tablica przyrządów jest czytelna, na konsoli środkowej umieszczono przydatny trójfunkcyjny wyświetlacz.
Fot. Opel: Tablica przyrządów jest czytelna, na konsoli środkowej umieszczono przydatny trójfunkcyjny wyświetlacz.

Wnętrze - typowe dla Opla - tablica przyrządów ergonomiczna, ale nieco szara i smutna, pozycji kierowcy nic nie można zarzucić, o ile zamówi się regulację kierownicy w dwu płaszczyznach i regulację wysokości fotela. Materiały wykończeniowe są również na średnim, całkiem akceptowalnym poziomie. Z rzeczy "ekstra" w standardzie znajdziemy jedynie ABS i dwie poduszki powietrzne. Właśnie ubogie (na tle nowszej konkurencji w segmencie C) wyposażenie pozwala Astrze Classic utrzymywać nieco niższy poziom cen.

 

Oferta bez szaleństw

 

Oryginalna Astra II miała bardzo wiele wersji i odmian, ale dla modelu Classic produkowanego w Polsce pozostawiono te, które mają szansę sprzedawać się najlepiej. To znaczy - trzy nadwozia - 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz kombi, a także trzy silniki - 1,4 16V 90 KM, 1,6 16V 100 KM i turbodiesla 1,7 CDTI 80 KM. Wszystkie są nowoczesne, gdyż muszą spełniać współczesne normy czystości spalin. Najciekawszy jest oczywiście diesel common rail z bezpośrednim wtryskiem, ale wydaje się, że dla osoby pokonującej "klasyczne" kilkanaście tysięcy kilometrów rocznie, idealnym rozwiązaniem będzie wystarczająco dynamiczny, a jednak dość oszczędny silnik 1,6. Spośród trzech nadwozi zalecalibyśmy oczywiście 5-drzwiowego hatchbacka, jako rozwiązanie najbardziej uniwersalne i wygodne, a przy tym najtańsze (z silnikiem 1.4 - nieco ponad 45 000 zł). Sedan, jak to zwykle bywa, ma większy bagażnik, ale znacznie gorsze możliwości ładunkowe, za przyczyną ograniczeń jakie wprowadza niewielka pokrywa kufra.

Astrę Classic można całkiem solidnie doposażyć z rozsądnej listy wyposażenia dodatkowego. Gdy wybierzemy choć podstawowy zestaw z manualną klimatyzacją, elektrycznymi szybami z przodu, alarmem i poduszkami bocznymi, 5-drzwiowy Classic 1,6 będzie kosztować ponad 60 000 zł. Podobnie skonfigurowana, nowoczesna Astra III kosztuje ponad 10 000 zł więcej, a w praktyce, w codziennej jeździe oferuje prawie to samo. 

  

Dane techniczne - wybrane modele 

 

Model - Astra Classic II

1.4 16V 4d

1.6 16V 5d

1.7 CDTI Kombi

Typ silnika

Benzynowy

benzynowy

turbodiesel bezp. wtrysk

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/8

4/16

Pojemność skokowa cm3

1389

1598

1686

Moc maks. (KM/obr/min)

90/6000

100/6000

80/4400

Moment maks (Nm/obr/min)

125/4000

150/3600

170/1800-2800

Zawieszenie

p- kolumny MacPherson,

t - wahacze wleczone i belka skrętna

Opony

195/60 R 15

195/60 R 15

195/60 R 15

Skrzynia biegów

5b

5b

5b

Przyspieszenie do 100 km/h (s)

13,0

11,5

14,5

Prędkość maksymalna (km/h)

180

188

173

Zużycie paliwa miasto/poza m./średnie (l/100 km)

9,7/5,8/7,2

9,5/5,5/7,0

6,1/4/4,7

Długość/szerokość/wysokość/

rozstaw osi (cm)

425,/171/143/261

411/171/143/261

429/171/261

Pojemność bagażnika (l)

460/1230

370/1180

480/1500

Ceny (zł) od

49 250

50 350

62 600

 

 

Wyposażenie standardowe:

- Układ ABS

- 2 poduszki powietrzne

-Immobilizer

- Tylna kanapa dzielona

- Wspomaganie kierownicy

- Wskaźnik przeglądów okresowych

- Wycieraczka tylnej szyby (oprócz nadwozia sedan)

- Instalacja montażu radia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty