Opel Astra II (1998 – produkcja trwa)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Opel Astra II nie poraża urodą nadwozia, ani wykwintnymi rozwiązaniami technicznymi. Ma jeździć.

 

 

Astra II jest produkowana nadal w fabryce Opla w Gliwicach, jednak licznie występuje na rynku aut używanych.   

Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.

 

Nadwozia

 

Astra ma pięć rodzaje  nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, kombi, coupe oraz kabriolet. Na polskim rynku nie oferowano kabrioletu, który był popularny w innych krajach. Nadwozie ma gwarancję antykorozyjną na 12 lat, bowiem w technologii produkcji zastosowano pokrycie galwaniczne karoserii oraz metodę wysokociśnieniowego uszczelniania elementów.

 

Można mnożyć superlatywy na temat tego samochodu mającego obszerne, dobrze wykończone wnętrze, mogące z łatwością pomieścić cztery osoby. W sedanie chwalony jest praktyczny bagażnik o płaskiej podłodze, w którym można upakować wakacyjny bagaż o objętości 460 l. Składana, dzielona asymetrycznie tylna kanapa umożliwia przewóz nietypowych przedmiotów. Dobrze dopracowane jest przewietrzanie kabiny, w którym potrójny filtr powietrza gwarantuje odpowiednią jego świeżość i czystość, uniemożliwiając przedostanie się cząstek pyłów, kurzu i sadzy. Deska rozdzielcza, tablica przyrządów i położenie dźwigni sterujących są

Fot. Opel: Astra z nadwoziem 5-drzwiowego hatchbacka jest praktyczne.
Fot. Opel: Astra z nadwoziem 5-drzwiowego hatchbacka jest praktyczne.

charakterystyczne dla Opla: funkcjonalne, proste i niezawodne. Taki układ krytykowany jest przez niektórych za konserwatyzm, lecz na tych rozwiązaniach mogą uczyć się zwolennicy grupowania obsługi sześciu funkcji w jednej dźwigni.

 

Chociaż na fotelu kierowcy siedzi się raczej wysoko, to każdy może zająć tam wygodną pozycję. Takie umieszczenie fotela gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. W standardzie wyposażenia, na konsoli środkowej, umieszczono bardzo funkcjonalny wyświetlacz, na którym obok daty i czasu można odczytać wskazania termometru, informującego migającym światłem o przymrozku i możliwym oblodzeniu jezdni. Astra nie jest samochodem idealnym i ma również drobne

Fot. Opel: Astra z nadwoziem 3-drzwiowym.
Fot. Opel: Astra z nadwoziem 3-drzwiowym.

mankamenty, jak np.: szyby w drzwiach tylnych, które nie opuszczają się do poziomu uszczelek.

 

Silniki

 

Do napędu Astry II zastosowano rodzinę wielozaworowych silników ECOTEC. Najmniejszym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM, w niektórych krajach, w tym w Polsce, stosowano silnik 1,4 16V o mocy 90 KM, zaś użytkownicy bardzo cenią tradycyjny silnik 1,6 l o mocy 85 KM. Silniki o pojemności 1,8 i 2,0 l podnosiły cenę zakupu

Fot. Opel: Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 480 l.
Fot. Opel: Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 480 l.

auta i są rzadziej spotykane. Silniki 1,8 l o mocy 125 KM, 2,2 l o mocy 147 KM oraz 2,0 turbo o mocy 190 KM napędzały wersje Coupe oraz Cabrio. Oszczędne są diesle Opla o pojemności 1,7 l/75 KM czy 2,0 l/100 KM.

 

Zawieszenie

 

W pojeździe rozdzielono nadwozie od układu zawieszenia i układu napędowego dzięki czemu wibracje i drgania nie przenoszą się do wnętrza pojazdu. Dość sztywny układ

Fot. R.Polit: Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370 l.
Fot. R.Polit: Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370 l.

zawieszenia pozwala prawidłowo pokonywać ostre zakręty, a tłumienie nierówności odbywa się w harmonijny sposób. Trwałe zawieszenie jest mocną stroną pojazdu.

 

Jazda

 

Astra II prowadzi się pewnie. Silniki o najmniejszych mocach zapewniają słabą dynamikę i o tym trzeba pamiętać podczas wyprzedzania. Zmiana biegów następuje płynnie. Działanie układu kierowniczego, utrzymywanie kierunku jazdy oraz zachowanie na zakrętach są bez zarzutu. Układ jezdny nie odbiega poziomem od konkurentów i

Fot. R.Polit: Tablica przyrządów jest krytykowana za konserwatyzm, ale za to jest czytelna.
Fot. R.Polit: Tablica przyrządów jest krytykowana za konserwatyzm, ale za to jest czytelna.

nie przysparza właścicielowi powodów do częstych wizyt w serwisie.

 

Eksploatacja

 

Astra II jest dość solidnie wykonana i należy ją zaliczyć do samochodów trwałych. Oczywistym jest, że pojazd ten nie jest idealny. Słynne były akcje serwisowe Opla obejmujące wymianę rolki napinającej pasek rozrządu w 16-zaworowych silnikach o pojemności 1,4 i 1,6 litra. Do najczęściej psujących się zespołów należą : pompy wodne, paski rozrządu i rozrząd, uszczelki pod głowicą, sterowanie szybami i centralnym zamkiem.

 

Części zamienne

 

Ceny oryginalnych części zamiennych i akcesoriów utrzymują się na średnim poziomie dla tej klasy aut. Dzięki sprawdzonym działaniom logistycznym, części są dostępne w sieci dilerskiej i naprawy wykonuje się bez zbędnych opóźnień. W okresie eksploatacji pogwarancyjnej można używać dużej ilości zamienników oryginalnych części zamiennych, które są dobrej jakości i wykazują właściwą niezawodność. Należy podkreślić, że niezawodność auta zależy w znacznym stopniu od sprawności działania serwisów, które delikatnie określając reprezentują zróżnicowany stopień zaangażowania w proces przeglądów i napraw.

 

Astra jest pewnym optimum łączącym sprzeczne wymagania polskich klientów, którzy oczekują pojemnego auta z dużym bagażnikiem o dobrych walorach trakcyjnych, które zużywa mało paliwa i co najważniejsze jest tanie.

  

Zalety:

- duża ilość wersji nadwozia,

- szeroka gama jednostek napędowych,

- wysoki poziom bezpieczeństwa,

- prosta obsługa.

 

Wady:

- głośne silniki na wysokich obrotach,

- napęd rozrządu silników benzynowych wymagający troskliwej obsługi,

- słaby, głośny diesel 1,7 litra.

 

Wybrane dane techniczne

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

wysokoprężny

liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/8

pojemność skokowa (cm3)

1389

1598

1686

moc (KM/obr/min)

90/6000

100/6200

80/4400

maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

125/4000

150/3500

170/1800

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

13,0

11,5

14,5

prędkość maksymalna (km/h)

180

188

173

średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,0

7,0

4,6

długość x szerokość x wysokość (cm) wersji hatchback

411 x 171 x 143

objętość bagażnika (l)

370

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w złotych

 

Rok produkcji199920002001200220032004
1,418,0 – 27,918,8 – 27,924,8 – 29,925,3 – 34,234,5 – 38,4 
1,623,9 – 26,924,6 – 27,926,7 – 35,929,8 – 34,535,8 – 39,734,6
1,8 26,5 – 35,9    
1,7 Diesel21,9 – 27,721,8 - 32,529,5 - 33,530,4 – 35,838,5 – 42,542,3
2,0 Diesel24,8 – 34,028,9 – 34,9 39,9  

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni

500

Błotnik przedni

450

Sprzęgło kompletne

1600

Klocki hamulcowe

250

Napęd rozrządu

540

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty