Astra II jest produkowana nadal w fabryce Opla w Gliwicach, jednak licznie występuje na rynku aut używanych.

Nadwozia
Astra ma pięć rodzaje nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, kombi, coupe oraz kabriolet. Na polskim rynku nie oferowano kabrioletu, który był popularny w innych krajach. Nadwozie ma gwarancję antykorozyjną na 12 lat, bowiem w technologii produkcji zastosowano pokrycie galwaniczne karoserii oraz metodę wysokociśnieniowego uszczelniania elementów.
Można mnożyć superlatywy na temat tego samochodu mającego obszerne, dobrze wykończone wnętrze, mogące z łatwością pomieścić cztery osoby. W sedanie chwalony jest praktyczny bagażnik o płaskiej podłodze, w którym można upakować wakacyjny bagaż o objętości 460 l. Składana, dzielona asymetrycznie tylna kanapa umożliwia przewóz nietypowych przedmiotów. Dobrze dopracowane jest przewietrzanie kabiny, w którym potrójny filtr powietrza gwarantuje odpowiednią jego świeżość i czystość, uniemożliwiając przedostanie się cząstek pyłów, kurzu i sadzy. Deska rozdzielcza, tablica przyrządów i położenie dźwigni sterujących są

charakterystyczne dla Opla: funkcjonalne, proste i niezawodne. Taki układ krytykowany jest przez niektórych za konserwatyzm, lecz na tych rozwiązaniach mogą uczyć się zwolennicy grupowania obsługi sześciu funkcji w jednej dźwigni.
Chociaż na fotelu kierowcy siedzi się raczej wysoko, to każdy może zająć tam wygodną pozycję. Takie umieszczenie fotela gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. W standardzie wyposażenia, na konsoli środkowej, umieszczono bardzo funkcjonalny wyświetlacz, na którym obok daty i czasu można odczytać wskazania termometru, informującego migającym światłem o przymrozku i możliwym oblodzeniu jezdni. Astra nie jest samochodem idealnym i ma również drobne

mankamenty, jak np.: szyby w drzwiach tylnych, które nie opuszczają się do poziomu uszczelek.
Silniki
Do napędu Astry II zastosowano rodzinę wielozaworowych silników ECOTEC. Najmniejszym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM, w niektórych krajach, w tym w Polsce, stosowano silnik 1,4 16V o mocy 90 KM, zaś użytkownicy bardzo cenią tradycyjny silnik 1,6 l o mocy 85 KM. Silniki o pojemności 1,8 i 2,0 l podnosiły cenę zakupu

auta i są rzadziej spotykane. Silniki 1,8 l o mocy 125 KM, 2,2 l o mocy 147 KM oraz 2,0 turbo o mocy 190 KM napędzały wersje Coupe oraz Cabrio. Oszczędne są diesle Opla o pojemności 1,7 l/75 KM czy 2,0 l/100 KM.
Zawieszenie
W pojeździe rozdzielono nadwozie od układu zawieszenia i układu napędowego dzięki czemu wibracje i drgania nie przenoszą się do wnętrza pojazdu. Dość sztywny układ

zawieszenia pozwala prawidłowo pokonywać ostre zakręty, a tłumienie nierówności odbywa się w harmonijny sposób. Trwałe zawieszenie jest mocną stroną pojazdu.
Jazda
Astra II prowadzi się pewnie. Silniki o najmniejszych mocach zapewniają słabą dynamikę i o tym trzeba pamiętać podczas wyprzedzania. Zmiana biegów następuje płynnie. Działanie układu kierowniczego, utrzymywanie kierunku jazdy oraz zachowanie na zakrętach są bez zarzutu. Układ jezdny nie odbiega poziomem od konkurentów i

nie przysparza właścicielowi powodów do częstych wizyt w serwisie.
Eksploatacja
Astra II jest dość solidnie wykonana i należy ją zaliczyć do samochodów trwałych. Oczywistym jest, że pojazd ten nie jest idealny. Słynne były akcje serwisowe Opla obejmujące wymianę rolki napinającej pasek rozrządu w 16-zaworowych silnikach o pojemności 1,4 i 1,6 litra. Do najczęściej psujących się zespołów należą : pompy wodne, paski rozrządu i rozrząd, uszczelki pod głowicą, sterowanie szybami i centralnym zamkiem.
Części zamienne
Ceny oryginalnych części zamiennych i akcesoriów utrzymują się na średnim poziomie dla tej klasy aut. Dzięki sprawdzonym działaniom logistycznym, części są dostępne w sieci dilerskiej i naprawy wykonuje się bez zbędnych opóźnień. W okresie eksploatacji pogwarancyjnej można używać dużej ilości zamienników oryginalnych części zamiennych, które są dobrej jakości i wykazują właściwą niezawodność. Należy podkreślić, że niezawodność auta zależy w znacznym stopniu od sprawności działania serwisów, które delikatnie określając reprezentują zróżnicowany stopień zaangażowania w proces przeglądów i napraw.
Astra jest pewnym optimum łączącym sprzeczne wymagania polskich klientów, którzy oczekują pojemnego auta z dużym bagażnikiem o dobrych walorach trakcyjnych, które zużywa mało paliwa i co najważniejsze jest tanie.
Zalety:
- duża ilość wersji nadwozia,
- szeroka gama jednostek napędowych,
- wysoki poziom bezpieczeństwa,
- prosta obsługa.
Wady:
- głośne silniki na wysokich obrotach,
- napęd rozrządu silników benzynowych wymagający troskliwej obsługi,
- słaby, głośny diesel 1,7 litra.
Wybrane dane techniczne
typ silnika | benzynowy | benzynowy | wysokoprężny |
liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 | 4/8 |
pojemność skokowa (cm3) | 1389 | 1598 | 1686 |
moc (KM/obr/min) | 90/6000 | 100/6200 | 80/4400 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 125/4000 | 150/3500 | 170/1800 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 13,0 | 11,5 | 14,5 |
prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 188 | 173 |
średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,0 | 7,0 | 4,6 |
długość x szerokość x wysokość (cm) wersji hatchback | 411 x 171 x 143 | ||
objętość bagażnika (l) | 370 |
Przykładowe ceny samochodów używanych w złotych
Rok produkcji | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1,4 | 18,0 – 27,9 | 18,8 – 27,9 | 24,8 – 29,9 | 25,3 – 34,2 | 34,5 – 38,4 | |
1,6 | 23,9 – 26,9 | 24,6 – 27,9 | 26,7 – 35,9 | 29,8 – 34,5 | 35,8 – 39,7 | 34,6 |
1,8 | 26,5 – 35,9 | |||||
1,7 Diesel | 21,9 – 27,7 | 21,8 - 32,5 | 29,5 - 33,5 | 30,4 – 35,8 | 38,5 – 42,5 | 42,3 |
2,0 Diesel | 24,8 – 34,0 | 28,9 – 34,9 | 39,9 |
Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych
Reflektor przedni | 500 |
Błotnik przedni | 450 |
Sprzęgło kompletne | 1600 |
Klocki hamulcowe | 250 |
Napęd rozrządu | 540 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?