Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra I (1991 – 2002)

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Wersja sedan cieszyła się większą popularnością niż hatchback.
Fot. R. Polit: Wersja sedan cieszyła się większą popularnością niż hatchback.
Astra I generacji (Classic) stała się szlagierem Opla, mimo, że debiut nie był szczęśliwy. W ciągu pierwszego roku zmieniono ponad 100 detali.

 

 

Fot. R. Polit: Wersja sedan cieszyła się większą popularnością niż hatchback.
Fot. R. Polit: Wersja sedan cieszyła się większą popularnością niż hatchback.

Astra trafiła na rynek niemiecki we wrześniu 1991 roku, w 1994 r. rozpoczęto montaż w zakładzie General Motors w Warszawie. Po zakończeniu produkcji w Niemczech była w latach 1998 - 2002 produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Oferowana jest w trzech wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy hatchback (pojemność bagażnika 360 l), sedan (pojemność bagażnika 500 l) oraz kombi (pojemność bagażnika 500 l).

 

Oficjalnie nie sprowadzano do Polski sportowej wersji GSi (2-litrowy silnik o mocy 115 lub 150 KM) oraz Cabrio

Fot. R. Polit: Opel Astra I generacji w 5-drzwiowej wersji hatchback.
Fot. R. Polit: Opel Astra I generacji w 5-drzwiowej wersji hatchback.

(produkowane w latach 3/1993 do 7/1999). Egzemplarze tych wersji oferowane na giełdach lub autokomisach pochodzą z tzw. prywatnego importu.

 

W 1994 r. przeprowadzono nieznaczny facelifting nadwozia (nieco inna krata wlotu powietrza do silnika) oraz wprowadzono 16-zaworowe silniki z rodziny Ecotec. W tym roku oferowano Astrę na rynkach Europy Zachodniej z 10 silnikami. Podstawową jednostką napędową był silnik 1,4 l o mocy 60 KM z jednopunktowym wtryskiem paliwa i dwoma zaworami w cylindrze, oznaczony fabrycznie jako C14NZ. Jedyną zaletą tej niemłodej konstrukcji pozostaje małe zużycie paliwa. Wielopunktowy wtrysk paliwa pozwolił na podniesienie mocy tego silnika do 82 KM, który oznaczono C14SE. Podobnie postąpiono z silnikami o pojemności 1,6 l z dwoma zaworami w cylindrze: z jednopunktowym

Fot. R. Polit: Obecnie wnętrze uchodzi za nienowoczesne, jednak jest dość funkcjonalne.
Fot. R. Polit: Obecnie wnętrze uchodzi za nienowoczesne, jednak jest dość funkcjonalne.

wtryskiem paliwa osiągał moc 75 KM (oznaczony jako C16NZ), a z wtryskiem wielopunktowym 100 KM (oznaczony C16SE). Oferowano też silnik 1,8 l o mocy 90 KM (C18NZ) oraz wielozaworowe: 1,8 l o mocy 125 KM (C18XE) i 2,0 l - 150 KM (C20XE). Dwa lata później pojawiły się wielozaworowe silniki 1,4 l o mocy 90 KM (X14XE), 1,6 l o mocy 100 KM (X16XEL), 1,8 l -115 KM (X18XE), 2,0 l - 136 KM (X20XEV).

 

Astra nie była oficjalnie sprowadzana do Polski z silnikami wysokoprężnymi. Na rynkach zachodnich oferowano diesle o pojemności 1,7 l, lecz o różnych mocach: w 1994 r. - wolnossący o mocy 60 KM, w 1996 r. - turbodoładowany z chłodnicą powietrza o mocy 68 KM lub 82 KM. Opel często modernizował silniki i głównie po fabrycznym oznaczeniu można się

Fot. R. Polit: Na tylnej kanapie jest wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób.
Fot. R. Polit: Na tylnej kanapie jest wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób.

zorientować, z jaką jednostką mamy do czynienia (patrz tabela), czytając początkowe znaki numeru silnika.

 

W marcu 1998 r. zakończono produkcję Astry I w Niemczech i przeniesiono ją do Polski, gdzie wytwarzana jest z silnikami: 1,4 l (60 KM), 1,6 l (75 KM) oraz 1,6 l 16V (100 KM) pod nazwą handlową Astra Classic.

 

Trzeba wystrzegać się egzemplarzy wykonanych przed sierpniem 1994 roku. W Astrach należy zwrócić uwagę na ewentualne wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, synchronizatory skrzyni biegów, drgającą linkę prędkościomierza (zużyta), przeguby napędowe, uszkodzone przewody wysokiego napięcia. Słabym punktem Astry, wielokrotnie modyfikowanym, jest układ chłodzenia. Warto sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu chłodniczego i rzucić okiem na pompę. Astra nie jest odporna na korozję.

 

W silniku 1,4 l 16V o mocy 90 KM (X14XE) koniecznie trzeba skontrolować pasek rozrządu, który jest przecierany przez niewspółosiowe koła rozrządu. Wadę tę posiada pewna partia jednostek napędowych sprowadzanych oficjalnie również do Polski, stąd przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić w książce gwarancyjnej, czy i kiedy były wymieniane koła pasowe układu rozrządu oraz sam pasek rozrządu. W autach z silnikami 1,4 l o mocy 60 KM (X14NZ) brzęczy układ wydechowy z powodu niefortunnej konstrukcji jego zawieszenia. W pojazdach wytworzonych w Polsce o przebiegu 80 tys. km, z przebiegiem miesięcznym ok. 1700 km (powyżej przeciętnej), wymienia się w ciągu 46 miesięcy poza standardową obsługą: napęd rozrządu, pompę wodną, silentbloki wahaczy przednich, cylinderki hamulcowe tylnych kół, dwukrotnie przednie okładziny hamulcowe.

  

Oznaczenia silników:

 

* pierwsza litera "C" - silnik z pierwszych lat produkcji

*pierwsza litera X - silnik unowocześniony

* liczba, np. 14, 16, 18 - oznacza pojemność skokową – 1,4 l; 1,6 l; 1,8 l

* końcowe litery - NZ, SE, SZR - silnik z 2 zaworami w cylindrze

* końcowe litery XE, XEV, XEL - silnik z 4 zaworami w cylindrze

 

Historia modelu:

 

9/1991 r.- rozpoczęcie produkcji

3/1993 r.- uruchomienie produkcji kabrioletu

1994 r. facefilting i wprowadzenie rodziny wielozaworowych silników ECOTEC, uruchomienie montażu aut w Warszawie

3/1998 r.- zakończenie produkcji w Niemczech, rozpoczęcie produkcji w fabryce w Gliwicach

7/1999 r.- zakończenie produkcji kabrioletu

2002 r. - zakończenie produkcji Astry I

 

Usterki:

* defekty układu rozrządu

* wycieki oleju

* uszkodzenia układu chłodzenia

* trzeszczenie pokrywy tylnej w wersji hatchback

* zużyta linka prędkościomierza

* uszkodzenia przegubów napędowych

* zużyte synchronizatory skrzyni biegów

* uszkodzenia lakieru

 

Zalety:

* szeroka gama silników

* obszerne wnętrze, spory bagażnik

* stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego

* dobre własności jezdne

Wady:

* słaby silnik podstawowy 1,4 l/60 KM

* głośne silniki wielozaworowe na wysokich obrotach

* niska kultura pracy silników wysokoprężnych

 

Ceny części zamiennych (zł) :

 

- sprzęgło kompletne: 750 zł

- okładziny hamulcowe przednie: 200 zł

- tarcza hamulcowa: 380 zł

- napęd rozrządu: 570 zł

- reflektor: 350 zł

 

Wybrane dane techniczne:

 

fabryczne oznaczenie silnika:

X14NZ

X16SZR

X16XEL

ilość cylindrów/zaworów:

4/8

4/8

4/16

pojemność skokowa (cm3):

1389

1596

1598

moc maksymalna (KM/obr/min):

60

75

100

maks. moment obrotowy (Nm/obr/min):

103

128

150

przyspieszenie 0-100 km/h(s):

16,5

14,5

11,5

prędkość maksymalna (km/h):

160

168

185

pojemność zbiornika paliwa (dm3):

52

 

zuż. paliwa (dm3/100km):90/120/miasto*

5,3/6,9/8,6

4,9/6,5/8,4

5,3/7,0/8,4

dług. x szer.x wys. (mm):

4051 (hatchback)/4239 (sedan) x 1696 x 1410

 

  

* zużycie paliwa mierzone według nieobowiązującej już normy przy stałej prędkości 90 i 120 km/h oraz w tzw. cyklu miejskim. Rzeczywiste zużycie paliwa w mieście jest wyższe niż podaje ta norma o ok. 1 l/100 km

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty