Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
W ostatnich latach europejscy producenci samochodów stopniowo rezygnują z wytwarzania trzydrzwiowych hatchbacków. Opel nie wpisuje się w ten trend i w jego ofercie wciąż można znaleźć taką odmianę kompaktowej Astry. Auto nosi nazwę GTC, a jego najtańsza wersja została wyceniona na 81 450 zł.

Styliści Opla zadbali, by nadwozie trzydrzwiowej Astry przyciągało uwagę. O ile przedni pas nie odbiega znacząco od

Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla

standardowych wersji niemieckiego kompaktu, to począwszy od słupka A, karoseria odmiany GTC nabiera zdecydowanie sportowych kształtów. Podkreślają to liczne przetłoczenia, nisko przebiegająca linia dachu i pokrywa bagażnika zakończona spoilerem. Ciekawym rozwiązaniem jest także zwężająca się ku tyłowi kabina pasażerska, co optycznie poszerza nadkola.

Na sportowy wizerunek składają się również liczne detale, jak chromowana końcówka układu wydechowego, czy atrapa dyfuzora w dolnej części tylnego zderzaka. W przypadku testowanego egzemplarza, żółty kolor nadwozia dodatkowo wyróżniał Astrę GTC spośród innych aut i przyciągał wzrok przechodniów. Dobre wrażenie psuły jednak 18-calowe opony o nieco zbyt dużym profilu (50). Mimo to, wygląd zewnętrzny należy do atutów Astry GTC.

Dostęp do kabiny pasażerskiej uzyskamy otwierając długie, a przez to również ciężkie drzwi. Ich rozmiary mogą okazać się problemem na ciasnych parkingach, jednak zapewniają łatwiejszy dostęp do tylnej kanapy. Gdy już znajdziemy się w środku, uwagę zwraca kontrastująca z żółtym nadwoziem czarna tapicerka. Design kabiny pasażerskiej tego modelu zdecydowanie przywołuje skojarzenia z samochodami typu GTI.

Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla

Do dyspozycji kierowcy i pasażera oddano wygodne fotele obite skórą oraz alcantarą, które dzięki głębokiemu wyprofilowaniu zapobiegają nagłemu "wyślizgnięciu" się ciała podczas jazdy po krętych drogach. Zajęcie miejsca za "kółkiem" ułatwia m.in. regulowana w dwóch płaszczyznach, skórzana kierownica. Design nadwozia sprawił, że widoczność nie należy do najmocniejszych stron Astry GTC. Szerokie słupki A znacząco ograniczają pole widzenia, zaś tylna szyba stanowi raczej ozdobę, aniżeli pomaga podczas cofania. Minusem Astry GTC jest również obsługa konsoli środkowej. Ponad 40 przycisków wymaga przyzwyczajenia i początkowo odnalezienie się w ich gąszczu może stanowić kłopot. Lepszym rozwiązaniem byłyby uniwersalne pokrętła lub dotykowy ekran.

Pozostając w temacie przycisków, warto wspomnieć o jednym z nich, tym z napisem "Sport". Po jego wciśnięciu, podświetlenie zegarów zmienia kolor z białego na czerwony. To jednak nie wszystko. W tym samym momencie układ wspomagania kierownicy zaczyna działać z mniejszą siłą, silnik szybciej reaguje na ruchy pedału gazu, a zawieszenie staje się sztywniejsze. Choć zmiany te są zauważalne, to jednak nie wpływają znacząco na oblicze tego auta oraz doznania podczas jazdy.

Pomimo kształtu nadwozia, który sugeruje niewielką ilość miejsca we wnętrzu, po otwarciu drzwi czeka nas miła

Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla

niespodzianka. Mierzący 2695 mm rozstaw osi pozwolił na wygospodarowanie przyzwoitej przestrzeni dla pasażerów. Oczywiście jak na standardy tej klasy samochodów. Co ciekawe, pomimo nisko poprowadzonej linii dachu, nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głowami. Choć Astra GTC jest autem pięciosobowym, to należy poważnie rozważyć ewentualną jazdę z kompletem pasażerów. W komfortowych warunkach mogą tym samochodem podróżować maksymalnie cztery dorosłe osoby. Przydatnym, zwłaszcza w chłodne dni, jest system QuickHeat. Nagrzewnica Astry GTC jest wspomagana elektrycznie, dzięki czemu już po kilku chwilach od uruchomienia silnika, z otworów wentylacyjnych wydobywa się ciepłe powietrze.

Za plecami pasażerów drugiego rzędu znalazło się natomiast miejsce dla praktycznego, 380-litrowego bagażnika. Warto poświęcić mu nieco uwagi, gdyż zastosowano w nim ciekawe rozwiązanie. Otóż posiada on trzy komory, które w razie potrzeby można zredukować do dwóch. Dzięki temu łatwiej możemy oddzielić mniejsze przedmioty od większych.

Podczas jazdy, Astra GTC zachowuje się pewnie i neutralnie. Nawet bez aktywnego trybu "Sport", niemiecki kompakt może pokonywać zakręty z prędkościami, które są niedostępne dla wielu innych hatchbacków segmentu C. Auto pozwala na

Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla

naprawdę wiele. Jest to zasługą nie tylko wspomnianych już 18-calowych kół, lecz przede wszystkim konstrukcji zawieszenia. Z przodu zastosowano rozwiązanie o nazwie HiPerStrut, które znacząco zmniejsza podsterowność pojazdu. Inżynierowie General Motors zmniejszyli kąt nachylenia osi sworznia zwrotnicy i skrócili promień zataczania w porównaniu do aut wyposażonych w tradycyjną kolumnę McPhersona. Zmniejszeniu uległ także zakres zmiany nachylenia kół przedniej osi podczas pokonywania zakrętów. Z tyłu mamy do czynienia z belką skrętną, którą wspomaga drążek Watta. Całość sprawdza się bardzo dobrze nie tylko podczas dynamicznej jazdy, lecz także w czasie codziennej eksploatacji. Zawieszenie Astry GTC pracuje cicho, zapewniając przy tym komfort pasażerom, nawet na drogach o gorszej jakości.

Testowany egzemplarz Astry GTC napędzany był 2-litrowym silnikiem CDTi Ecotec, który początkowo był najmocniejszym dieslem w ofercie tego modelu. 165 KM i 350 Nm to wartości, które całkowicie wystarczają do dynamicznej jazdy. Jednak po sportowej sylwetce można spodziewać się więcej. Do osiągnięcia 100 km/h, Astra GTC z tym silnikiem potrzebuje niecałych 9 sekund. Bez wątpienia duży wpływ ma na to masa auta, wynosząca aż 1495 kg. Atutem 2-litrowej jednostki jest natomiast elastyczność. Bez żadnych oporów przyspiesza już od najniższych

Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla
Opel Astra GTC 2.0 CDTi Fot: Przemysław Pepla

obrotów, zaś zjawisko tzw. "turbodziury" jest właściwie nieodczuwalne.

Silnik ten współpracował z 6-stopniową przekładnią manualną, której praca nie budziła większych zastrzeżeń. Opel mógłby się jednak pokusić o skrócenie skoku lewarka zmiany biegów. Uwaga ta wynika jednak wyłącznie ze sportowego charakteru Astry GTC. Taki układ napędowy zadowalał się umiarkowanym apetytem na paliwo. Biorąc pod uwagę moc oraz masę tego auta, średnie zapotrzebowanie na olej napędowy na poziomie 5,8 l należy uznać za niezły wynik. Co więcej, w trasie bez trudu można zejść poniżej bariery 5 litrów. Ci, którzy chcą korzystać z takiego auta w mieście, muszą się przygotować na spalanie oscylujące wokół 7-7,5 l/100 km.

Podstawowa odmiana Astry GTC Sport, napędzana silnikiem 2.0 CDTi, to wydatek 102 tys. zł. Po wybraniu takich opcji wyposażenia dodatkowego, jak np. bi-ksenonowe światła, autoalarm, system monitorowania ciśnienia w oponach, a także podgrzewane fotele wraz z kierownicą, koszt zakupu tego auta dochodzi do 115 tysięcy zł. To już "tylko" 8 tys. mniej, niż Astra w najmocniejszej wersji OPC. Jednak pod względem osiągów, różnica pomiędzy tymi modelami jest znacznie większa, niż wskazywałaby na to różnica w cenie.

Wybrane dane techniczne Opla Astry GTC i konkurentów:

 

Marka/model

Opel Astra GTC 1.4 Turbo Enjoy

Renault Megane 1.2 TCe Bose

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Perfectline

Cena (zł)

81 450

79 550

79 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/3

Hatchback/3

Hatchback/3

Liczba miejsc

5

4

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4466/1840/1489

4312/1808/1423

4256/1810/1404

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1584/1588

1546/1547

1569/1575

Rozstaw osi (mm)

2695

2640

2578

Masa własna (kg)

1362

1280

1319

Pojemność bagażnika (l)

380

345

312

Pojemność zbiornika paliwa (l)

56

60

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1364

1199

1390

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

120 przy 4200

130 przy 5500

122 przy 5000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

200 przy 1850

205 przy 2000

200 przy 1500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,9

9,7

9,7

Prędkość maksymalna (km/h)

192

190

200

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

5,4

6,4

Emisja CO2 (g/km)

139

124

149

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty