Opel Astra vs Volkswagen Golf. Krótki przegląd oferty
Nowy Opel Astra dopiero zadomawia się na rynku i zyskuje nowe wersje, ale już teraz jest ich kilka. Niedawno w ofercie pojawiła się wersja nadwoziowa kombi, choć w ofercie silników wciąż brakuje czegoś „pomiędzy”. Jest bowiem silnik 1.2 Turbo o mocy 110 i 130 KM, ale kolejny stopień to już hybryda plug-in o mocy 180 KM, która jest dość kosztowna – co najmniej 159 900 złotych za wersję 5-drzwiową. Szkoda, że nie ma jednostki 1.6 o mocy 150-160 KM w cenie około 130-140 tysięcy złotych. Tak czy inaczej ofertę Astry otwiera odmiana bazowa – po prostu „Astra” – z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 110 KM z 6-biegowym manualem za 91 900 złotych.
Volkswagen Golf to prawdziwa feria wariantów i wersji. Co prawda do wyboru są tylko dwie odmiany nadwoziowe, ale ilość proponowanych jednostek napędowych i wersji wyposażenia zadowolą nawet wybrednych. Od oszczędnych i niedrogich 1.0 TSI o mocy 110 KM, po niemal wyczynowe 2.0 TSI o mocy 320 KM. Bazowa wersja startuje od niecałych 91 000 złotych, ale odmian, wersji, wariacji jest całe mnóstwo i praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie. W ofercie Golfa nie brakuje białych plam i oferta szczelnie wypełnia wszystkie potencjalne potrzeby.
Opel Astra vs Volkswagen Golf. Nadwozie i wnętrze
Nowa generacja Opla Astry grubą kreską odcina się od przeciętnej wizualnie i zachowawczej poprzedniczki. W koncernie Stellantis nie ma miejsca na nudę i Opel musiał się temu podporządkować. Nowa Astra wygląda naprawdę dobrze, choć jak to zwykle bywa, swoje największe zalety odkrywa w wysokich wersjach wyposażenia. W naszym zestawieniu pojawiła się odmiana Elegance, która co prawda w standardzie ma raczej przeciętnej urody obręcze aluminiowe o średnicy 17 cali, ale już w standardzie dostajemy żółty lakier metaliczny, który świetnie prezentuje się na naprawdę ładnym nadwoziu. W oczy rzuca się oczywiście przednia część z czarnym panelem o nazwie Opel Vizor, z tyłu zaś smukłości nadają wąskie i symetryczne klosze lamp z ładną grafiką wewnętrzną. Linia boczna jest dynamiczna i nieco muskularna. Oczywiście podobieństwa do Peugeota 308 są oczywiste, ale to zdecydowanie wychodzi Astrze na dobre!
We wnętrzu również zmiany są radykalne w porównaniu do poprzednika. Tam było mnóstwo łagodnych linii i względny spokój, tutaj mamy mocno techniczną stylistykę z mnóstwem ostrych linii, odcięć i różnych faktur. Jednym się to spodoba, inni będą marudzić – kwestia gustu. Główne miejsce zajmuje oczywiście szeroki panel z dwoma ekranami o nazwie Pure Panel. Przed oczami kierowcy znajdują się wirtualne zegary o przekątnej 10 cali, w centralnej części ekran o podobnej przekątnej, który skrywa nowy system info-rozrywki. Minusy? Tu i ówdzie mamy do czynienia z elementami z połyskującego plastiku, co w przypadku paneli w newralgicznych miejscach jak np. na tunelu środkowym, może się wiązać z dość szybkim jego zniszczeniem.
Auto bazuje na platformie EMP2, która pojawiła się już Peugeocie 308 oraz DS 4. Szerokość auta to 1860 mm (+51 mm w stosunku do poprzednika), długość to 4374 mm (+4 mm), rozstaw osi to obecnie 2675 mm (+13 mm) a przedni zwis to zaledwie 906 mm (-54 mm). Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, jest to 422 litry w standardowym ułożeniu oparć kanapy, a po ich złożeniu do dyspozycji użytkownika zostaje oddanych aż 1339 litrów.
Golfa nie trzeba nikomu przedstawiać – zna go każdy. Obecnie obowiązująca generacja zdążyła się już nawet nieco znudzić, choć w niektórych wersjach nadal prezentuje się nieźle. Oczywiście linia pojazdu jest do bólu klasyczna i trudno znaleźć w tym segmencie auto, które lepiej wpisuje się w jego kanony. Oczywiście bazowa odmiana ze skromnymi felgami nie będzie rzucać się w oczy, ale być może to jest największa zaleta Golfa – anonimowość. Proponowana odmiana Style wygląda już całkiem nieźle, a wystarczy dodać opcjonalny żółty lakier i 18-calowe felgi i aparycja auta zdecydowanie zyskuje. A Co znajdziemy we wnętrzu?
Volkswagen Golf uchodził za wzór ergonomii, funkcjonalności i jakości wykończenia w swojej klasie. Czy tak samo jest w przypadku obecnej generacji? Nie jestem tego pewny. W oczy rzuca się minimalizm, który uzyskano ograniczając do minimum ilość przycisków fizycznych. Z jednej strony wygląda to po prostu dobrze, ale zdecydowanie nie wpływa pozytywnie na ergonomię i wygodę codziennej eksploatacji. Niemal wszystkimi funkcjami sterujemy za pomocą ekranu dotykowego, zaś podstawowymi ustawieniami klimatyzacji i głośności, za pomocą dotykowego panelu pod ekranem. Dotykowe jest nawet sterowanie światłami po lewej stronie. To wszystko wymaga przyzwyczajenia i jeśli ktoś woli tradycyjne rozwiązania, w Golfie może poczuć się trochę obco. Auto bazuje oczywiście na platformie MQB, która jest bazą dla większości modeli w gamie Grupy Volkswagena. Pojemność bagażnika w wersji 5-drzwiowej to 381 litrów lub 1237 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. Konkurent oferuje zauważalnie więcej.
Opel Astra vs Volkswagen Golf. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Pod maską proponowanej Astry pracuje silnik 1.2 Turbo znany m.in. z Peugeota 308. Dysponuje on mocą 130 KM i momentem obrotowym rzędu 230 Nm. W połączeniu z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową daje to dość przyjemny w odbiorze napęd, który co prawda nie zachwyca osiągami – od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy oraz 210 km/h prędkości maksymalnej – ale odwdzięcza się niezłym spalaniem. Producent obiecuje nawet 5,6 l/100km w cyklu mieszanym, choć to dość optymistyczne szacunki. Warto wspomnieć, że jest to trzycylindrowa jednostka, a więc trzeba przyzwyczaić się do charakterystycznej kultury pracy, która nie każdemu przypadnie do gustu.
W Volkswagenie Golfie zastosowano czterocylindrowy silnik 1.5 eTSI o mocy 130 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Co oznacza literka „e” w nazwie? Jest to silnik z instalacją miękkiej hybrydy (mHEV), która pozwala na sprawniejsze działanie systemu Start/Stop oraz możliwość „żeglowania” w momencie, gdy silnik nie jest obciążony np. zjeżdżając ze wzniesienia. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni DSG. Osiągi, mimo niższego momentu obrotowego, są nieco lepsze. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 210 km/h. Spalanie? Jest bardzo podobnie, bowiem producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100km. Oczywiście, podobnie jak w przypadku Astry, warto dodać co nieco do tego wyniku.
Opel Astra vs Volkswagen Golf. Ceny i wyposażenie
Do naszego zestawienia wybraliśmy dość dobrze wyposażone odmiany, ale nie topowe, bowiem te nie są zbyt często wybierane, a i czasami wystarczy dodać 1-2 pakiety, aby było wszystko, o czym można pomarzyć w samochodzie z tego segmentu. W przypadku Opla Astry jest to wariant Elegance, która w połączeniu z wyżej opisanym układem napędowym kosztuje 125 400 złotych. W wyposażeniu znajdziemy naprawdę wiele przydatnych rzeczy, takich jak system Multimedia Plus z 10-calowym ekranem, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, jasnoszarą tapicerkę łączoną materiałowo-skórzaną, nastrojowe oświetlenie, dwustrefową klimatyzację itp.
W opcji możemy wybrać m.in.:
- lakier metaliczny – od 2700 do 3500 PLN;
- hak holowniczy – 3000 PLN;
- system Multimedia z Navi – 3000 PLN;
- alarm – 990 PLN.
Niemiecki konkurent to odmiana Style z silnikiem 1.5 eTSI o mocy 130 KM z 7-biegowym automatem DSG w cenie 118 590 złotych (katalogowo). A co dostajemy w standardzie? Są to m.in. światła do jazdy dziennej i reflektory LED Plus, skórzana kierownica, oświetlenie ambientowe Plus, podświetlana listwa w osłonie chłodnicy, aktywny tempomat, automatyczna klimatyzacja (3-strefowa), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, cyfrowy zestaw wskaźników itp.
Co dostaniemy w opcji? Dokupimy m.in.:
- ppcjonalny lakier – od 980 do 4350 PLN;
- pakiet Business i Travel Assist Medium – 3060 PLN;
- reflektory matrycowe IQ.Light – 4140 PLN;
- przyciemniane szyby boczne i tylna – 1150 PLN;
- szklany dach panoramiczny – 4590 PLN;
- zawieszenie aktywne DCC – 4440 PLN.
Opel Astra vs Volkswagen Golf. Podsumowanie
Opel Astra i Volkswagen Golf to dwa odwieczni rywale, którzy walczą o uwagę klientów i od lat stanowią wyznacznik w segmencie. Obecnie sytuacja trochę się zmieniła, bowiem konkurencja zdecydowanie nabrała tempa i walka na wielu płaszczyznach jest wyrównana. Opel Astra oferuje naprawdę mnóstwo przestrzeni i staje się ciekawą propozycją w roli auta rodzinnego. Volkswagen Golf z kolei nadal bryluje pod względem wyposażenia i możliwości jego rozszerzenia, choć zbyt wiele dodatków może mocno podnieść cenę i obniżyć opłacalność.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Opel Astra (Elegance) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Volkswagen Golf (Style) 1.5 eTSI 130 KM (AT7) |
Platforma | EMP2 | MQB |
Euro NCAP | brak testu | 5/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1551 | 1533 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1546 | 1504 |
Wysokość (mm) | 1441 | 1491 |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2619 |
Długość/szerokość (mm) | 4374/1860 | 4284/1789 |
Pojemność bagażnika (l) | 422/1339 | 381/1237 |
Cena (zł, brutto) | 125 400 | 118 590 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1296 | 1272 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 52 | 45 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy (mHEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1498 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 7-biegowa |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 130 | 130 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 213 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,6 (WLTP) | 5,5 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 126 | 124 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Opel Astra (Elegance) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Volkswagen Golf (Style) 1.5 eTSI 130 KM (AT7) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe;
O wyposażenie za dopłatą;
- wyposażenie niedostępne;
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych.
Nasza ocena:
| Opel Astra (Elegance) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Volkswagen Golf (Style) 1.5 eTSI 130 KM (AT7) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | ++++++ (6) |
Zobacz także: Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV 265 KM. Prezentacja modelu
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?