Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra 1.8 16V

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Opel Astra Elegance już ze standardowym wyposażeniem robi wrażenie - bez dopłaty otrzymujemy klimatyzację, cztery poduszki gazowe, ABS, radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy i aluminiowe felgi.

W testowym modelu znalazły się ponadto skórzana tapicerka i ksenonowe reflektory. W autach segmentu C to ciągle rzadkość. Szkoda tylko, że dodatki podnoszą cenę auta do około 90 tysięcy złotych.

Opel Astra 1.8 16V

Ksenonowe reflektory pojawiły się na liście opcji przy okazji ostatniej modernizacji auta, podobnie zresztą automatyczna klimatyzacja. Zmiany stylistyczne są jednak bardzo delikatne, niemal niezauważalne. Na bardziej gruntowne zmiany trzeba będzie poczekać do wprowadzenia nowej generacji - pierwszy pokaz ma odbyć się jesienią, podczas salonu we Frankfurcie. Sprzedaż następcy rozpocznie się prawdopodobnie dopiero wiosną 2004. Jeszcze więc ponad rok, kompaktowy Opel będzie musiał zmagać się ze znacznie nowszymi konkurentami - Peugeotem 307, Toyotą Corollą, Fiatem Stilo czy Renaultem Megane. Jak na razie, radzi sobie całkiem nieźle - obok Forda Focusa i Toyoty Corolli jest w dziesiątce najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju.
Do wyposażenia seryjnego modelu Elegance należą m.in. wspomaganie układu kierowniczego, ABS, system kontroli trakcji, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne, klimatyzacja, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby we wszystkich drzwiach, aluminiowe felgi, halogeny, radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy i immobiliser.
Na liście opcji są lakier metalizowany, tempomat, zmieniarka płyt CD, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele czy ksenonowe reflektory.
Osiągi Astry ze 125-konnym silnikiem 1.8 są na dobrym poziomie, zawieszenie jest jednak odrobinę zbyt miękkie do szybkiej jazdy. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i nie ma problemów ze znalezieniem właściwego przełożenia. Korzystanie z pełnej mocy silnika powoduje dość gwałtowny wzrost zużycia paliwa, jednak przy nieco łagodniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu bez trudu można uzyskać spalanie na poziomie 8,5 l benzyny na 100 km.
Wnętrze
Deska rozdzielcza Astry jest często krytykowana za zbyt spokojną stylistykę. Wszystkie przełączniki są jednak na swoim miejscu, jedynie do umiejscowienia włączników świateł przeciwmgielnych i halogenów trzeba się przyzwyczaić. Niezbyt wygodne są także dwa małe przyciski klaksonu na kierownicy. Pod kierownicą umieszczono wygodne przyciski sterowania radiem. Dzięki temu, że wyświetlacz jest umieszczony w zupełnie innym miejscu niż sam odtwarzacz radio staje się nieatrakcyjne dla złodziei. Na wszelki wypadek wychodząc z auta można zabrać niedużą część przedniego panela.
Nadwozie
Aż do tylnych drzwi nadwozie Astry II hatchback nie różni się niczym od pozostałych modeli - kombi czy sedana. Wyjątkami są tu trzydrzwiowa odmiana auta i model Coupe. Bagażnik Astry hatchback mieści 370 dm sześc. Może niezbyt wiele, ale wyraźnie więcej niż rywale (z wyjątkiem Citroena Xsary). Ostre linie nadwozia przypominają większą Vectrę. Można się spodziewać, że nowa generacja Astry będzie stylistycznie przypominać nową Vectrę. Przednie reflektory są nieco zmienione przy okazji modernizacji, w testowym modelu zainstalowano światła ksenonowe.
Silnik
Do testu wybraliśmy model z najmocniejszym, 1,8-litrowym silnikiem. Co jest chyba pewnego rodzaju niespodzianką, mimo wysokiej ceny, odmiana ta cieszy się sporym powodzeniem u klientów. 125 KM to moc bardziej niż wystarczająca dla ważącego 1140 kg auta. Dzięki temu, osiągi Astry są na bardzo dobrym poziomie - prędkość maksymalna to 205 km/h, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy. Niestety, korzystanie z dużej mocy silnika pociąga za sobą zwiększenie zużycia paliwa. Średnio podczas testu Astra zużyła nieco ponad 10 litrów benzyny na 100 km. Poza jednostką 1.8 do wyboru są silniki 1.2 16V o mocy 75 KM, 1.4 16V o mocy 90 KM i 100-konny silnik 1.6 16V. Zwolennicy Diesli nie mają wyboru - w naszym kraju w ofercie jest tylko model 1.7 DTI o mocy 75 KM.
Podsumowanie
Astra w wersji Elegance jest przeznaczona dla wymagających klientów, niegoniących przy tym za wszelką cenę za nowościami. Wielką zaletą kilkuletnich, "dojrzałych" konstrukcji jest wyeliminowanie chorób wieku dziecięcego, czyli wszelkiego rodzaju drobnych usterek, typowych dla modeli wprowadzanych właśnie na rynek.
Opel Astra 1.8 a konkurencja

ModelOpel AstraSeat LeonRenault Megane
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Pojemność skokowa (cm sześc.)179617811598
Moc maks. (KM)125125115
Maks. moment obrotowy (Nm)170170152
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,811,210,5
Objętość bagażnika (dm sześc.)370340330
Długość (mm)411041854209
Szerokość (mm)170917401777
Wysokość (mm)142514601457
Rozstaw osi (mm)260525152625
Masa własna (kg)114012201175
Ładowność (kg)520510550
Prędkość maksymalna (km/h)205200192
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)9,510,310,9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto1111,88,8
Poza miastem6,16,45,7
Średnie7,98,46,8

Wyposażenie

ModelAstraLeon SignoMegane Luxe
Cena (zł)66 50056 49059 700
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSOS
Aluminiowe felgiSOO

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty