Astra K, która obecnie znajduje się w sprzedaży to piąta generacja tego niemieckiego kompakta. Na przestrzeni lat to wyjątkowo popularne na europejskich drogach auto ewoluowało, by osiągnąć poziom jednego z liderów segmentu. Obecna generacja zadebiutowała w 2015 roku i w 2018 roku zajęła trzecie miejsce w statystykach sprzedaży aut na polskim rynku. W naszym teście topowa wersja benzynowa z turbodoładowanym silnikiem 1,6 generującym 200 KM, połączonym z manualną skrzynią biegów i wersją wyposażenia Elite.
Nadwozie/wnętrze

Fot. Jakub Mielniczak
Nadwozie Astry może się podobać. Z jednej strony ma wiele detali podkreślających jej dynamikę, z drugiej zaś trudno odmówić całości dyskretnej elegancji. Szczególnie przykuwają uwagę dwie końcówki układu wydechowego, które nie są atrapami, 18-calowe felgi występujące jako opcja do wersji Elite oraz dwukolorowo lakierowane nadwozie - czerwony lakier w zestawieniu z czarnym dachem sprawia, że auto wygląda efektownie i odwraca głowy przechodniów na ulicy. Dobre wrażenie pozostaje po otwarciu drzwi i zajęciu miejsca za kierownicą. Wyjątkowo wygodne, sportowe fotele z bardzo dobrym trzymaniem bocznym mają rozbudowaną regulację. Osobom o dłuższych nogach spodoba się zmienna długość siedziska, elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego przyda się w dłuższej trasie, pochwalić też warto sprawnie i szybko działające podgrzewanie siedzeń. Trudno narzekać na brak przestrzeni we wnętrzu - jeżeli nawet w pierwszym rzędzie usiądą osoby o wzroście ok. 190 cm, z tyłu wciąż będzie dużo miejsca na wysokości kolan oraz nad głową. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, no może poza twardymi i nieprzyjemnymi w dotyku rączkami do zamykania drzwi od wewnątrz. Szkoda, że producent nie zastosował w tak często „dotykanym” miejscu lepszego tworzywa.
Testowe auto było wyposażone w dojazdowe koło zapasowe dość znacznie ograniczające pojemność bagażnika - zamiast standardowych 370 l mamy w tym przypadku do dyspozycji zaledwie 310 l. Najbogatsza odmiana Elite ma na pokładzie całkiem bogate wyposażenie - pakiet kierowcy plus z systemem multimedialnym 4.0, obsługującym Android Auto i Apple CarPlay. Całość działa sprawnie, nie ma żadnych problemów z parowaniem urządzeń peryferyjnych, a menu samego systemu jest dość proste i intuicyjne w obsłudze. Warto rozważyć zakup reflektorów LED (5900 zł), zasięg seryjnych, halogenowych nie jest najlepszy.
Napęd/prowadzenie

Fot. Jakub Mielniczak
Topowy silnik benzynowy, który napędzał testowane auto ma 200 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w przedziale 1700-4700 obr/min. W praktyce oznacza to, że Astra niezależnie od prędkości nie traci tchu i chętnie reaguje na naciskanie przez kierowcę pedału gazu. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 7,8 s, imponująca jest też elastyczność podczas wyprzedzania. Z silnikiem dobrze współgra 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów, chociaż drogi prowadzenia drążka mogłyby być krótsze. W opcji dostępny jest też 6-biegowy automat. Prędkość maksymalna wynosząca 235 km/h pozwala na szybkie połykanie autostradowych kilometrów z wysokimi prędkościami, tam gdzie jest to dozwolone.
Producent deklaruje średnie zużycie paliwa wynoszące, zależnie od wyposażenia 7,2-6,8 l/100 km. W praktyce należy liczyć się z ok. 10 litrami podczas jazdy miejskiej i ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym. Szkoda, że nie zdecydowano się w jakikolwiek sposób uwypuklić dźwięku układu wydechowego - jest nijaki. Podczas dynamicznej jazdy chciałoby się słyszeć coś bardziej rasowego.

Fot. Jakub Mielniczak
Zawieszenie zestrojono twardo, chociaż nie wytrzęsie ono na wybojach - o żadnym ekstremum nie ma mowy. Sprężystość jest odczuwalna, a 18-calowe felgi nie pogarszają sytuacji, chociaż trzeba na nie uważać podczas wjeżdżania na krawężniki. Opel w dwóch najmocniejszych wersjach silnikowych Astry montuje seryjnie drążek Watta w tylnym zawieszeniu. Czym on dokładnie jest? Stalowa belka zamocowana na wysokości piast kół łączy się z dwoma drążkami, które pośrodku mają przeguby, a końce ich powiązane są z dolnymi wahaczami kół. Dzięki takiej konstrukcji, siły skrętne działające z boków są kompensowane takimi samymi siłami z drugiej strony. W praktyce oznacza to dużo większą stabilność tylnej osi, zwłaszcza w szybko pokonywanych zakrętach. Uzupełnieniem dopracowanego zawieszenia jest układ kierowniczy - koło kierownicy stawia przyjemny opór poprawiający wyczucie tego, co w danej chwili dzieje się z przednimi kołami.
Bezpieczeństwo
Na pokładzie Astry, zależnie od wyboru użytkownika, mogą znaleźć się praktycznie wszystkie dostępne na rynku systemy asystujące kierowcy - od systemu rozpoznawania znaków drogowych przez układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z systemem utrzymania na pasie ruchu po wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach. Były one zamontowane także na pokładzie naszej testówki. Generalnie rzecz biorąc układy działały sprawnie i co ważne, dyskretnie - nie powodowały irytacji głośnymi dźwiękami.
Ceny

Fot. Jakub Mielniczak
Ceny 200-konnej Astry zaczynają się od 82 300 zł za wersję wyposażenia Enjoy. Odmiana Elite, taka jak testowana, to wydatek co najmniej 92 800 zł. Doposażenie do poziomu, który widzicie na zdjęciach oznacza cenę końcową na poziomie ok. 110 tys. zł. Konkurencyjny, 190-konny Seat Leon FR w wersji 190-konnej kosztuje przynajmniej 108 500 zł, ale w standardzie ma on już skrzynię automatyczną DSG - u Opla kosztuje ona 5000 zł. Do najdroższych dodatków na liście wyposażenia Astry należą m.in. reflektory matrycowe LED za 5900 zł, elektrycznie sterowane okno dachowe za 3100 zł, skórzana tapicerka za 5800 zł i 18-calowe obręcze kół za 3000 zł.
Podsumowanie
Astra z najmocniejszym benzyniakiem sprawdzi się jako auto dla tych, którzy nie lubią ostentacji, a chcą mieć pod prawą stopą trochę więcej niż przeciętne kompakty. Samochód nie męczy na co dzień, jest dobrze wykonany, chociaż zużycie paliwa w znacznym stopniu odbiega od deklaracji producenta. Z ceną przekraczającą 100 tys. zł ten wóz będzie jednak rzadkim widokiem na polskich drogach. Większość klientów wybierze słabsze i tańsze jego wersje.
PLUSY:
- dynamiczny silnik;
- przestronne wnętrze;
- niezła jakość wykonania.
MINUSY:
relatywnie wysokie zużycie paliwa;
przy dojazdowym kole zapasowym, skromny bagażnik.
Dane techniczne Opla Astra i bezpośrednich konkurentów
Opel Astra 1.6 Turbo 200 KM | Seat Leon 2.0 EcoTSI 190 KM | Ford Focus 1.5 EcoBoost 182 KM | |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, benzynowy | 1998 cm3, R4, benzynowy | 1497 cm3, R3, turbo benzynowy |
Moc | 200 KM przy 5500 obr./min | 190 KM przy 5500 obr/min | 182 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1700-4700 obr./min | 320 Nm przy 1500-4400 obr/min | 240 Nm przy 1600 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa manualna, napęd przedni | 7-biegowa automatyczna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1548\1565 | 1549\1520 | 1572\1553 |
Rozstaw osi (mm) | 2662 | 2636 | 2700 |
Pojemność bagażnika (l) | 370 | 380 | 375 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 47 | 52 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4370/1871/1485 | 4282/1816/1459 | 4378/1825/1452 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/ 5 | hatchback/ 5 | hatchback/ 5 |
Prędkość maksymalna | 235 km/h | 215 km/h | 222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,3 | 8,3 |
Średnie zużycie paliwa | 7,2 l/100 km (producent) | 7,3 l/100 km (producent) | 5,4 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 170 | 165 | 122 |
Masa własna (kg) | 1275 | 1315 | 1424 |
Cena | od 82 300 zł | od 108 500 zł | od 93 800 zł |
Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie