Oleje silnikowe

(gw)
Udostępnij:
Rozmowa z Waldemarem Rybakiewiczem, dyrektorem oddziału spółki Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy-PZM" S.A., rzeczoznawcą certyfikowanym.

Od roku 2000 czołowi europejscy producenci samochodów podnieśli poziom wymagań stawianych najnowszym jednostkom napędowym.**- Czego dotyczą zwiększone wymagania stawiane nowym silnikom?
- Zwiekszone wymagania dotyczą: obniżenia poziomu emisji dwutlenku węgla, co wiąże się ze zmniejszeniem ilości spalanego paliwa, zmniejszenie częstotliwości wykonywania obowiązkowych przeglądów technicznych oraz podniesienia mocy i momentu obrotowego silników.
Do tych wymagań producenci jednostek napedowych dostosowali materiały i technologie wytwarzania silników łożysk, przekładni pasowych i zębatych.
- Co ile, według nowych norm producentów, należy wymieniać olej?
- Normy producentów określają wymianę oleju w silnikach z zapłonem iskrowym po przejechaniu 30 tysięcy km, w silnikach Diesla z wtryskiem bezpośrednim po przebyciu 20 tysięcy km oraz w innych silnikach Diesla po 15 tysiącach km.W sukurs konstruktorom silników przyszedł przemysł petrochemiczny, który wytworzył oleje o zupełnie nowych właściwościach.
- Czy są oleje silnikowe obniżające zużycie paliwa?
- Aby olej silnikowy wpływał na obniżenie zużycia paliwa musi mieć niską lepkość przy zachowaniu najniższej lotności. Wydłużone okresy użytkowania między wymianami oleju wymagają zwiększenia jego odporności na utlenianie oraz zastosowania efektywnych dodatków podnoszących odporność oleju na zużycie.
Nowoczesne oleje silnikowe Fuel Economy czy Energy Conserving przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa w granicach do 4 procent. Dzięki dużej płynności, szybciej docierają do najbardziej oddalonych punktów smarowania, przez co przyczyniają się do zmniejszenia zużycia silnika, zmniejszenia zużycia rozrusznika i akumulatora oraz przyśpieszają osiąganie przez silnik właściwej mocy przy niskich temperaturach.
Wyższe moce jednostkowe wymuszają podniesienie stabilności w wysokich temperaturach oraz bardzo dobrych właściwości myjących.
- Jakie oleje są najlepsze?**
- Producenci samochodów do nowoczesnych jednostek napędowych zalecają oleje na bazie syntetycznej z pełnym pakietem dodatków przeciwzużyciowych, myjących oraz zmniejszających tarcie.
Ten rodzaj olejów, ze zwiększoną porcją dodatków uszlachetniających, jak wspomniano, przeznaczony jest do nowoczesnych jednostek napędowych. Takie oleje wlane do silników wyeksploatowanych nie podniosą ich mocy i nie poprawią osiągów, przeciwnie, mogą przyczynić sie do rozpuszczenia nagarów i różnych osadów zgromadzonych w silniku i mogą doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji dla użytkownika.
Nowoczesne, syntetyczne oleje wlane do silników w starych samochodach nie podniosą ich mocy i nie poprawią osiągów, przeciwnie, mogą przyczynić sie do rozpuszczenia nagarów i różnych osadów zgromadzonych w silniku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie