Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oleje silnikowe. Jaki rodzaj olejów dominuje na polskim rynku?

Wojciech Frelichowski
Fot. 123RF
Fot. 123RF
Od 11 lat w Polsce rośnie sprzedaż syntetycznych olejów silnikowych do samochodów osobowych. Tym samym Polska dołącza do światowego trendu dominacji syntetyków wśród olejów silnikowych.

Według rocznego raportu„Przemysł i Handel Naftowy 20018” Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, największą grupę w sprzedaży olejów silnikowych - już niemal 40% - stanowią oleje o najniższych lepkościach - 0W-X i 5W-X.

Głównym powodem wyboru olejów syntetycznych są zalecenia producentów samochodów, którzy jednogłośnie, w trosce o należytą ochronę i wydłużenie żywotności silnika, stawiają na oleje najwyższej jakości. Dotyczy to szczególnie nowych samochodów, które są projektowane i produkowane, a także testowane wyłącznie na syntetykach o niskich lepkościach, głównie z uwagi na ich niskoemisyjność.

Biorąc pod uwagę fakt, że tylko w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 532 tysiące nowych aut (o 9,5% więcej niż przed rokiem) można stwierdzić, że kierowcy będą wybierać olej wybrany na pierwsze zalanie.

Ponadto w ostatnich latach mamy do czynienia z bardzo wysokim importem aut używanych z Zachodu, szczególnie niemieckich producentów, którzy również używają olejów syntetycznych. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku, do Polski przywieziono aż 597 371 samochodów używanych. Sprowadzane są coraz młodsze auta fabrycznie zalewane olejami syntetycznymi.

Taka struktura rynku samochodów osobowych pozwala zakładać, że będziemy zbliżać się do rynku francuskiego, gdzie już w 2017 roku oleje syntetyczne stanowiły 57% całego rynku olejów silnikowych, i 75% rynku olejów do aut osobowych (Raport Roczny „Przemysł i Handel Naftowy 20018”, POPiHN).

- W ostatnich latach, zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i warsztatów, obserwujemy, że oleje syntetyczne sprzedają się coraz lepiej. Klienci coraz częściej o nie pytają. Są coraz bardziej świadomi jakości i technologii wykorzystywanych przy ich produkcji, a przede wszystkim dostrzegają korzyści wynikające z użytkowania tych olejów. Zdecydowanie przyszłością środków smarnych w motoryzacji są oleje silnikowe o niskich lepkościach - mówi Łukasz Radzymiński, dyrektor sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska.

Jak wyjaśniają specjaliści, syntetyczne oleje silnikowe działają skuteczniej zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach. Olej zachowuje doskonałe właściwości przepływowe i ma lepszą lepkość, która chroni wszystkie ważne części silnika. Dlatego ułatwia rozruch silnika w zimne dni i redukuje utlenianie, a w konsekwencji zmniejsza zużycie jednostki napędowej. Dzięki dodatkom obniżającym tarcie syntetyczne oleje o niskich lepkościach umożliwiają utrzymanie zużycia paliwa na najniższym możliwym poziomie oraz powodują zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty