Olej w silniku

(w)
Fot. Paweł Nowak
Fot. Paweł Nowak
Olej w silniku należy wymieniać regularnie i zgodnie z wytycznymi producenta auta. Lepiej wymienić szybciej niż spóźnić się z wymianą.

Olej wymieniamy zawsze z filtrem oleju. Jeśli pozostawimy stary filtr, nowy olej bardzo szybko zanieczyści się ponownie.

Co 1 000 kilometrów sprawdźmy przed uruchomieniem silnika poziom oleju. Najlepiej gdyby był średni - na bagnecie pośrodku między kreskami oznaczającymi minimum i maksimum.

Jeżeli oleju jest za mało, należy go uzupełnić takim samym olejem, jaki znajduje się w silniku.
Jeśli oleju ubywa szybko - sprawdźmy, czy pod autem nie ma tłustych plam. Podjedźmy do

Fot. Paweł Nowak
Fot. Paweł Nowak

mechanika.
Jeśli oleju "przybywa" to także jest powód do złożenia wizyty w warsztacie. Może to być oznaka poważnej awarii.

**CZYTAJ TAKŻE

Olej na zimęCo zrobić ze zużytym olejem

**

Zawsze stosujmy olej o parametrach nie niższych niż wymaga producent naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy, wskazówką jest słowna informacja producenta, do jakiego typu silnika jest przeznaczony olej.

Przy zakupie oleju należy sprawdzić, jakie liczby następują po oznaczeniu SAE. Pierwsza, z następującą po niej literą W, informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze.
Im niższa liczba, tym lepsze właściwości smarne podczas mrozów. Druga liczba informuje o możliwości użycia latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-30.

Oleje syntetyczne bywają oznaczane literami EC lub ECII. Według ich producentów użycie takiego oleju wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa o kilka procent.

Zastosowanie droższego syntetycznego oleju nie zawsze ma techniczne i ekonomiczne uzasadnienie. Warto go stosować w nowych silnikach, zwłaszcza zimą na krótkich trasach, często uruchamiając zimny silnik.

Jeśli w starym samochodzie chcemy zmienić olej mineralny na syntetyczny, to pamiętajmy, że mechanicy zalecają, aby po pierwszym wlaniu syntetyku kolejną wymianę oleju wraz z filtrem przeprowadzić już po przebiegu 1.000 kilometrów. Oleje syntetyczne mogą wypłukać osady, co starsze, mocniej zużyte silniki może doprowadzić do "rozszczelnienia".

Decydując się na samodzielną wymianę oleju, z góry musimy wiedzieć, co zrobimy z olejem przepracowanym. Nie wolno go spalać, wylewać do kanalizacji lub na ziemię. Najlepiej oddać go do warsztatu, który sprzeda go firmie skupującej zużyte oleje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty