Opel Grandland 2022. Nadwozie/wnętrze
O ile Opel Crossland, który przeszedł kurację odświeżającą w październiku zeszłego roku, został zmodyfikowany głównie z zewnątrz, zyskując nowy pas przedni a’la Opel Vizor, kilka zmian w środku i nowe elementy w wyposażeniu, tak Grandland został mocno przebudowany głównie we wnętrzu. Zacznijmy jednak od nadwozia, bo tutaj również jest sporo zmian.

Fot. Kamil Rogala
Muszę przyznać, że jedynie linia pojazdu przypomina „starego” Grandlanda X, bowiem przednia część została zmieniona dość radykalne. Mamy więc znany z Mokki i nowej Astry pas o nazwie Opel Vizor, czyli szeroką blendę w kolorze błyszczącej czerni, którą zwieńczają po bokach nowe reflektory IntelliLux z 84 diodami LED na każdą lampę, odpowiadającymi za odpowiednie oświetlanie drogi z wycinaniem fragmentów, aby nie oślepiać kierowców jadących z przeciwka. W sumie od dawna oświetlenie, jakie oferował Opel było bez zarzutu, więc tym razem powinno być podobnie. Zresztą to technologia z flagowej limuzyny Opla, Insignii, która debiutuje w topowym SUV-ie niemieckiej marki i zdaniem producenta wyznaczy nowe standardy w sektorze rynkowym Opla Grandlanda. Oczywiście sprawdzimy to w odpowiednich warunkach, gdy tylko auta trafią do polskiego parku prasowego.
Z tyłu zmian jest niewiele i ograniczają się do kosmetyki tj. inne linie zderzaka, lakierowane nakładki na drzwi, progi i nadkola itp. Nowe są również wzory felg. Ogólnych zmian jest jednak sporo i wraz z nowymi pozycjami w ofercie, dają obraz gruntownie przebudowanego i odświeżonego auta, a przecież nie zajrzeliśmy jeszcze do wnętrza.

Fot. Kamil Rogala
A tutaj mamy małą rewolucję. O ile w Crosslandzie mogliśmy narzekać na zbyt zachowawcze zmiany stylistyczne, tak tutaj mamy do czynienia niemal z nową generacją. Konsola centralna, kształt deski rozdzielczej, nawiewy, tunel środkowy, nawet kierownica – to zostało całkowicie przeprojektowane. Znajomy jest panel klimatyzacji, drążek zmiany trybów jazdy skrzyni biegów, przyciski i kilka detali – reszta przeszła gruntowną restylizację. Za kierownicą i w centralnej części znajduje się duży klaster składający się z dwóch ekranów, które są wizualnie ze sobą połączone. To tak zwany Pure Panel. Tak, znów nawiązuję do Mokki, ale to tam zastosowano taki zabieg. Czy ładny? Na pewno bardziej nowoczesny i wygodniejszy, niż w wersji sprzed liftingu. Nowy system jest wygodny w obsłudze, ma stonowane, eleganckie i nowoczesne grafiki, działa również całkiem nieźle.
Wielu rzeczy nie widać na pierwszy rzut oka, a jest to między innymi nowa kamera 360 stopni, udoskonalone systemy wsparcia czy poprawiające komfort. Jest również w pełni adaptacyjny tempomat z funkcją Start/Stop, częściowo adaptacyjny asystent integracji z autostradą utrzymuje Grandlanda na środku pasa ruchu i utrzymuje odległość od poprzedzającego pojazdu. Nie zabrakło również automatycznego systemu parkowania. Co jeszcze? To samo dotyczy Night Vision, który świętuje swoją premierę w Oplu. System wykrywa pieszych i zwierzęta w ciemności w odległości do 100 metrów i ostrzega kierowcę.
Opel Grandland 2022. Silnik i wrażenia z jazdy
Co pod maską? Podstawą będzie silnik benzynowy 1.2 o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm w całości wykonany z aluminium. Moc będzie przekazywana na koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej lub 8-biegowej skrzyni automatycznej. Będzie również jednostka wysokoprężna 1.5 o mocy 130 KM z momentem obrotowym 300 Nm i automatyczną przekładnią 8-biegową. Najważniejsze są jednak napędy hybrydowe.

Fot. Kamil Rogala
Będzie to zatem wersja standardowa Hybrid, czyli przednionapędowa wersja 1.6 Hybrid o mocy 224 KM z jednym silnikiem elektrycznym o mocy 110 KM i baterią o pojemności 13,2 kWh. Automatyczna skrzynia 8-biegowa pozwoli rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 225 km/h. Alternatywą jest napęd 1.6 Hybrid4 o mocy 300 Km i napędem 4x4. Tu do pracy oddelegowano dwa silniki elektryczne - przedni 110KM, sprzęgnięty ze zelektryfikowaną 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, oraz tylny elektromotor o mocy 113KM z dyferencjałem. Prędkość maksymalna to 235 km/h,. W tej odmianie są również cztery tryby jazdy - Hybrid, Electric, All-Wheel Drive i Sport. Pierwszy jest najbardziej wydajny, jeśli chodzi o zasięg, który wynosi do około 57 km w cyklu WLTP. Oczywiście obydwie hybrydy mają silnik benzynowy 1.6 Turbo o mocy 180KM.
To, co zwróciło moja uwagę, to zdecydowanie lepsze wyciszenie podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Auto jest również zdecydowanie bardziej stabilne w zakrętach i ma nieco jędrniejsze, choć nadal bardzo komfortowe zawieszenie. Miałem okazję sprawdzić w trasie słabszą odmianę hybrydową tj. 1.6 Hybrid (PHEV) o mocy 224 KM z automatyczną 8-biegową skrzynią i napędem na przednią oś. Auto jest bardzo żwawe, bezproblemowo osiąga prędkości autostradowe i nadal ma zapas mocy. Czasami próba gwałtownego przyspieszenie kończy się zastanowieniem skrzyni biegów, które trwa nieco zbyt długo. Nieco lepiej jest w trybie Sport, bowiem skrzynia cały czas trzyma w gotowości odpowiedni bieg, poziom rekuperacji energii zawsze jest dość wysoki, dzięki temu niemal zawsze jest zapas baterii, aby wykonać kilka gwałtownych przyspieszeń. Trudno ocenić spalanie, bowiem niespełna 30-kilometrowy odcinek prowadził głównie autostradą i drogami ekspresowymi.
Oprócz tego mogłem przejechać się drogami podmiejskimi wariantem ze 130-konnym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5-litra i z automatyczną 8-biegową przekładnią. Obawiałem się, że 130-konny silnik Diesla będzie za słaby dla tego kompaktowego crossovera, ale to tylko wrażenie. Auto jest żwawe, chętnie przyspiesza, choć oczywiście dynamika nie zapewni sportowych emocji. Zaletą jest naprawdę niezłe spalanie. Na podmiejskich drogach, prowadzących po okolicach Frankfurtu, z licznymi przewyższeniami, zjazdami i podjazdami, udało się uzyskać spalanie nieco ponad 5 l/100km.
Opel Grandland 2022. Ceny i wyposażenie

Fot. Kamil Rogala
Oficjalny cennik i pełne specyfikacje zostaną opublikowane we wrześniu. Na chwilę obecną wiadomo, że bazowy model z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 130 KM i z manualną skrzynią biegów w odmianie Business Edition, będzie kosztował 124 000 złotych. Należy jednak zaznaczyć, że auto już na starcie będzie lepiej wyposażone. Oprócz tego wiadomo, że podstawowa wersja modelu z hybrydą plug-in tj. 1.6 Hybrid (PHEV) o mocy 224 KM z 8-biegowym automatem i napędem na przednią oś, z wyposażeniem GS Line będzie kosztowała 185 700 złotych. I znów, cennik startuje już od bardzo wysokiego i nieźle wyposażonego wariantu.
Opel Grandland 2022. Podsumowanie
Przed liftingiem Opel Grandland (jeszcze z X-em w nazwie) nie był autem, za którym można się było obejrzeć. Był to typowy Opel. Ładny, elegancki, ale zupełnie anonimowy i nie rzucający się w oczy. Teraz jest nieco inaczej. Przedni pas auta zwraca na siebie uwagę i wygląda nowocześnie i imponująco. Linia boczna nadal jest ładnie narysowana, ale lakierowane w kolorze nadwozia nakładki prezentują się doskonale, dodając autu sportowego sznytu. Najwięcej zmian mamy we wnętrzu, gdzie wreszcie zawitał charakter i nowoczesność.
Opel Grandland 2022 – zalety:
- praktycznie całkowicie przeprojektowana przednia część auta (na lepsze!);
- zupełnie nowe, świetnie wyglądające wnętrze;
- mnóstwo nowych technologii i dodatków;
- rewelacyjne reflektory IntelliLux wreszcie w Grandlandzie;
- poprawione wyciszenie;
- przyjemnie zestrojone zawieszenie.
Opel Grandland 2022 – wady:
- w ofercie mogłoby być więcej wersji napędowych mocniejszy diesel z napędem 4x4.
Porównanie Opel Grandland 1.6 Hybrid 224 KM (AT8) do wybranych konkurentów:
| Opel Grandland 1.6 Hybrid 224 KM (AT8) | Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 265 KM (AT6) | Ford Kuga 2.5 PHEV 225 KM (e-CVT) |
Cena (zł, brutto) | od 185 700 | od 173 900 | od 170 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4477/1906 | 4500/1865 | 4614/1883 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1595/1610 | 1615/1623 | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2680 | 2710 |
Pojemność bagażnika (l) | 390/1528 | 558/1737 | 411/1481 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1735 | 1818 | 1769 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 43 | 42 | 45 |
Układ napędowy | spalinowy (PHEV) | spalinowy (PHEV) | spalinowy (PHEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1598 | 2488 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | 4x4 | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 6-biegowa | automatyczna, e-CVT |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 224 | 265 | 225 |
Moment obrotowy (Nm) | 300 | 350 | b.d. |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 8,6 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 | 190 | 200 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,4 (WLTP) | b.d. | 1.4 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 31 (WLTP) | b.d. | 32 (WLTP) |
Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm
Słuchawki Beyerdynamic DT990 Edycja 250Ohm Model D…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Anthracite Oxygen
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Sony MDREX15LPPIZ różowy
SŁUCHAWKI SONY MP3 MDR-EX15LP KORECZKI- Słuchanie …
kup teraz

Sony LinkBuds WF-L900 Biały
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
Pirat drogowy w Lublinie