Odnowiona Kia Sorento

Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Tego koreańskiego SUV-a poznaliśmy 10 lat temu. Wtedy był to samochód prawie terenowy. Dziś świeżo odnowiona Sorento jest bardzo cywilizowanym crossoverem tylko udającym terenówkę.

Pierwsza generacja Sorento oparta była na konstrukcji ramowej i wyposażona w stały układ napędowy 4x4 ze zmiennym

Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy

rozkładem momentu na osie, reduktorem oraz z tylnym mechanizmem różnicowym ze zwiększonym tarciem. Przez następne 7 lat sprzedano głównie w USA ok. 900 tys. egzemplarzy. Jednak ostatnio w tym segmencie prawdziwie terenowe własności stały się zbędne, a nawet szkodliwe, bo wiąże się je z nadmiernym zużyciem paliwa i z niemodnymi, nieekologicznymi zachowaniami. Dlatego zaprezentowane w roku 2009 Sorento II stało się zupełnie innym samochodem. Choć jest pokrewne z mniejszym SUV-em Sportage to przede wszystkim urosło, a jego siedmiomiejscowe nadwozie jest już samonośne i wywodzi się z typowych, osobowych platform koncernu Hyundai/Kia.

Był to pierwszy samochód opracowany stylistycznie dla Kii przez Petera Shreyera, doceniony od razu za wygląd, sporo miejsca w kabinie i bogate wyposażenie. I choć zachował poprzednią nazwę, trafił właściwie do nowej kategorii crossoverów. Układ napędowy Sorento II to popularna dziś kombinacja napędu przedniego w układzie poprzecznym, z opcją automatycznie dołączanego napędu 4x4, obsługiwanego sterowanym elektromagnetycznie sprzęgłem umieszczonym w zespole tylnego mostu. Oczywiście brak tu reduktora i centralnego mechanizmu różnicowego, kierowca ma tylko możliwość blokady 4x4 przy

Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy

prędkościach do 40 km/h.

Minęły zaledwie trzy lata od debiutu tego modelu, a już pojawia się jego odnowiona wersja. Z zewnątrz różni się od poprzednika nieco zmienionymi zderzakami, światłami przeciwmgłowymi ustawionymi w pionie oraz innymi tylnymi światłami na piątych drzwiach. W kabinie poprawiono jedynie niektóre materiały i drobne detale, zmieniono schematy kolorystyczne oraz wzbogacono zestaw wskaźników o wyświetlacz LCD. Wydawałoby się więc - powierzchowny face lifting. Jednak są i zmiany konstrukcyjne. Przede wszystkim istotnie poprawiono strukturę szkieletu nadwozia, stosując elementy ze stali wysokiej wytrzymałości, także formowanej na gorąco. Celem była poprawa rozpraszania energii podczas zderzenia czołowego i uderzenia bocznego, zwiększenie sztywności mocowań zawieszenia i zmniejszenie hałasu oraz drgań w kabinie. Przy okazji nieznacznie zwiększono odległości miedzy rzędami siedzeń, z korzyścią dla wygody pasażerów.

Poważne modyfikacje przedniego i tylnego zawieszenia (kolumnowe MacPherson z przodu i wielowahaczowe z tyłu) oraz zupełnie inna budowa ram pomocniczych miały na celu poprawę prowadzenia auta na nawierzchniach asfaltowych i ograniczenie hałasu. Zastosowano też nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy z możliwością trzystopniowej zmiany

Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy

intensywności jego działania, oraz większe tarcze hamulcowe (o średnicy 320 mm) z przodu.

W Polsce dostępne są nadal 3 jednostki napędowe. Silnik benzynowy R4 DOHC dual CVVT o pojemności 2,4 l, ma teraz wtrysk bezpośredni paliwa (GDI), większym stopień sprężania i wyższe osiągi (moc 192 KM przy 6300 obr/min i moment obr. 242 Nm przy 4250 obr/min). Średnie zużycie paliwa ma wynosić 8,6 l/100 km. W Europie bardziej popularny jest silnik wysokoprężny TCI, R4 2,2 l 3 DOHC dual CVVT/VGT, obecnie o mocy maksymalnej 197 KM przy 3800 obr/min i momencie 463 Nm przy 1800 - 2500 obr/min. Średnie zużycie paliwa ma wynosić 5,8 l/100 km. Tańszą opcją (o ok. 20 tys. zł) ze względu na niższą akcyzę jest dwulitrowy turbodiesel o mocy maksymalnej 150 KM. Wszystkie silniki dostępne są z manualną sześciobiegową skrzynią, a dwa najmocniejsze także z sześciobiegowym automatem.

Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy
Kia Sorento, Fot:Jerzy Dyszy

Do testu otrzymaliśmy wersję z silnikiem 2.2 CRDI 197 KM ze automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Mimo dużej masy (w najwyższej wersji wyposażenia blisko 1900 kg) zawieszenie pozwala aktywnie pokonywać ciasne zakręty, tylko przy ekstremalnych manewrach generując zauważalną podsterowność. Zestrojenie podwozia jest raczej „asfaltowe”, zresztą zastosowane opony Kumho (235/55 R 19) wskazują, że producent nie zaleca jazdy terenowej.

Wygłuszenie auta jest rzeczywiście niezłe, a jazda po nierównościach nie generuje niepokojących hałasów. Nie razi też elektryczne wspomaganie kierownicy, choć opcjonalna funkcja FlexSteer (trzy poziomy aktywności wspomagania) w praktyce niewiele wnosi. Całkiem dobrze zachowuje się natomiast automatyczna skrzynia, a do innych zespołów, np. hamulców, także trudno mieć istotne zastrzeżenia. Moc maksymalna silnika sugeruje niemałe osiągi ale pamiętajmy - prawie dwie tony masy to sporo i należy się cieszyć z dostępnych 9,9 s do 100 km/h. Nie liczmy też na oficjalne 6,8 l/100 km - nikt nie będzie miał cierpliwości jeździć aż tak wolno. Nam po dość żwawej podróży komputer pokazał zużycie ponad 10 l/100 km oleju napędowego.

W rezultacie świeżo odnowiona Kia Sorento wykonuje wszystkie zadania SUV-a lub crossovera poprawnie i choć nie porywa, nie zasługuje też na krytykę. Podkreślić należy dobre wykonanie i bardzo dobre (w najwyższych opcjach) wyposażenie. Ważną zaletą jest spora ilość miejsca w kabinie, owe siedem siedzeń (choć do trzeciego rzędu dostęp jest słaby) i możliwości ładunkowe. W wersji siedmioosobowej mamy tylko 258 litrów bagażnika, ale w pięcioosobowej już 1047 l, a w dwuosobowej - 2052 l. Ceny Sorento z roku modelowego 2013 rozpoczynają się od 117 700 zł (2.0 CRDI, 2x4, wersja wyposażenia L), a kończą na 177 700 zł (2.2 CRDI, 4x4 automat, wersja XL).

Wybrane dane techniczne Kii Sorento i konkurentów:

marka/model

Kia Sorento 2.2 CRDI 4WD 6AT wersja L

Chevrolet Captiva 2.2 D AWD AT wersja LT+

Mitsubishi Outlander 2.2 DID AT 4WD wersja Intense+

 

Cena (zł)

od 157 700

od 126 900

od 166 990

 

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV 5d

SUV 5d

SUV  5d

 

liczba miejsc

5_7

5_7

5_7

 

Wymiary i masy

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4685/1995/1735

4673/1868/1756

4655/1800/1680

 

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1621/1618

1569/1576

1540/1540

 

rozstaw osi (mm)

2700

2707

2670

 

masa własna (kg)

1844 -1958

1978

1580 - 1610

 

pojemność bagażnika (l)

258 - 1047 - 2052

477 - 942

220 - 1690

 

pojemność zbiornika paliwa (l)

70

65

60

 
Układ napędowy

 

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

 

typ silnika

turbodoładowany VTG  z wtryskiem bezpośrednim common rail DOHC 16V 2xCVVT

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezpośrednim common rail DOHC 16V

turbodoładowany VNG  z wytryskiem bezpośrednim common rail, DOHC 16V

 

pojemność (cm3)

2199

2231

2268

 

liczba cylindrów

R4

R4

R4

 

napędzana oś

AWD dołączany

AWD dołączany

AWD dołączany

 

Skrzynia biegów

 

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

 

Osiągi

 

Moc maks. (KM/obr/min)

197/3800

184/3800

150/3500

 

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

436/1800 - 2500

400/2000

360/1500 - 2570

 

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,9

11

11,2

 

Prędkość maks. (km/h)

190

191

190

 

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

6,8

7,9

6,1

 

Średnia emisja CO2 (g/km)

178

208

140

 
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty