Urządzenia elektryczne i elektroniczne (E/E) instalowane w samochodach są schowane głęboko pod karoserią pojazdu i pozostają niewidoczne dla kierowcy. Specjaliści z Delphi skomplikowane zespoły wspierające manewry kierowców zintegrowali w system i wystawili na widok publiczny. Jak wygląda postęp techniczny najlepiej przekonać się na własne oczy.
Pokazać postęp
Pomysł technologicznej edukacji w studyjnym, demonstracyjnym pojeździe EVE (Pojazd Inżynieryjny Elektryka/Elektronika - Engineering Vehicle Electric-Electronic) spotkał się z
ogromnym zainteresowaniem nie tylko kierowców, ale także specjalistów od nowoczesnej motoryzacji i marketingu. Dotychczas bowiem tylko wąska grupa konstruktorów i wiedziała, jak wyglądają urządzenia wchodzące w skład technologii, tak chętnie stosowanej przez producentów pojazdów i ich kooperantów. Ponieważ nic bardziej nie przekonuje jak żywy przykład, zbudowano prototyp z przezroczystą "skórą" wykonaną z plexiglassu, umożliwiającą wgląd w urządzenia elektryczne, elektroniczne, moduły i systemy, o których przeciętny kierowca i mechanik samochodowy wiedzą stosunkowo mało, choćby z tego powodu, że są on głęboko ukryte.
Wykorzystać technologię
EVE jest pojazdem zbudowanym w całości w oparciu o elektroniczne systemy x-by-wire, których zadaniem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa biernego i czynnego. Zespoły mechaniczne zostały zredukowane do minimum lub zastąpione przez systemy mechatroniczne lub elektroniczne. EVE dowodzi, jak bardzo współczesne systemy E/E można perfekcyjnie wkomponować w strukturę pojazdu. W prototypie zastosowano komponenty hybrydowe E/E. Niby nic nowego.
- W porównaniu z samochodami, w których zastosowano tradycyjne układy elektryczne, technologia hybrydowa stawia przed inżynierami i projektantami systemów E/E całkowicie odmienne wymagania. Na
przykładzie EVE pokazujemy, jak gotowe do produkcji seryjnej systemy wyglądają i działają - powiedział Werner Engler, dyrektor zarządzający działu Delphi Connection Systems w Europie.
W samochodzie podziwiać można wiele nowatorskich wynalazków, wśród nich technologię oświetlenia płaskiego [light ambient technology], diodowego LED: ultra płaskie światła hamulcowe, naklejone na karoserię lub na tylną szybę samochodu.
Na szczególną uwagę zasługują najnowszej generacji systemy: wykrywający obecność pasażera na fotelu obok kierowcy oraz pirotechniczny moduł odłączania akumulatora [Pyrotechnic Battery
Disconnet Device], zdolny do szybkiego i bezpiecznego odłączenia źródeł zasilania. W EVE pokazano, w jaki sposób nowoczesna technologia integrowania anten [antenna clustering techno¬logy] umożliwia jednoczesne odbieranie kilku rodzajów usług oraz jak może być ona łatwo włączona do prac projektowych nad pojazdem. W EVE zastosowano w sumie około 50 nowych rozwiązań technologicznych.
.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?