Odcinkowy pomiar prędkości. Potroi się liczba kilometrów pod kontrolą. Lista lokalizacji OPP

Mariusz Michalak
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
Ponad 170 km tras w Polsce znajduje się obecnie pod kontrolą Odcinkowych Pomiarów Prędkości. W planach jest uruchomienie kolejnych, co zwiększy łączną długość kontrolowanych odcinków do prawie 600 km.

Łączna długość wszystkich działających w tej chwili w Polsce odcinkowych pomiarów prędkości wynosi 171,1 km. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim – razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. Na drugim miejscu w kraju plasuje się podkarpackie (25 km pod kontrolą), a na trzecim – warmińsko-mazurskie, gdzie monitoringiem objętych jest 21 km tras. Obecnie odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa.

– Odcinkowe pomiary prędkości bardzo dobrze spełniają swoją funkcję w zwiększaniu bezpieczeństwa na drodze, poprzez skłanianie kierowców do poruszania się z przepisową prędkością. Są w tym o wiele skuteczniejsze od klasycznych fotoradarów. Z danych CANARD wynika, że aż 84% pojazdów porusza się na tych fragmentach dróg zgodnie z dozwoloną prędkością. Sygnały o pozytywnych skutkach działania OPP otrzymujmy także bezpośrednio od zarządców dróg czy kontroli transportu. Naturalnym jest zatem zwiększanie liczby odcinków, nadzorowanych przez kamery – mówi Mariusz Kołkowski, dyrektor sprzedaży systemów ITS w Sprint S.A.

System OPP wymusza na kierowcach jazdę zgodną z przepisami na całym odcinku objętym pomiarem, a nie tylko w jednym punkcie. To najważniejszy atut tych urządzeń, mający wpływ na bezpieczeństwo. Dzięki temu na drogach znika problem „efektu kangura”, wywołanego przez fotoradary, czyli gwałtownego hamowania w miejscu kontroli i przyspieszania, tuż po minięciu punktu. Dodatkowo, kontrola całego odcinka jest skuteczna w miejscach, gdzie zwykłe urządzenia do kontroli punktowej by się w ogóle nie sprawdzały lub były wręcz niemożliwe do uruchomienia, jak to ma miejsc np. w tunelach. Potwierdzają to statystyki podsumowujące funkcjonowania najdłuższego do tej pory tunelu (objęty OPP), przez który przebiega droga ekspresowa S2 w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (oddany do użytku w grudniu 2021 r.). Po przejechaniu ponad 5 mln pojazdów nie doszło tam do żadnego wypadku, czyli zdarzenia, w którym ktoś odniósł obrażenia. W Polsce powstaje obecnie 12 tuneli powyżej 500 metrów.

Co więcej, instalacja OPP może przebiegać z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury drogowej, co zmniejsza koszt inwestycji. Ponadto urządzenia OPP z powodzeniem mogą działać w pobliżu obiektów historycznych lub innych, których estetyka podlega szczególnej ochronie lub nadzorowi konserwatora zabytków. Ze względu na swój rozmiar, kamery OPP nie wpływają negatywnie na wygląd tych miejsc. Zarządca ma więc możliwość skutecznej kontroli kierowców bez naruszenia niepowtarzalnego charakteru zabytków, takich jak np. wiekowe mosty lub wiadukty.

Źródło: Sprint S.A.

Limity prędkości w Polsce

Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:

- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
- na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h.

Wysokość mandatów za przekroczenie prędkości (obowiązują od 1 stycznia 2022 roku)

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).

Nowe odcinkowe pomiary prędkości - lista lokalizacji

WojewództwoMiejscowośćOpis lokalizacji
MazowieckieOtrębusyKanie — Otrębusy, DW710
MazowieckieNatolin — Chrzanów Duży — Grodzisk MazowieckiNatolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
MazowieckieMszczonówObwodnica miasta
MazowieckieBiałobrzegiObwodnica miasta
ŁódzkiePomorzany/BocianyPomorzany/Bociany
ŁódzkiePabianiceS14 Dobroń — Pabianice Płn.
ŁódzkieŁódźChocianowicka- Łaskowice
ŁódzkieBychlew/JadwininBychlew 6 — Jadwinin 16a
ŁódzkieMokra PrawaMokra Prawa 2 — 189a
PodkarpackieNosówkaul. Dębicka — 4 km
PodkarpackieDuklaTrakt Węgierski
PodkarpackieNowa DębaKs. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
PodkarpackieGniewczyna Łańcucka — Gniewczyna TrynieckaGniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
PodkarpackieNiskoul. Sandomierska
DolnośląskieBierzów-Przylesie Bierzów-Przylesie 
ZachodniopomorskiePiecnik — NieradzPiecnik — Nieradz
ZachodniopomorskieŁubianka — BrynkaŁubianka — Brynka
LubuskieŚwidnica, Obwodowa — Nowogród BobrzańskieŚwidnica, Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
LubuskieSudoł — RadomiaSudoł — Radomia
LubuskieChełmsko — Przytocznia45+200 — 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno)
LubuskieMotylewo — ŁupowoPikietaż: 29+350 do 37+750
MałopolskieWęzeł Balice — Węzeł RudnoWęzeł Balice — Węzeł Rudno
MałopolskieKętyul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
ŚląskieKatowiceBraci Reńców 28
ŚląskieJankowice/ŚwierklanyJankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa)
ŚląskieGliwiceAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego
ŚląskieZabrzeAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego
OpolskieKietlice — KilisinoKietlice — Kilisino
WielkopolskieTarnowo Podgórne — Poznań ŁawicaTarnowo Podgórne — Poznań Ławica
WielkopolskieKoninMOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
LubelskieHrubieszówWjazd do miejscowości, 4 km
LubelskieGołąbPikietaż: 107 km 900 m do 111 km 600 m
Kujawsko-PomorskieRogoźno Zamek — KłódkaRogoźno Zamek — Kłódka
Kujawsko-PomorskieWęzeł Nowy Ciechocinek — MOP KałęczynekWęzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
Kujawsko-PomorskieRycerzewoDW251 od 70 km
PomorskieSwarożynA1 Peplin — Swarożyn 
PomorskieBorowoGdańska 2 — Turystyczna 1
DolnośląskieKostomłoty — Kąty WrocławskieOdcinek autostrady A4
DolnośląskieWrocławAl. Jana III Sobieskiego

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty