Odcinkowy pomiar prędkości. Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 w Warszawie zdjął kierowcom nogę z gazu?

Mariusz Michalak
Fot. Szymon Starnawski
Fot. Szymon Starnawski
Udostępnij:
Odcinkowe pomiary prędkości są skuteczną metodą walki z kierowcami przekraczającymi prędkość. W Polsce z roku na rok jest ich coraz więcej. Jeden z nich powstał niedawno na warszawskim Ursynowie. Eksperci z Yanosika zdradzili, czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 zmienił złe nawyki kierowców, i jak wyglądają obecnie średnie prędkości jazdy na OPP.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości

Oficjalną datą oddania do użytku nowego odcinkowego pomiaru prędkości w warszawskim tunelu na Ursynowie jest 20 grudnia 2021 roku. Wszyscy czekali na ten moment z niecierpliwością. Przedłużająca się budowa powodowała wiele utrudnień na południowej obwodnicy, a do samego końca nie wiadomo było, czy w tunelu faktycznie znajdzie się odcinkowy pomiar prędkości.

Całość inwestycji została ostatecznie zakończona sukcesem i od 20 grudnia ubiegłego roku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) nadzoruje ponad dwukilometrowy odcinek trasy w tunelu.

Pierwszy miesiąc nowego OPP

Fot. Yanosik
Fot. Yanosik

Od momentu uruchomienia nowego odcinkowego pomiaru prędkości, w warszawskim tunelu S2, przejechało przez niego 1,2 mln pojazdów, z czego system CANARD odnotował aż 8 000 naruszeń prędkości względem obowiązującego limitu. Prawie 6,8 tys. wezwań trafiło w ręce kierowców, którzy dopuścili się wykroczenia. W pozostałych przypadkach wciąż trwają czynności wyjaśniające.

Do największej liczby naruszeń doszło na trasie w kierunku Poznania (5 113), z kolei w kierunku Terespola było ich o niecałą połowę mniej (2 891). Większość kierowców przekraczało prędkość o 11-20 km/h względem limitu 80 km/h, który obowiązuje w tunelu.

- Według naszych danych przekroczenie prędkości o 10-20 km/h, względem obowiązującego limitu, to najczęściej popełniane wykroczenie przez zmotoryzowanych Polaków. Tendencja do przekraczania 10 km/h w styczniu tego roku, w obszarze niezabudowanym, jest nawet wyższa o 1,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. W obszarze zabudowanym pozostaje na poziomie 12%. Nieznacznie spadł udział przekroczeń prędkości o 10-20 km/h w styczniu tego roku – w obszarze niezabudowanym o 0,2%, a w zabudowanym o 1,3% - informuje Julia Langa, Yanosik

Dobrą informacją było to, że w trakcie pierwszego miesiąca funkcjonowania nowego OPP w tunelu na S2 nie doszło do żadnej kolizji, ani wypadku. Niestety to już uległo zmianie.

Nowy OPP już nie bez wypadku

Bezwypadkowy odcinkowy pomiar prędkości w Warszawie stracił swoje miano zaledwie kilka dni temu. 17 lutego w tunelu pod Ursynowem, w godzinach porannych, doszło do kolizji. Sprawcą był kierowca Skody, który zawadził pojazdem o krawężnik i tym samym uderzył w ścianę tunelu, odbijając się od niej i doprowadzając do kolizji z innym autem, jadącym środkowym pasem w kierunku Wawra. Sprawa jest wciąż wyjaśniana przez policję.

Z jaką średnią prędkością jeżdżą kierowcy aktualnie?

Fot. Yanosik
Fot. Yanosik

Na monitorowanej, przez odcinkowy pomiar prędkości, trasie obowiązuje limit 80 km/h. Czy kierowcy faktycznie się jeszcze do niego stosują? Znamy bilans pierwszego miesiąca działalności nowego OPP, a jak wygląda sytuacja obecnie? Twórcy Yanosika przygotowali zestawienie podsumowujące luty.

- Zebraliśmy dane dotyczące średnich prędkości jazdy kierowców z lutego tego roku i podzieliliśmy je na godziny oraz dni tygodnia. Z zestawienia wynika, że kierowcy wciąż zachowują prędkości poniżej obowiązującego limitu 80 km/h. Co ciekawe – według naszych danych średnie prędkości nie rosną w późnych godzinach wieczornych i wczesnych porannych, gdy ruch jest znacznie mniej natężony – komentuje Julia Langa, Yanosik

Kierowcom faktycznie nie w smak nowe, wysokie kary za przekroczenia prędkości, zwłaszcza na monitorowanym przez OPP odcinku nowego tunelu w Warszawie. Średnie prędkości jazdy utrzymują się na poziomie 74-76 km/h, co stanowi wynik mniejszy o +/- 5 km/h dla obowiązującego limitu.

Odcinkowe pomiary prędkości działają bardzo skutecznie na polskich kierowców. Ich obecność na drogach powoduje, że stosują się do limitu, a także przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Ci, którym się to nie udaje, kończą z mandatem lub uciekają się do różnych sztuczek mających oszukać czas niezbędny do przejazdu OPP.

Zobacz także: SsangYong Tivoli 1.5 T-GDI 163 KM. Prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie