W ciągu 14 lat od chwili powstania, z fabryki Volkswagen Poznań wyjechało milion samochodów. Sprzedawanie 95 proc. produkcji za granicę czyni firmę największym polskim eksporterem. Tylko w tym roku wpływy Volkswagen Poznań z tego tytułu przekroczyły 6 mld euro.
W 1993 r. Volkswagen utworzył spółkę ze skansenem motoryzacji jakim wówczas była Fabryka Samochodów Rolniczych, produkująca Tarpany. Umowa z VW uratowała zakład przed upadkiem, chociaż pojawiały się głosy sprzeciwu wobec tej transakcji oraz populistyczne hasła o potrzebie ochrony polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Stopniowo miejsce muzealnych eksponatów zajmowały urządzenia do montażu samochodów z grupy Volkswagena (Seat, Audi, Skoda i VW). Po czterech latach zakłady przekształciły się w pełnowymiarową fabrykę. Montaż aut stawał się nieopłacalny, zaś produkcja - ze względu na niższe niż w Niemczech koszty pracy - przynosiła coraz większe zyski. Ostatnie "złożone" samochody wyjechały z fabryki w 2003 r. Pierwsze wyprodukowane w Poznaniu Transportery T4 pojawiły się na rynku w 1997 r. Początki były trudne, gdyż produkowano jeden model. Dzisiaj poznańska fabrykę opuszcza 700 aut dziennie.
Samochody produkowane w VW Poznań
Model | Lata produkcji | Wielkość produkcji |
VW T4 | 1993 - 2003 | 167 397 |
Skoda Favorit | 1994 - 1995 | 1 001 |
Skoda Felicia | 1995 - 2001 | 146 475 |
VW Polo | 1997 - 1999 | 16 609 |
VW Bora | 1999 - 2003 | 1 445 |
VW passat | 1997 - 2003 | 10 840 |
Seat Cordoba | 1996 - 1999 | 9 328 |
Audi A6 | 1997 - 1999 | 655 |
Skoda Ooctavia | 1999 - 2001 | 27 787 |
Skoda Fabia | 2000 - 2002 | 44 488 |
VW LT2 | 1997 - 2001 | 1 962 |
VW T5 | 2003 - do dzisiaj | 135 532 |
VW Caddy | 2003 - do dzisiaj | 438 541 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?