Z uwagi na to, że pogorszenie właściwości tłumiących amortyzatorów następuje przeważnie stopniowo i powoli, a przez to
niezauważalnie, użytkownikowi trudno jest właściwie ocenić stan zużycia amortyzatorów podczas codziennej eksploatacji samochodu. Dlatego też okresową kontrolę tych ważnych elementów dla bezpieczeństwa jazdy należy zlecać profesjonalistom. Przede wszystkim już podczas wstępnego sprawdzianu np. jazdy próbnej, mechanik z łatwością zauważy różne nieprawidłowości w działaniu amortyzatorów, do których właściciel auta się przyzwyczaił albo nie zwrócił na nie uwagi. Doświadczone oko podczas oględzin odkryje również na oponach nierównomierne zużycie bieżnika w postaci ząbków lub miejscowych spłaszczeń, co właśnie może być rezultatem nieprawidłowego działania amortyzatora lub niewyważenia koła. Diagnosta potrafi także dokonać wstępnej oceny tłumienia amortyzatorów. Polega to na silnym naciśnięciu nadwozia w okolicach badanego amortyzatora i natychmiastowym zwolnieniu nacisku. Jeśli auto natychmiast nieruchomieje amortyzator jest prawdopodobnie sprawny.
Właściwa kontrola pracy amortyzatorów odbywa się jednak za pomocą przeznaczonych do tego celu testerów. Badania przeprowadza się metodą drgań wymuszonych. Najbardziej rozpowszechniona jest analiza nacisku koła na płytę wykorzystująca tzw. metodę EUSAMA(Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów). W metodzie tej podczas wymuszonych drgań koła z określoną częstotliwością badany jest stosunek nacisku dynamicznego do statycznego koła. Wynik podawany jest w procentach. Wartości powyżej 61% oznaczają, że amortyzator odznacza się bardzo dobrą skutecznością tłumienia.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?