Obwodnica Poznania nie będzie gotowa na Euro 2012

Mateusz Pilarczyk
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
We wrześniu zostanie wydane pozwolenie na budowę brakującego odcinka zachodniej obwodnicy Poznania. Nie ma już jednak szans, aby droga była chociażby przejezdna przed Euro.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Biorąc pod uwagę optymistyczny scenariusz, samochody pojadą nią nie prędzej niż pod koniec 2012 roku. Z kolei dwa lata później mogą zakończyć się prace przy fragmencie drogi S5 prowadzącej z Poznania do Leszna.

**CZYTAJ TAKŻE

Obwodnica Poznania kosztem trasy S5Remonty ulic w Poznaniu nie spowodowały dużych utrudnień

**

- Wystąpiliśmy już do wojewody z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Potrzebne były jednak uzgodnienia dotyczące warunków realizacji przedsięwzięcia - tłumaczy Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kilka dni temu niezbędne w tej sprawie postanowienie wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Dzięki temu wojewoda może wydać pozwolenie na budowę 5- kilometrowego odcinka z Rokietnicy do Swadzimia potrzebnego, aby połączyć będące w budowie fragmenty zachodniej obwodnicy Poznania. - Pozwolenie prawdopodobnie zostanie wydane we wrześniu - informuje Tomasz Stube, rzecznik wojewody wielkopolskiego.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wykonawca będzie mógł wejść na teren budowy w listopadzie tego roku. A kiedy pojedziemy całą obwodnicą? Inwestycja ma trwać 18 miesięcy, ale trasa ma być przejezdna jeszcze przed upływem terminu.

Druga dobra wiadomość dla wielkopolskich kierowców dotyczy drogi S5. Po rządowych oszczędnościach w Programie Budowy Dróg Krajowych nie było szans, aby szybko powstały kolejne fragmenty łączące m.in. Poznań z Wrocławiem. Wczoraj "Gazeta Wyborcza" podała, że 80 km odcinek z Poznania do Kaczkowa otrzymał ponad miliard złotych unijnej dotacji i może zostać ukończony w ciągu najbliższych trzech lat. Problem w tym, że pieniądze z UE pokrywają tylko 1/3 kosztów powstania dwujezdniowej trasy szybkiego ruchu.

- Jedynym dokumentem obowiązującym w odniesieniu do tego typu inwestycji jest Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W nim droga jest cały czas na liście rezerwowej wśród projektów, których realizacja może się rozpocząć do 2013 roku - wyjaśnia dyrektor Napierała.

Aby wspomniany fragment S5 powstał w najbliższych trzech latach, musiałby zostać przesunięty do pierwszego załącznika programu, w którym jest zawarta lista inwestycji rozpoczynających się przed 2013 rokiem. A to się jeszcze nie stało.

- Dopiero zgoda centrali GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury oznacza, że zagwarantowane jest finansowanie fragmentu S5 z Poznania do Kaczkowa. Umożliwi to rozpoczęcie inwestycji - dodaje dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA.

Drogowcy nie czekają jednak bezczynnie na pieniądze. Wystąpiono już o niezbędną przy budowie trasy decyzję środowiskową i rozpoczęto projektowanie drogi szybkiego ruchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty