Holandia nie ma wielkich tradycji motoryzacyjnych. Holendrzy podzielają upodobanie Brytyjczyków do każdego samochodu, który różni się od pozostałych. Choćby tym, że jest potwornie brzydki lub absolutnie pozbawiony walorów praktycznych.
Holendrzy mają własną wersję Lotusa Seven, zwaną Donkervoort, na podwoziach Citroenów 2CV budują zwariowane pikapy i roadstery Duck Hunt. Jakby tego było mało, sprzedają dwuosobowe trójkołowce Vandenbrink Carver z silnikiem 660 cm3, jeżdżące 190 km/h i siejące postrach na ścieżkach rowerowych!
Jeden raz, gdy po wojnie spróbowali robić "normalne" samochody wyszedł im kompaktowy DAF Variomatic. Dziś Holendrzy już nie zawracają sobie głowy autami pospolitymi. Pozwalają zagranicznym firmom otwierać u siebie fabryki, produkujące głównie na eksport.
Współpraca międzynarodowa to tutejsza specjalność. Firma Spyker, która zbudowała pierwszy samochód w 1898 roku,
najlepsze lata zawdzięczała eksportowi aut do Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorstwo założyli w Amsterdamie do spółki bracia Jakub i Henryk Spijker. Ze względów handlowych obdarzyli swoje samochody nazwą Spyker, łatwiejszą do wymówienia dla cudzoziemców. W latach 1903-1905 całą produkcję firmy skupowała na pniu spółka z Bredfordu. W tamtym czasie, wołający taksówkę Londyńczyk mógł być prawie pewien, że do celu zawiezie go Spyker.
Bracia zatrudnili doskonałego konstruktora Józefa Laviolette'a. Efekty przyszły natychmiast. W 1903 roku pojawił się 60-konny, wyścigowy model, pierwszy samochód na świecie z 6-cylindrowym silnikiem (8,8 l pojemności) i ... stałym napędem obu osi! W 1907 r. standardowy model z czterocylindrowym 2,5-litrowym silnikiem wziął udział w wyścigu
Pekin-Paryż. Jedną z klientek Spykera była holenderska królowa Wilhelmina. Za jej przykładem podążali inni władcy ówczesnego świata. Nie uchroniło to jednak firmy od bankructwa. Ostatniego Spykera zbudowano w 1925 roku.
Dziesiątki lat upłynęły nim marka niespodziewanie powróciła. Produkowane na indywidualne zamówienie samochody znów są w motoryzacyjnej elicie. Spykery XXI wieku są dziełem konstruktora Maartena de Bruijn. W 2000 r. otworzył firmę Spyker Automobielen, która w 2002 roku oddała do rąk klientów pierwsze samochody, złaknione wiatru i benzyny.
Aluminiowe nadwozia Spykerów powstają w Coventry, a potem przesyłane są do Holandii, do zakładu w Zeewolde. Tutaj wyposaża się je w aluminiowe silniki V8
Audi i wyczynowo zestraja zawieszenie niezależne, pożyczone z aut Formuły 1. Do wyboru jest skrzynia sekwencyjna, lub pozbawiona elektronicznego sterowania - tradycyjna 6-biegowa. Szosowe modele C8 Spyder i C8 Laviolette (tak jest! Na cześć konstruktora z początku XX wieku) mają wnętrze wykończone skórą Connolly i zestaw walizek tej firmy, dopasowany do bagażnika o skromnych wymiarach.
Spykery budowane są ręcznie. W Coventry przy nadwoziu pracuje około 20 ludzi. W Zeewolde gotowe samochody montuje 15 pracowników. Klient może śledzić powstawanie samochodu na bieżąco, za
pośrednictwem internetu. Jego decyzje są znacznie donioślejsze niż wybór kolorów nadwozia i tapicerki. W zależności od umiejętności i ambicji dobiera moc silnika, który w aucie montowany jest centralnie. Firma oferuje 5 poziomów: najsłabszy silnik ma moc 400 KM, kolejny 450, potem 500, 550 i mrożące krew 620 KM na poziomie piątym! Każdy samochód ma numerowaną ramę. Numer wraz z wypisanym imieniem i nazwiskiem właściciela może być umieszczony na kierownicy.
Firma chce rocznie budować 25 aut. Przy cenach zaczynających się od 215 tys. euro, tak mała skala produkcji jest opłacalna. C8 Double 12 kosztuje 350 tysięcy! Plus VAT. Auto nie spełnia wzoru Lisaka.
Dane techniczne
| Spyker C8 Spyder | Spyker C8 Double 12 S | Ferrari Enzo |
liczba cylindrów/zaworów | V8/40 | V8/40 | V12/48 |
pojemność skokowa (cm3) | 4172 | 3999 | 5998 |
moc (KM) przy obr/min | 405/7000 | 620/9500 | 660/7800 |
maks. moment obr. (Nm/obr) | 480/3400 | b.d. | 657/5500 |
prędkość maksymalna (km/h) | 300 | 345 | 350 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 4,5 | 3,8 | 3,6 |
średnie zużycie paliwa (l/100 km) | ca. 18 | 18,9 | 23,0 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 419 x 188 x 108 | 459 x 198 x 120 | 470 x 203 x 115 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?