O czym pamiętać montując ksenony

(ip)
Lampy ksenonowe to lepsza widoczność na drodze, oszczędności i unikalny styl. Jednak nieposiadające homologacji lub instalowane w nieprzystosowanych do tego autach lub, mogą stanowić zagrożenie.

Pierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych, było BMW serii 7 z 1991

Fot: Philips
Fot: Philips

roku. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki. Obecnie wraz ze spadkiem kosztów produkcji i eksploatacji lampy ksenonowe stają się coraz popularniejsze. Najczęściej spotykane są w niemieckich autach klasy średniej i wyższej. Wzrost popularności ksenonów wynika z zalet, jakie niesie ta nowoczesna technologia.

Lepsze oświetlenie drogi
Ksenony generują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zapadnięciu zmroku. Mocne światło doskonale oświetla drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Z kolei podczas jazdy w dzień auto z tego typu oświetleniem jest o wiele łatwiejsze do dostrzeżenia przez innych uczestników ruchu.

Oszczędności
Lampy ksenonowe potrzebują nawet o 30 procent mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycia paliwa. Dodatkowo lampy wyładowcze są również o wiele wytrzymalsze od halogenowych, a ich żywotność jest kilkukrotnie dłuższa. Czas pracy tradycyjnej żarówki szacowany jest na 300-550 godzin, natomiast lampy ksenonowe mogą działać nawet do 3 tysięcy godzin.

Nielegalny montaż
Po polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkuset złotowym mandatem.

Fot: Philips
Fot: Philips

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.

Ważne ustawienie świateł
Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Uwaga na podróbki
Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.

– Aby uniknąć przykrych niespodzianek i mieć pewność, że kupujemy oryginalne lampy, należy kupować je tylko u sprawdzonych dystrybutorów – radzi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive. – Każda lampa ksenonowa Philips zanim opuści fabrykę przechodzi szereg rygorystycznych testów, mających na celu potwierdzenie jej doskonałej jakości – dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty