
jakimkolwiek ryzykiem. Tymczasem ryzyko nie jest małe.
Jeżeli osobiście chcemy sprawdzić auto, trzeba wiedzieć gdzie znajdują się jego numery identyfikacyjne i jak one powinny wyglądać. System znakowania pojazdów VIN, zgodny z międzynarodowym standardem ISO, w praktyce funkcjonuje od lat 80. XX wieku. Został zaakceptowany przez olbrzymią większość państw i przyjęty do stosowania przez czołowych producentów pojazdów. Ma on zastosowanie do pojazdów silnikowych, przyczepach, motocyklach i motorowerach. Numer identyfikacyjny VIN jednoznacznie identyfikuje każdy pojazd wyprodukowany na świecie w okresie ostatnich trzydziestu lat. Producent jest odpowiedzialny za jednoznaczność oznakowania VIN.

Numer identyfikacyjny VIN zbudowany jest z trzech członów:
* Pierwszy człon trzyznakowy, tzw. WMI, identyfikuje jednoznacznie producenta pojazdu tj. osobę, firmę lub korporację która ponosi odpowiedzialność za kompletny pojazd stanowiący jednostkę gotową do jazdy.
* Drugi człon określający pojazd, tzw. VDS, składa się z sześciu znaków i powinien określać ogólne cechy pojazdu.
Sposób kodowania i kolejność znaków w tym członie zależą od producenta. Miejsca nie wykorzystane powinny być wypełnione cyframi lub literami wg wyboru producenta.
* Człon trzeci wyróżniający pojazd, tzw. VIS, jest ostatnim członem VIN i powinien składać się z ośmiu znaków, przy czym cztery ostatnie powinny być cyframi. Jeśli producent podaje w tym członie oznaczenie roku produkcji i znak fabryki to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim.
Znaki
W oznakowaniu VIN dopuszcza się tylko cyfry arabskie oraz wielkie litery alfabetu łacińskiego, tzn.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 oraz: A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z za wyjątkiem liter: I,O,Q.
Poza wymienionymi wyżej znakami na pojeździe lub jego tabliczce znamionowej mogą być stosowane tzw. rozdzielacze. Są to symbole, znaki lub obwódki w celu oddzielenia członów VIN lub zaznaczenia jego początku i końca. Wybór rozdzielacza zależy od uznania producenta, ale nie może to być znak używany w VIN lub inny znak, który by się mógł z tym znakiem pomylić.
W dokumentacji rozdzielacze nie powinny być stosowane, a numer pojazdu VIN powinien być napisany w jednej linii bez pustych miejsc.
W następnych odcinkach przekażemy kolejne informacje o numerze identyfikacyjnym pojazdu VIN.
Word Manufacturing Identifier WMI | Vehicle Descriptor Section VDS | Vehicle Indicator Section VIS | ||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | N | N | N | N |
Światowy kod identyfikujący producenta | Człon określający pojazd | Liczba kon- trolna | Model roku | Zakład monta- żowy | Numer seryjny pojazdu | |||||||||||
Część określająca producenta do 500 pojazdów rocznie | | |||||||||||||||
Człon wyróżniający pojazd |
N - cyfra
B - cyfra lub litera
Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)
Pierwszym członem numer identyfikacyjnego VIN jest człon trzyznakowy, tzw. WMI, który identyfikuje jednoznacznie producenta pojazdu.

Wymagania kodu
Zgodnie z normami ISO 3780/PN-92/S-02062 kod WMI przyznawany jest przez Narodową Organizację kraju, w którym producent ma swoją siedzibę (patrz tabela 1).
Kod powinien spełniać specjalne wymagania:
- pierwsza pozycja zawiera informacje oznaczające położenie geograficzne kraju,
- druga pozycja określa kraj w konkretnej strefie geograficznej,
- trzecia pozycja oznacza konkretnego producenta.
Polska uzyskała następujące kombinacje znaków początkowych kodu WMI: SU, SV, SW, SX, SY, SZ.
Trzeci znak identyfikujący producenta nadawany jest przez Narodową Organizację, którą w Polsce jest Pimot - Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Kto rejestruje kody?
Wszystkie przyznane na świecie kody WMI są rejestrowane i sprawdzane przez Międzynarodową Agencję działającą z upoważnienia ISO, którą aktułalnie jest Society of Automotive Engineers, Inc., (S.A.E) z siedzibą 400 Commonwealth Drive, Warrendale, PA 15096 USA.
Ogółem S.A.E posiada zarejestrowanych ponad 23 000 kodów producentów ponieważ każdemu producentowi w zależności od potrzeb może być przyznana większa liczba kodów.
Należy wspomnieć w tym miejscu o przypadku tzw. "małych wytwórców", których produkcja nie przekracza 500 egzemplarzy rocznie. Tacy producenci w numerze WMI jako trzeci znak mają przyznaną cyfrę 9. Dodatkowo, dla pełnej identyfikacji, producentowi takiemu przyznaje się dodatkowy symbol zlokalizowany na trzeciej, czwartej i piątej pozycji członu wyróżniającego pojazd VIS. Oznaczenia dodatkowe nadaje Narodowa Organizacja, rejestruje je także SAE.
W tabeli 2 podano kody WMI najbardziej popularnych producentów, a w tabeli 3 - wytwórców polskich.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?