Nowy wiek elektryczności

(GM)
Chevrolet Volt elektryczny samochód koncepcyjny GM został entuzjastycznie przyjęty na salonie w Detroit akurat tego dnia, kiedy Rosjanie zakręcili nam kurek z ropą naftową.

Być może kiedyś takie samochody pozwolą kierowcom nie przejmować się dywersyfikacją i rurociągiem Przyjaźni.

 

Chevrolet Volt to czteroosobowy samochód elektryczny napędzany za pomocą akumulatora, ale wyposażony też w silnik benzynowy, który może zostać wykorzystany w celu wytworzenia dodatkowej mocy elektrycznej, umożliwiającej przebycie większego dystansu.

 

Ładuj i oszczędzaj

Auto można naładować do pełna, podłączając je do gniazda o napięciu 110 V na około sześć godzin dziennie. Kiedy jego litowo-jonowy akumulator jest naładowany do maksimum, Volt może przejechać po mieście ponad 60 kilometrów, korzystając tylko z energii elektrycznej. Kiedy zaś

Nowy wiek elektryczności

ten akumulator wyczerpie się, uruchamiany jest 3-cylindrowy turbodoładowany silnik, który pracuje ze stałą szybkością, tj. przy stałych obrotach, aby wytworzyć prąd elektryczny i ponownie naładować akumulator. Takie rozwiązanie zwiększa oszczędność paliwa i umożliwia przejechanie dłuższego dystansu.

Pokonując dziennie dystans 100 km (i codziennie ładując samochód)
Volt spali zaledwie 1,6 litra benzyny na 100 km. Jeżeli właściciel zapomni o naładowaniu auta lub wybierze się nim w daleką podróż, to wciąż będzie ono paliło zaledwie 4,7 l/100 km, wykorzystując w swoim silniku benzynę do generowania prądu. Napełniwszy bak, będzie można w ten sposób przejechać nawet 1030 kilometrów, czyli o ponad połowę więcej niż przeciętnym współczesnym samochodem. Warto tu dodać, że Chevrolet Volt wykorzystuje paliwo E85, składające się w 85 procentach z etanolu i tylko w 15 z benzyny.

 

E-flex z przyszłością

Wynalazkiem, który umożliwił urzeczywistnienie tego pomysłu, jest duży akumulator litowo-jonowy. Samochód elektryczny tego typu, zwany w środowisku technicznym
"EV o rozszerzonym zasięgu", wymaga zestawu akumulatorów ważącego prawie 181 kilogramów. Część ekspertów przewiduje, że taki lub podobny akumulator może być gotowy do masowej produkcji przed rokiem 2012, a nawet 2010.

Jak powiedział Jon Lauckner, wiceprezes GM ds. zarządzania programami globalnymi, Volt zaprojektowano tak, aby można było stosować wiele zaawansowanych technologicznie rozwiązań napędowych. Współczesne samochody były tworzone w oparciu o mechaniczne układy napędowe, w których benzyna jest podstawowym paliwem. Samochody przyszłości muszą wykorzystywać nowe rodzaje napędu, a ich projektanci muszą pamiętać o elektryczności. Chevrolet Volt jest pierwszym pojazdem, który stworzono w oparciu o układ E-flex firmy GM.
W Detroit pokazano wersję Chevroleta Volt napędzanego ogniwami wodorowymi, a nie wersję z benzynowym silnikiem będącą EV o rozszerzonym zasięgu. W tym samochodzie można też zamontować silnik wysokoprężny, wykorzystujący paliwo biodiesel do napędzania generatora wytwarzającego prąd. Można także zastosować silnik napędzany 100% etanolem. Najważniejsze jest to, że E-flex może współpracować z każdym z tych
rozwiązań. 

 

Przemysław Byszewski - GM Poland

- Dzięki technologii E-flex, zastosowanej w koncepcyjnym Chevrolecie Volcie, możemy zmienić typ napędu, tak aby spełnić konkretne wymagania danego rynku i dopasować się do jego infrastruktury. Na przykład kierowca w Brazylii może do zasilania akumulatora i silnika generującego prąd stosować 100% etanol (E100). W tym czasie nasz klient z Szanghaju wykorzysta energię słoneczną do produkcji wodoru i wytworzy prąd w ogniwach paliwowych. Dla odmiany kierowca w Szwecji zdecyduje się na paliwo biodiesel wytworzone z drewna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie