Nowy silnik pod maską Audi A5 Coupe

(mk) źródło: mototarget
W ofercie Audi wkrótce pojawi się zmodyfikowany silnik 1.8 TFSI. Cechuje go przede wszystkim efektywne spalanie i większa moc, uzyskane dzięki nowym zastosowaniom technologicznym.

Czterocylindrowy silnik czerpie swoją moc z 1.798 cm3 pojemności skokowej

Fot. Audi
Fot. Audi

i rozwija moment obrotowy 320 Nm, dostępny od 1400 do 3700 obr./min. Maksymalną moc 170 KM jednostka osiąga już przy 3800 obr./min.

Benzynowy 1.8 TFSI pod maską Audi A5 Coupé z manualną skrzynią biegów przyspiesza w 7,9 sekundy od 0 do 100km/h. Prędkość maksymalna tego auta to 230 km/h. Audi A5 Coupe zużywa średnio 5,7 litra paliwa na 100 km. Emituje 134 gramy CO2 na kilometr, co jest rekordem w tym segmencie. W porównaniu z poprzednią generacją tego silnika o mocy 160 KM spalanie zmniejszyło się o 21%.

CZYTAJ TAKŻE

**

Audi A5 DTM od 2012 roku

**

**

Audi A5 po liftingu [GALERIA]

**

Do bezpośredniego wtrysku benzyny FSI silnik 1.8 TFSI wykorzystuje także wtrysk pośredni. Paliwo wtryskiwane jest przy końcu rury dolotwej w obrębie klap "tumble", gdzie następuje jego intensywne mieszanie z powietrzem. Pośredni wtrysk wykorzystywany jest przy częściowym obciążeniu. Obniża on zużycie paliwa i redukuje emisje cząstek stałych do tego stopnia, że silnik ten już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która zacznie obowiązywać dopiero w 2015 roku.

W układzie FSI ciśnienie w magistrali paliwa wzrosło ze 150 do 200 barów. Bezpośredni wtrysk jest aktywny w momencie rozruchu silnika i przy dużych obciążeniach, na każdy cykl roboczy system może wykonać dwa do trzech pojedynczych wtrysków. Układ sterowania zaworami otrzymał system Audi valvelift, aby jeszcze bardziej poprawić wymianę ładunku. System ten działa po stronie wylotowej i steruje skokiem zaworów. Oba wałki mają możliwość przestawienia o 30 lub 60 stopni kąta obrotu wału.

Wprowadzany przez Audi silnik posiada nowy, w pełni elektroniczny układ regulacji temperatury cieczy chłodzącej. Dwa szybko działające zawory tarczowe, połączone w jeden moduł i napędzane silnikiem elektrycznym przez przekładnię ślimakową, regulują przepływ płynu chłodniczego. Jednym z ich głównych zadań jest szybkie doprowadzenie oleju silnikowego po rozruchu na zimno do temperatury roboczej. W tym celu ciecz chłodząca stosunkowo długo pozostaje w kadłubie silnika, a ogrzewanie wnętrza przechodzi przez oddzielny obieg głowicy cylindrów. Główna chłodnica wody, która odprowadza ciepło do otoczenia, jest włączana do pracy tak późno, jak to tylko możliwe.


CZYTAJ TAKŻE

**


A5 Sportback, czyli trzy w jednym
Elektryczny samochód od Audi

**

Nowy moduł z zaworami tarczowymi może ustawić temperaturę cieczy chłodzącej w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej między 85, a 107 stopni Celsjusza i uzyskuje w ten sposób kompromis między minimalnym tarciem wewnętrznym, a sprawnością termodynamiczną. W całym układzie chłodzenia przepływem strumieni ciepła między silnikiem, chłodnicą oleju skrzyni biegów i wnętrzem zarządzają regulowane zawory. Ogólnie system zarządzania temperaturą redukuje emisję CO2 przez silnik 1.8 TFSI o około 2,5 g na 100 km.

Przydatna przy tej koncepcji okazała się integracja kolektora wydechowego z chłodzoną głowicą cylindrów. Obniżono temperaturę spalin - w 1.8 TFSI nie

Fot. Audi
Fot. Audi

występuje powszechne wzbogacenie mieszanki przy pełnym obciążeniu. Oznacza to znaczną redukcję zużycia paliwa przy sportowym sposobie jazdy.

Turbosprężarka silnika 1.8 TFSI to także nowa konstrukcja, która dynamicznie generuje stosunkowo wysokie ciśnienie doładowania wynoszące nawet 1,3 bara. Elementami tej turbosprężarki są: wirnik turbiny z nowego stopu wytrzymującego temperaturę spalin do 980 stopni oraz umieszczona przed nim sonda lambda a także tłumik pulsacyjny, wirnik sprężarki wyfrezowany z jednego elementu oraz elektroniczny zawór wastegate.

Masa silnika zmniejszyła się o prawie 4 kilogramy, ze 135 do 131,5 kilograma. Do redukcji wagi przyczyniły się m.in.: nowy moduł turbosprężarki i głowicy cylindrów, nowa metoda odlewania kadłuba silnika z żeliwa szarego, co pozwoliło na zmniejszenie grubości ścianek do około trzech milimetrów oraz wał korbowy z czterema przeciwciężarami zamiast ośmiu i zmniejszonymi średnicami łożysk głównych. Tłoki wykonane są z nowego stopu o wyższej wytrzymałości. Przy misce olejowej zastosowano lekkie tworzywo sztuczne, wiele śrub wykonanych jest z aluminium.

Tarcie wewnętrzne zostało znaczenia obniżone, przez nową powłokę płaszcza tłoków oraz łożyska toczne obu wałków wyrównoważających, które kompensują siły masowe drugiego rzędu. Regulowana pompa olejowa zużywa dla siebie tylko niewiele energii, a chłodzenie denka tłoka wtryskiwanym olejem realizowane jest przez układ elektryczny charakteryzujący się wysoką precyzją.

Ceny Audi A5 Coupe z tym silnikiem będą się zaczynały od 140 tysięcy złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty