Seat Leon III dzieli z bliźniaczymi konstrukcjami koncernu Volkswagena wiele rozwiązań technicznych na czele ze wspomnianą płytą podłogową MQB. Jego nadwozie jest krótsze o 5 cm od poprzednika (mierzy 4,24 m), ale rozstaw osi wynosi aż 6 cm. Dzięki temu samochód nie tylko wygląda lepiej, bo ma bardziej proporcjonalne nadwozie i krótsze zwisy. Zwiększyła się też ilość miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Pojemność bagażnika jest taka jak w Volkswagenie Golfie VII i wynosi 380 l (o 39 l więcej niż w poprzednim Seacie Leonie).
Konstruując samochód, inżynierowie sięgnęli po stal o wysokiej wytrzymałości. Pozwoliło to na obniżenie masy auta. Nowy Seat Leon w podstawowej wersji waży 1113 kg, o 90 kg od poprzednika. Sztywność nadwozia wzrosła za to o 15 proc.
Ciekawostką są też przednie reflektory, w których zastosowano wyłącznie diody LED. Zużywają one mało energii i są trwałym źródłem światła. Temperatura barwowa wynosi 5500 Kelwinów, a emitowane światło jest bardzo zbliżone do światła dziennego, zmniejszając obciążenie dla oczu.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć nowego Seata Leona
Na polskim rynku nowy Seat Leon pojawi się wiosną. W momencie debiutu auto będzie dostępne z następującymi silnikami. Wszystkie mają cztery cylindry, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.
Jednostki benzynowe:
Jednostki wysokoprężne:
W kolejnych miesiącach na rynku pojawi się też usportowiona wersja Leona - FR. Do napędu tego samochodu posłuży jeden z dwóch silników do wyboru - benzynowy 1.8 TSI o mocy 180 KM i 250 Nm maks. momentu obrotowego lub wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 184 KM i 380 Nm maks. momentu obrotowego.
Silnik w Seacie Leonie jest montowany poprzecznie i odchylony o 12 stopni do tyłu. Pozwala to na przesunięcie przedniej osi o 4 cm do przodu. Dzięki temu auto ma dłuższy rozstaw osi i lepszy rozkład masy. Poprawia to prowadzenie samochodu.
Przednie zawieszenie to klasyczny układ z kolumnami MacPhersona. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy zostało zestrojony sportowo. Promień skrętu mierzy 10,2 metra.
Wersje nowego Seata Leona z silnikami o mocy niższej niż 150 KM mają z tyłu wyposażone belkę skrętną. Mocniejsze warianty korzystają z zawieszenia wielowahaczowego. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego w razie potrzeby wysyła krótkie impulsy przyhamowujące przednie koło obracające się szybciej, co ogranicza podsterowność. Na straży bezpieczeństwa stoi też układ stabilizacji toru jazdy ESP.
W Seacie Leonie FR będzie można zmieniać charakterystykę wspomagania układu kierowniczego, reakcję pedału gazu oraz skrzyni biegów DSG wybierając jeden dostępnych trybów – Eko, Komfort i Sport lub dodatkowe indywidualne ustawienie.
Seat Leon trzeciej generacji tak jak poprzednik będzie produkowany w Martorell niedaleko Barcelony.
Od premiery pierwszej generacji Seata Leona w 1999 roku sprzedano 1,2 mln sztuk tego modelu.
Źródło: Seat
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?