Nowy samochód kompaktowy - porównanie kosztów zakupu i eksploatacji popularnych modeli

Wojciech Frelichowski
Nowy samochód kompaktowy - porównanie kosztów zakupu i eksploatacji
Nowy samochód kompaktowy - porównanie kosztów zakupu i eksploatacji
Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu, oprócz jego ceny, są koszty eksploatacji. Sprawdziliśmy, ile trzeba wydać zakup i użytkowanie najpopularniejszych w Polsce kompaktów: Skody Octavii, Volkswagena Golfa i Forda Focusa - tak benzynowych, jak i diesli.
Nowy samochód kompaktowy - porównanie kosztów zakupu i eksploatacji
Nowy samochód kompaktowy - porównanie kosztów zakupu i eksploatacji

Pod uwagę wzięliśmy trzy nowe modele, które według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar dominowały na rynku kompaktów w 2013 roku. Były to Skoda Octavia, Volkswagen Golf i Ford Focus.

Porównaliśmy ceny zakupu i koszty eksploatacji oraz utratę wartości dla najtańszych wersji tych aut, zarówno z silnikiem benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Założyliśmy, że roczny przebieg pojazdu wynosi 20 tys. km.

Przyjęliśmy dwa warianty eksploatacji auta - trzy i pięć lat. W skład kosztów eksploatacji, poza zakupem paliwa, ujęliśmy także opłaty za jego serwisowanie wynikające z warunków gwarancji. Nie włączyliśmy do tego stawek za ubezpieczenie OC, ponieważ są one mocno zróżnicowane w zależności od regionu kraju, ubezpieczyciela, posiadanych zniżek, a nawet wieku kierowcy.

Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Ford Focus - ceny nowych aut i silniki

W przypadku Skody Octavii cena zakupu tego modelu, w najtańszej wersji Active, wynosi 60 400 zł dla auta z silnikiem benzynowym 1.2 TSI 85 KM i 72 100 zł dla auta z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI 90 KM.

Volkswagen Golf w najtańszej wersji Trendline (pięciodrzwiowej) kosztuje: 62 990 zł - silnik benzynowy 1.2 TSI 85 KM i 72 990 zł - silnik wysokoprężny 1.6 TDI 90 KM. Ceny zakupu Forda Focusa (najtańsza wersja Ambiente) wynoszą: 58 600 zł - silnik benzynowy 1.6 85 KM i 69 100 zł - silnik wysokoprężny 1.6 TDCi 95 KM.

Koszt serwisu w ASO - przeglądy gwarancyjne

Przeglądy serwisowe dla Skody Octavii, zarówno z silnikiem benzynowym, jak i turbodiesla, przewidziano co 30 tys. km lub co dwa lata. Biorąc pod uwagę fakt, że Skody objęte są dwuletnią gwarancją, to potencjalny użytkownik, który rocznie przejedzie 20 tys. km, będzie musiał odstawić auto w okresie gwarancji do przeglądu do autoryzowanego serwisu tylko raz. Koszt serwisu dla modelu z silnikiem benzynowym 1.2 TSI w ASO Skody wynosi 493,41 zł (materiały i robocizna). W przypadku wersji z turbodieslem 1.6 TDI za przegląd trzeba zapłacić 445,69 zł.

Volkswagen Golf także powinien trafiać na przegląd co 30 tys. km lub co dwa lata. Auto jest również objęte dwuletnią gwarancją, czyli w czasie jej trwania - przy rocznym przebiegu 20 tys. km - samochód trzeba będzie oddać na przegląd do ASO przynajmniej raz. Za tę usługę posiadacz VW Golfa zapłaci dwa razy więcej, niż właściciel Skody Octavii. Przegląd auta z silnikiem 1.2 TSI kosztuje 781,74 zł (materiały i robocizna), a z silnikiem 1.6 TDI - 828,66 zł.

Krótsze okresy serwisowe, niż Skoda i VW, ma Ford. W przypadku Focusa przegląd musi się odbywać co 20 tys. km lub co rok. Czyli użytkownik tego auta musi przewidzieć dwa przeglądy w okresie gwarancji (przy zakładanym rocznym przebiegu 20 tys. km). Cena przeglądu Forda Focusa 1.6 w ASO po 20 tys. km wynosi 508,69 zł, a po 40 tys. km - 715,69 zł. W wersji 1.6 TDCi przegląd o przejechaniu 20 tys. km kosztuje 543,50 zł, a po 40 tys. km - 750,50 zł.

Koszt paliwa

Zużycie paliw jest jednym z kluczowych elementów kosztów eksploatacji samochodu. W naszym porównaniu opieramy się na danych producentów. Faktyczne zużycie jest wyższe, ale zależy od sposobu eksploatacji auta.

Skoda Octavia 1.2 TSI zużywa średnio 5,2 l benzyny na 100 km. Jeśli rocznie pokonamy tym autem 20 tys. km, to na paliwo wydamy 5501,60 zł przy średniej cenie za litr benzyny Pb 95 - 5,29 zł (średnia cena na polskich stacjach paliw z 19 lutego 2014 r., komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych). Po trzech latach eksploatacji na benzynę wydamy 16 504,80 zł, a po pięciu 27 508 zł.

Jeśli użytkujemy Skodę Octavię 1.6 TDI (średnie spalanie 4,1 l/100 km), wówczas roczny koszt oleju napędowego wyniesie 4370,60 zł (średnia cena ON - 5,33 zł z 19 lutego 2014 r., komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych). Przez trzy lata na paliwo wydamy 13 111,80 zł, a przez pięć - 21 853 zł.

Roczne tankowanie Volkswagena Golfa 1.2 TSI (średnie zużycie paliwa to 4,9 l/100 km) kosztuje 5184 zł, trzyletnie - 15 552 zł, pięcioletnie - 25 920 zł. Jeśli chodzi o Golfa 1.6 TDI (średnie spalanie ON to 3,8 l/100 km), to przez rok na paliwo trzeba będzie wydać 4050 zł, przez trzy lata - 12 150 zł, a przez pięć - 20 250 zł.

Natomiast roczny koszt paliwa do benzynowego Forda Focusa 1.6 (średnie spalanie to 5,9 l/100 km) wyniesie 6242,20 zł. Przez trzy lata na paliwo trzeba będzie wydać 18 726,60 zł, a przez pięć - 31 211 zł. Focus z silnikiem 1.6 TDCi (średnie spalanie 4,5 l/100 km) zużyje w ciągu roku olej napędowy za 4797 zł. W ciągu trzech lata będzie to 14 391 zł, a w ciągu pięciu - 23 985 zł.

Wartość rezydualna, czyli o ile potanieje samochód

To, ile nowe samochód będzie wart po kilku latach użytkowania nie jest ścisłym kosztem eksploatacji, ale z pewnością ma wpływ na wybór takiego, a nie innego modelu.

Według danych firmy EurotaxGlass, która zajmuje się rynkiem samochodowym, najmniej stratnym będzie posiadacz Skody Octavii 1.2 TSI. Po trzech latach eksploatacji auto będzie warte 57 proc. swojej ceny początkowej, a po pięciu latach - 40,2 proc. W przypadku Skody Octavii 1.6 TDI będzie to 54,7 proc. (po trzech latach) i 37,7 proc. (po pięciu latach).

Wartość Volkswagena Golf 1.2 TSI po trzech latach będzie wynosić 56,4 proc., a po pięciu - 38 proc. VW Golf 1.6 TDI odsprzedawany po trzech latach będzie wart 54,5 proc. a po pięciu - 41,3 proc.

Ford Focus 1.6 po trzech latach od wyjazdu z salonu będzie wart 47,3 proc. ceny początkowej, a po pięciu - 32,2 proc. Wersja Focusa 1.6 TDCi będzie warta po trzech latach 47,3 proc., a po pięciu - 32,1 proc.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę cenę zakupu najbardziej atrakcyjnie prezentuje się Ford Focus w obu wersjach silnikowych. Z kolei porównując koszty serwisu najlepiej wypadają Skody Octavie.
W kategorii zużycia paliwa najekonomiczniejsze są Volkswageny Golfy, które również najdłużej trzymają cenę (niska utrata wartości).

Koszt zakupu i eksploatacji auta (roczny przebieg 20 tys. km)

koszt zakupukoszt przeglądukoszt paliwautrata wartości
Skoda Octavia 1.2 TSI Active

60 400 zł445,69 zł (po 30 tys. km)16 504,80 zł (3 lata)
27 508 zł (5 lat)
57% (po 3 latach)
40,2% (po 5 latach)
Skoda Octavia 1.6 TDI Active72 100 zł493,41 zł (po 30 tys. km)13 111,88 zł (3 lata)
21 853 (5 lat)
54,7% (po 3 latach)
37,7%
Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline62 990 zł781,74 zł (po 30 tys. km) 15 552 zł (3 lata)
25 920 zł (5 lat)
56,4% (po 3 latach)
41,3%
Volkswagen Golf 1.6 TDI Trendline72 900 zł828,66 zł (po 30 tys. km) 12 500 zł (3 lata)
20 250 zł (5 lat)
54,5% (po 3 latach)
41,3 (po 5 latach)
Ford Focus 1.6 Ambiente 58 600 zł508,69 zł (po 20 tys. km)
715,69 zł (po 40 tys. km)
18 726,60 zł (3 lata)
31 211 zł (5 lat)
47,3% (po 3 latach)
32,2% (po 5 latach)
Ford Focus 1.6 TDCi Ambiente69 100 zł543,50 zł (po 20 tys. km)
750,50 zł (po 40 tys. km)
14 391 zł (3 lata)
23 985 zł (5 lat)
47,3% (po 3 latach)
32,1 (po 5 latach)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wojciech Frelichowski

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty