Nowy Saab 9-3

Krzysztof Gołata
Fot. Saab: Najbardziej zmienił się przód Saaba 9-3
Fot. Saab: Najbardziej zmienił się przód Saaba 9-3

Saaby od lat kojarzone są z bezpieczeństwem, a od niedawna także z ekologią. To zasługa

Fot. Saab: Najbardziej zmienił się przód Saaba 9-3
Fot. Saab: Najbardziej zmienił się przód Saaba 9-3

silników BioPower, które mogą być zasilane benzyną, bioetanolem (alkohol pochodzenia roślinnego), lub mieszanką obu paliw. Tego typu jednostki zastosowano po raz pierwszy rok temu w modelu 9-5. Teraz wprowadzono je do Saaba 9-3.

 

Turbodoładowany silnik BioPower 1,8 l rozwija moc 175 KM, a 2,0 l z turbosprężarką ma moc 200 KM. Największą efektywność jednostki osiągają, gdy wykorzystywane przez nie paliwo składa się w 85 proc. z etanolu i 15 proc. z benzyny. Przy okazji emitują wówczas do atmosfery dużo mniej szkodliwych związków niż silniki konwencjonalne.

 

Ochrona środowiska jednak kosztuje: zapotrzebowanie na

Fot. Saab: Saab utrzymuje swoją tradycyjną linię nadwozia
Fot. Saab: Saab utrzymuje swoją tradycyjną linię nadwozia

paliwo jest wyższe o 25 - 30 proc. Pozostaje jeszcze kwestia dostępności bioetanolu. W Szwecji można go zatankować bez problemów. Co ważne, dzięki łaskawości skandynawskiego fiskusa jest on o ok. 30 proc. tańszy niż benzyna. W naszym kraju nie ma przepisów dotyczących biopaliw i nie są one sprzedawane. Tym samym kupowanie Saaba 9-3 BioPower jest pozbawione sensu.

 

Do wyboru są jednak inne silniki: benzynowe 1,8 l/122 KM i 1,8 l turbo/150 KM oraz diesle 1,9 l/120 KM lub 1,9 l/150 KM.

Na uwagę zasługuje najnowszy diesel 1,9 l/180 KM z dwiema turbosprężarkami o różnych wielkościach. Mniejsza zaczyna pracować tuż po uruchomieniu silnika. Kiedy obroty zwiększą się do 1500, włącza się druga,

Fot. Saab: Niewiele nowości we wnętrzu auta
Fot. Saab: Niewiele nowości we wnętrzu auta

większa turbosprężarka i do 3000 obr./min współpracuje z pierwszą, po czym powyżej 3000 obr./min przejmuje całkowicie zadanie doładowania jednostki napędowej.

 

Nowością jest też silnik benzynowy V6 o pojemności 2,8 l. Wersja stosowana w 9-3 z napędem na przednie koła rozwija moc 255 KM, a w aucie mającym napęd na obie osie (XWD) osiąga moc 280 KM.

 

Skoro już o napędzie mowa…Szefostwo Saaba po raz pierwszy w historii marki zdecydowało się wprowadzić auto 4x4 na europejskie rynki. XWD dostępny będzie w 9-3 SportSedan i 9-3 SportKombi. Nie przewidziano go jedynie do kabrioleta.

 

System napędu wykorzystuje elektronicznie sterowane, mokre wielotarczowe sprzęgło tupu Haldex. W standardowych warunkach na przednią oś przekazywane jest 90 - 95 proc. momentu obrotowego, a pozostałe 5 - 10 proc. na tylną. Jeżeli sterownik elektroniczny wykryje poślizg kół, proporcje te mogą się zmieniać w dowolny sposób. W razie potrzeby na przednią lub tylną oś może zostać przekazane do 100 proc. momentu obrotowego. Podobne rozwiązanie stosowane jest m.in. w Audi, Volkswagenach i Volvo.

Fot. Saab: Silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l doładowany jest dwoma turbosprężarkami
Fot. Saab: Silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l doładowany jest dwoma turbosprężarkami

 

Płytę podłogową, pochodzącą z Opla Vectry, pozostawiono bez zmian. Nadwozie przekształcono w niewielkim stopniu, nadając inny wygląd grillowi, pokrywie silnika i zderzakom. Saab nadal wygląda elegancko, przy czym elegancja ta nie rzuca się w oczy.

 

Poprawki wewnątrz auta są kosmetyczne. Zamontowany centralnie dotykowy ekran pozwolił na wyeliminowanie kilku przycisków z deski rozdzielczej. Skrócono też nieco dźwignię skrzyni biegów i zwiększono powierzchnię szybkościomierza.

 

Odnowiony Saab 9-3 będzie rywalizował  m.in. z Audi A4, BMW serii 3 i Volvo S60. Jego cen na razie nie podano, ale nie powinny one zbytnio odbiegać od obecnych. W tej chwili najtańszego 9-3 w wersji sedan z silnikiem benzynowym 1,8 l/122 KM można kupić za 99 200 zł.

 

Wrażenia z jazdy

 

W trakcie prawie 300-kilometrowej podróży udało nam się przetestować sedana

z silnikiem 2.0 BioPower. Sama świadomość, że jedzie się samochodem wyposażonym w ekologiczną jednostkę zwiększa “przyjemność z jazdy". Odczuwalnych różnic w porównaniu z klasycznym silnikiem nie ma. Zawieszenie doskonale tłumi nierówności drogi. To m.in. efekt zastosowania w tylnej osi układu wielowahaczowego. Zachowanie zamierzonego kierunku jazdy podczas pokonywania zakrętu ułatwia system ReAxs, dzięki któremu tylne koła nieco się skręcają, ale to rozwiązanie wykorzystano już w poprzednim modelu.

 

9-3 ma te wszystkie systemy elektroniczne, które wspomagają umiejętności kierowcy, a w razie wypadku łagodzą jego skutki - ABS, ESP, EBD, CBC i MBA. Pomagają one przyspieszać, zwalniać, hamować, omijać przeszkody.

 

Pewne zastrzeżenia można mieć do określania 9-3 mianem auta rodzinnego. Wprawdzie bagażnik jest wystarczający (425 l), to stosunkowo mała odległość między przednimi siedzeniami a tylną kanapą skłania do sformułowania: auto dla rodziny z małymi dziećmi.

 

 

Wybrane dane techniczne:

Silnik

2.0 t BioPower

Pojemność skokowa (cm3)

1998

Moc (KM) przy obr./min

200/5500

Max. moment Obr. (Nm) przy

obr/min

300/2500-4000

Skrzynia biegów

5-biegowa automatyczna

6-biegowa manualna

Napęd

Przód

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,9* 8,9**

Max. prędkość (km/h)

230* 225**

Średnie zużycie paliwa

b.d.

Pojemność bagażnika (l)

425

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

Waga samochodu (kg)

1410

* 6-biegowa manualna skrzynia biegów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie