Nowy Ranger do biznesu i rekreacji

Redakcja
Rozmowa z Rafałem Krajewskim, kierownikiem Rozwoju Produktu i Działu Hurtu.

Rozmowa z  Rafałem Krajewskim, kierownikiem Rozwoju Produktu i Działu Hurtu.

- Gdyby miał pan w jednym zdaniu scharakteryzować nowego Rangera, co uznałby pan za najważniejsze, warte podkreślenia?

- Może najpierw kilka uwag natury ogólniejszej, albowiem Ford Ranger już w 1999 roku, kiedy wszedł na europejski rynek, wzbudził ogromne zainteresowanie i szybko stał się jednym z najpopularniejszych pojazdów w klasie pickup. Najnowsza wersja Rangera oczywiście zawiera szereg innowacji i modyfikacji. Ten nowy Ford Ranger jest przykładem, jak w sensowny sposób połączyć cechy pojazdu użytkowego i terenowego. Dzięki czterodrzwiowej kabinie podwójnej, ten pickup może być zarówno pojazdem rekreacyjnym, jak i pojazdem do użytku codziennego, mającym bardzo dużo przestrzeni i gwarantującym wygodę dla pięciu pasażerów.

- Na jakie innowacje stylistyczne i technologiczne pańskim zdaniem warto zwró
Nowy Ranger do biznesu i rekreacji


cić uwagę w tym modelu?

- Łatwo dostrzec znaczne zmiany modelowe, które powodują, że Ranger ma wyraźnie mocniejszą sylwetkę i bardziej dynamiczny wygląd. Szczególnie przód pojazdu zawiera liczne elementy, dzięki którym ten pojazd wielozadaniowy znacznie różni się od swojego poprzednika. Są to: charakterystyczna krata wlotu powietrza, dwuczęściowy zderzak ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory o przejrzystych soczewkach oraz uniesiona linia pokrywy komory silnika. Dodatkowo mamy też poszerzone, zaokrąglone nadkola, zmodyfikowane klamki drzwi oraz wyższe burty skrzyni ładunkowej, która jest teraz głębsza. Położenie punktów mocowania w przestrzeni ładunkowej zostało zmienione i zamontowano system zmiennych punktów mocowania. Z tyłu pojazdu zaprojektowano od nowa klapę tylną, zderzaki i tylne światła. Jednym zdaniem, z zewnętrz jest to zupełnie nowy Ranger.

- Już wiemy jak Ranger wygląda, a wnętrze i wyposażenie?

- Również wewnątrz pojazdu nastąpiły zmiany: nowe, ergonomiczne siedzenia o dużych zagłówkach są szersze i solidniejsze, poprawiają wygodę i podparcie z boku. W wersji XLT Limited są one pokryte skórą, podobnie jak kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Uzupełniający system bezpieczeństwa (SRS) z dwustopniowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, pasami bezpieczeństwa oraz zwijaczami ograniczającymi siłę nacisku pasa jest standardowym wyposażeniem.

W zależności od rynku oraz poziomu wyposażenia boczne poduszki powietrzne są również montowane standardowo lub dostępne w opcji. Wskaźniki, nawiewniki, dźwignia zmiany biegów, przełączniki otwierania okien oraz klamki drzwi mają chromowane wykończenie. W opcji dostępny jest zestaw wskaźników przydatnych podczas jazdy w terenie, zawierający m.in. kompas, wskaźnik kąta pochylenia wzdłużnego oraz wskaźnik kąta przechyłu bocznego. Trzy okrągłe zegary pośrodku tablicy rozdzielczej informują kierowcę o tych wartościach, które są szczególnie istotne podczas jazdy terenowej, do której Ranger został stworzony.

Nowy Ranger ma liczne zakamarki i schowki na np. płyty CD, dokumenty, telefony komórkowe, okulary przeciwsłoneczne oraz drobne przedmioty. Samochód można kupić ze skrzynią ładunkową lub jako pickupa z pojedynczą, przedłużoną lub podwójną kabiną. Oferujemy cztery wersje wyposażenia: podstawową, XL, XLT, XLT Limited oraz Wildtrak.

- Dla posiadacza pojazdu terenowego najważniejsze są napęd i trakcja - jak to wygląda w nowym Rangerze?

- Nowy Ranger jest napędzany przez wypróbowane w bojach silniki: 2,5 l Duratorq TDCi (WL) Diesel lub 3.0 l Duratorq TDCi. Wszystkie spełniają normy emisji spalin poziomu Euro 4, osiągają dużą moc: 2,5 l Duratorq TDCi -105 kW (143 KM) i imponujący moment obrotowy 330 Nm już przy 1800 obr/min., 3.0 l Duratorq TDCi - 115kW (156KM) z max. momentem obrotowym 380 Nm przy 1800 obr/min. Umożliwia to holowanie przyczepy (wyposażonej w hamulce) o masie do 1 600 kg w wersjach z napędem na dwa koła oraz o masie do 3 000 kg w wersjach z napędem na cztery koła. Ten pickup może przewozić ładunki o masie powyżej jednej tony! Te parametry potwierdzają jego funkcjonalność. Polacy coraz więcej aktywnie odpoczywają, biwakują, Ranger jest właśnie dla ludzi pracujących i aktywnie odpoczywających. W porównaniu z wcześniejszym silnikiem serii WL, obecne silniki zyskują dzięki modyfikacjom. Są to:

a) Wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common-Rail Bosch z wtryskiem bezpośrednim;

b) Nowa głowica cylindrów, dwa wałki rozrządu w głowicy, popychacze rolkowe i cztery zawory na cylinder;

c) Turbosprężarka spalin o zmiennej geometrii;

d) Układ recyrkulacji spalin (EGR) z dodatkowym zaworem elektromagnetycznym odpowietrzania;

e) Dwa przeciwstawne wałki wyważające wał korbowy. Jeśli chodzi o przekładnię, zamontowana jest 5-biegowa przekładnia mechaniczna S15M (napęd na 2 koła) lub S15MX (napęd na 4 koła) z kołem zamachowym o podwójnej masie.

Pierwszy i drugi bieg mają potrójną synchronizację, a trzeci bieg - podwójną, co zauważalnie zmniejsza siłę potrzebną do zmiany biegów i wydłuża okres eksploatacji tych przełożeń.

Pojazdy z napędem na 4 koła są dodatkowo wyposażone w skrzynkę rozdzielczą o stałym przełożeniu. Istnieje możliwość przełączania napędu z dwóch (tylny most) na cztery koła i odwrotnie w dowolnej chwili, nawet podczas jazdy.

Przednie i tylne zawieszenie oparto na konstrukcji zawieszenia z wersji poprzedniej. W układzie przedniego zawieszenia (napęd na 2 koła) dolny wahacz poprzeczny ma pojedyncze mocowanie i jest wyposażony w dodatkowy drążek reakcyjny.

W układzie tylnego zawieszenia zarówno w pojazdach z napędem na 2 koła, jak i 4 koła, zamontowany jest dodatkowy stabilizator, zmniejszający przechył boczny

pojazdu. Oprócz tego zmodyfikowane zostały również resory piórowe oraz ich mocowania. Dostrojone amortyzatory, zmodyfikowany układ hamulcowy z ABS i EBD, opony terenowe oraz zwiększony prześwit zapewniają optymalną wygodę, najlepszą kierowalność i maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy po szosie i w terenie.  W zależności od poziomu wyposażenia nowy Ford Ranger porusza się na 15, 16- lub 18-calowych kołach stalowych lub kołach ze stopów lekkich. Rozmiar opon to 235/75 R15, 255/70 R16 lub  255/55 R18.

- Ile Rangerów Ford planuje sprzedać w Polsce?

- Rok się dopiero zaczął, więc za wcześnie o tym mówić. Mogę poinformować, że w roku ubiegłym, oferując Rangera od czerwca sprzedaliśmy 360 egzemplarzy.

Rozmawiał: Wiesław Litewski
Nowy Ranger do biznesu i rekreacji

Rafał Krajewski, kierownik Rozwoju Produktu i Działu Hurtu

Pick-up, ten rodzaj pojazdów zaczyna u nas być w modzie, która przyszła z USA. Tam wiadomo, wielkie odległości, kilometrowe rancha, i ogromne przestrzenie to i samochody muszą być największe, wielozadaniowe, dające poczucie swobody, ale jednocześnie niezawodności i komfortu. Ford tym pojazdem osiągnął sukces w swoim kraju, ma nadzieję powtórzyć go u nas. Przy okazji najnowszym Rangerem, bo o nim mowa, popsuć humor konkurencji.

Warunki serwisowe Rangera

 Nowy Ford Ranger ma przeglądy co 20 000 km, pasek napędu wałka rozrządu oraz jego napinacz powinny być wymieniane co 120 000 km, a płyn chłodzący co 200 000 km. Podam również listę niektórych specjalnych pozycji dotyczących przeglądów Rangera.

- Co 40 000 km: wykonać kasowanie danych przepływomierza masowego powietrza (MAF);

- Co 40 000 km (20 000 km przy pierwszym przeglądzie): wymienić olej w przednim i tylnym mechanizmie różnicowym (napęd na 4 koła);

- Co 40 000 km: wymienić smar łożysk kół na przedniej osi (napęd na 2 koła) lub nasmarować półosie napędowe (napęd na 4 koła);

- Co 80 000 km: wymienić olej w przekładni mechanicznej i skrzynce rozdzielczej;

- Co 100 000 km (20 000 km przy pierwszym przeglądzie): wyregulować luz zaworowy.

Te przerwy mogą być krótsze, jeśli pojazd jest eksploatowany w trudnych warunkach - na krótkich trasach, często stosowany do holowanie przyczepy, do jazdy terenowej.

O firmie...

Ford Polska Sp. z o.o. to jeden z czołowych importerów samochodów w Polsce. Od 1997 roku wdrażany jest Program Rozwoju Serwisu Forda. Celem tego programu jest zapewnienie klientom serwisu rzetelnej informacji, wysokiej jakość świadczonych usług oraz kontroli nad ich przebiegiem Ważną funkcję w programie pełni Interaktywna Recepcja Bezpośrednia, polegająca na przyjęciu samochodu do serwisu w obecności klienta i bezpłatnej diagnostyce. Serwis Forda prowadzi również system napraw SMART - drobnych napraw blacharsko-lakierniczych wykonywanych w ciągu jednego dnia. Zasadą pracy serwisu Forda jest wysoka jakość za dobrą cenę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie