W Niemczech zaprezentowano nową wersję legendarnego modelu 911. Zmieniono nieco wygląd, wzmocniono silniki auta. Producent liczy na wzrost sprzedaży. Po pierwszych jazdach można odnieść wrażenie, że nowa "911" ma duże szanse na sukces.

Samochód sportowy jest zaprzeczeniem zdrowego rozsądku - nie dość że mało praktyczny, to jeszcze drogi. Mimo to sprzedano ponad 300 tys. egzemplarzy jednego z najbardziej znanych na świecie aut sportowych - Porsche 911. Właśnie zaprezentowano nową wersję tego modelu.
Kariera modelu 911 rozpoczęła się w 1965 roku, a jego koncepcję opracował sam Ferynand Porsche. Mimo upływu lat i zmieniającej się mody model 911 stanowi wciąż niedościgły wzór samochodu sportowego, chociaż z technicznego punktu widzenia trudno to wytłumaczyć. Nie jest bowiem dobrze, gdy w aucie sportowym silnik jest umieszczony za osią tylną, gdyż występuje wtedy nierównomierne obciążenie przedniej i tylnej osi. A tak od początku jest w Porsche 911 i nikt się temu nie dziwi. Dzięki zastosowaniu

najnowocześniejszych rozwiązań technicznych w stylu elektronicznie sterowanych systemów kontroli trakcji czy aktywnego zawieszenia, nie wspominając o zdrowym rozsądku kierowcy, udaje się okiełznać ten samochód.
Z zewnątrz najnowsza wersja 911 różni się od swojej poprzedniczki innym kształtem reflektorów i smuklejszą sylwetką. Sylwetka nadwozia, znana od 1948 r. (model 356), nie może ulec poważnym zmianom, ponieważ nie życzą sobie tego nabywcy. W nowym modelu zwiększono jednak o 30 mm rozstaw kół, zwiększając średnicę obręczy (obecnie - 18 cali). Wewnątrz zwraca uwagę duży monitor na konsoli środkowej, nowy kształt tablicy przyrządów i kierownicy oraz zegarek ze stoperem. Zgodnie z tradycją, z lewej strony kierownicy umieszczono stacyjkę.
Porsche 911 Carrera napędzany jest nieco unowocześnionym 6-cylindrowym silnikiem benzynowym typu bokser o pojemności 3,6 l i mocy 325 KM. W stosunku do poprzedniej wersji moc zwiększono o zaledwie 5 KM. Wersja Carrera S napędzana jest silnikiem o pojemności 3,8 l i mocy 355 KM, który osiąga aż 400 Nm momentu obrotowego. Pojazd rozpędza się do 100 km/h w ciągu 4,8 s. Obie jednostki napędowe mają po 4 zawory w każdym cylindrze i system zmiennych faz rozrządu. Silnik współpracuje z nową, manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub przekładnią automatyczną Tiptronic.

Nowością w wersji Carrera S jest zastosowanie aktywnego zawieszenia, którego charakterystykę tłumienia można zmienić za pomocą przycisku. Za dopłatą otrzymać można system Chrono-Sport Plus, który po naciśnięciu guzika może zmienić charakterystykę silnika i aktywnego zawieszenia, opóźnić działanie układu stabilizacji toru jazdy.
Zmiany w nowym Porsche 911 tylko na pozór wydają się niewielkie. W modelu tym kolejne stopnie rozwoju przeprowadzane są ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie. Postęp można zauważyć, pprównując najnowszą wersję z tą sprzed 20 lat. Nowy 911 jeździ znakomicie i jakby bardziej komfortowo. Nie chodzi tylko o własności jezdne, lecz o niższy poziom hałasu i wibracji. Co prawda w samochodzie sportowym powinno być dostatecznie głośno, ale bez przesady. Charakterystyczny dźwięk Porsche i tak trudno naśladować. Cena nowego Porsche 911 w naszym kraju nie jest jeszcze znana. W Niemczech najtańsza wersja kosztuje 75 200 euro, a sprzedaż rozpocznie się 17 lipca.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika benzynowy benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 6/24 6/24
Pojemność skokowa (cm3) 3596 3824
Moc (KM) 325 355
Przyspieszenie (s) 5,0 4,8
Prędkość maksymalna (km/h) 285 293
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) 8,1/16,1 b.d.
Długość x szerokość x wysokość (cm) 443 x 181 x 131
Pojemność bagażnika (l) 130
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?