Nowy podatek we wrześniu!

Maciej Pobocha
Ekologiczny podatek od samochodów zostanie wprowadzony najprawdopodobniej dopiero we wrześniu.

Ekologiczny podatek od samochodów najprawdopodobniej nie zostanie wprowadzony na przełomie czerwca i lipca. Ze względu na opóźnienia w pracach legislacyjnych może wejść w życie dopiero we wrześniu.

 

Podatek ekologiczny zastąpić ma obecnie obowiązującą akcyzę na sprowadzane do naszego kraju używane samochody. Płacony ma być jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. Oznacza to, że będzie dotyczył nowych i używanych samochodów. Wysokość podatku zależeć ma od pojemności skokowej silnika i normy czystości spalin EURO.

 

Wprowadzenie podatku ekologicznego planowano początkowo na styczeń, potem na marzec, a następnie na lipiec. Teraz termin ten znowu się przesuwa.

Nowy podatek we wrześniu!

 

- Cele wprowadzenia ekologicznego podatku od samochodów są dwa. Pierwszy to walka z procederem zaniżania wartości aut, deklarowanej przez osoby sprowadzające pojazdy z zagranicy. Powoduje to duże straty, bo od wartości tej zależy wysokość akcyzy. Drugim celem jest większa dbałość o środowisko poprzez powiązanie wysokości podatku z normą czystości spalin - powiedział nam Jarosław Neneman, wiceminister finansów.

 

- Projekt ustawy o podatku trafił już do Sejmu. Możliwe, że zostanie przyjęty dopiero w maju. Musi go jeszcze podpisać prezydent. Od momentu ogłoszenia do chwili wejścia w życie musi minąć okres trzech miesięcy co oznacza, że podatek zacznie obowiązywać najprawdopodobniej w sierpniu lub wrześniu - mówi Jarosław Neneman.

 

Ministerstwo Finansów obliczyło, że nowy podatek w ciągu roku przyniesie budżetowi wpływy w wysokości 1 miliarda zł. Wyliczając wpływy resort finansów założył, że sprzedaż nowych aut osobowych w ciągu 12 miesięcy po jego wprowadzeniu wyniesie ok. 353 tys. egzemplarzy. Dla przypomnienia w 2004 r.  właścicieli znalazło 318 tys. samochodów, a specjaliści z branży motoryzacyjnej szacują, że w tym roku pojazdy osobowe kupi zaledwie 280 tys. klientów. W takiej sytuacji fiskus zarobiłby mniej.

 

- Uważam, że dane mówiące o sprzedaży zaledwie 280 tys. aut są zaniżone. Wprowadzenie ekologicznego podatku od samochodów powstrzyma falę używanych aut z zagranicy i przyczyni się do wzrostu zainteresowania pojazdami nowymi - mówi jeszcze minister Neneman. 

 

Według projektu ustawy, przelicznik ekologicznego podatku od samochodów kształtować będzie się następująco:

 

- 1 zł za 1 cm3
pojemności skokowej silnika - w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązuje od 1 stycznia 2005 r.,

- 1,5 zł za 1 cm3
: dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 - 2004,

- 2,5 zł za 1 cm3
: dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 - 1999,

- 3,5 zł za 1 cm3
: dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995,

- 4 zł za 1 cm3
: dla aut nie spełniających żadnej z ww norm.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie