Nowy pępek świata motoryzacji?

Piotr Myszor
Stare motoryzacyjne potęgi wciąż walczą z zadyszką, a nowe terytoria pędzą coraz szybciej. Chiny z kraju miliardów rowerów przekształcają się w państwo milionów samochodów. Według analityków pojemność chińskiego rynku to ok. 11 milionów aut rocznie. Jest o co walczyć.

Koncerny wiedzą, że tam trzeba być. Budują więc fabryki, zakładają spółki z lokalnymi producentami i przygotowują samochody specjalnie na tamten rynek. I nie są to tanie, miejskie hatchbacki.

Fot. Saic
Fot. Saic

Niedawno BMW pokazywało przygotowaną specjalnie dla chińskich odbiorców przedłużoną wersję limuzyny z serii 5. Samochód z rozstawem osi wydłużonym o 14 cm ma być produkowany w Chinach i tylko tam sprzedawany. W wyposażeniu jest m.in. czterostrefowa klimatyzacja, lodówka i zestaw DVD z ekranami w zagłówkach przednich siedzeń.

Podczas salonu samochodowego w Pekinie debiutuje także Audi A8 w wersji L, przedłużonej o 13 cm. Trudno się temu dziwić, bo Chiny należą do największych odbiorców tego typu pojazdów.

Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

Wydłużone A8 będzie oferowało w opcjach dwa fotele z tyłu, które będą mogły być rozkładane do drzemki lub mieć funkcję masażu z czterema programami do wyboru.

Citroen specjalnie na salon w Pekinie stworzył prototyp o nazwie Metropolis. Limuzyna przygotowana została przez międzynarodowy zespół designerów Citroena, pracujący od 2008 roku w Szanghaju.

Auto ma regulowane zawieszenie Hydroactive, siedmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów z dwoma sprzęgłami i hybrydowy napęd typu plug-in. Zespół napędowy będzie miał osiągi czterolitrowego silnika V8, ale spalanie na poziomie 2,6 l/100 km.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

Mercedes przygotował prototyp, który określa mianem czterodrzwiowego coupe CLS. Jednak jakby nie patrzeć na jego kształt i wnętrze, to wygląda raczej na bardzo sportowe kombi. Wewnątrz naturalne drewno (także na podłodze bagażnika) i skóra, a pod maską znalazł się nowej generacji silnik V6 o mocy 306 KM.

Chińczycy zresztą także nie śpią. W pierwszej połowie ubiegłego roku wprowadzili do sprzedaży 89 nowych lub zmodernizowanych modeli!

Podczas targów też pokażą wiele ciekawych aut. Najbardziej nowatorski jest SAIC Leaf, który ma działać jak liść - wychwytywać dwutlenek węgla z atmosfery i zamieniać go w energię elektryczną i... tlen.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty