Nowy Ford Puma ST. Sportowa i praktyczna. Dane techniczne, wyposażenie

Ryszard M. Perczak
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.Fot. Ford
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.Fot. Ford
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Puma ST. Trzeci Ford w grupie modeli ST

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

Forda Pumę poznaliśmy zaledwie kilka miesięcy temu. Ten reprezentujący segment B crossover pojawia się teraz w odmianie, którą znamy już z przeszłości z takich modeli jak Fiest ST czy Focus ST.

Pierwszymi wyróżnikami tych odmian Fordów są oczywiście elementy wyglądu zewnętrznego mające na celu podkreślać ich dynamiczny charakter. Nie inaczej jest w przypadku Pumy ST, która już na pierwszy rzut oka zdradza swój sportowy temperament. Jednocześnie cały czas należy pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem typu crossover. Nawiasem mówiąc jest to pierwszy model z grupy SUV specjalnie przygotowany przez doświadczoną ekipę inżynierów z Ford Performance.

Pierwszy ważna cecha tej odmiany Pumy to lakiery nadwozia. Jest ich tylko sześć: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magneti, ale Mean Green jest szczególny. Standardem są błyszczące czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego.

Ford Puma ST. Nie da się ich pomylić

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

Patrząc na Pumę ST z przodu zobaczymy splitter z wytłoczonym oznakowaniem Ford Performance, zintegrowany z przednim zderzakiem, ma za zadanie zwiększyć siłę docisku przedniej osi pojazdu, zapewniając większą stabilność i przyczepność. Na czarnym wlocie powietrza do komory silnika widnieje skrót ST. Duży tylny spojler dachowy z kolei poprawia właściwości aerodynamiczne, do czego przyczynia się również charakterystyczny dyfuzor wbudowany w tylny zderzak. Typowe dla ST górne i dolne kratki mają zapewniać lepsze chłodzenie silnika.

Wewnątrz, podgrzewane, wyprofilowane fotele sportowe Recaro – z tłoczonym logo ST i przyczepnym obiciem Miko Dynamica – pewnie utrzymują kierowcę i pasażera w zakrętach. Logo ST mają również osłony podwozia Ford Performance, płaska u dołu, obita skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Fotele, pasy bezpieczeństwa, mieszek dźwigni zmiany biegów i dywaniki z logo ST są wykończone szwami w kolorze Metal Grey.

Ford Puma ST. 200 KM i 320 Nm

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

Ford Puma ST jest napędzany turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 l. Ta trzycylindrowa jednostka benzynowa przy 6000 obr./min. Rozwija moc 200 KM, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w przedziale 2500 – 3500 obr./min. Silnik EcoBoost pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy i prędkość maksymalną do 220 km/h.

Oprócz specjalnie zaprojektowanego kolektora dolotowego i zapewniającego swobodny przepływ układu wydechowego, wpływających na wyższe osiągi, Puma ST otrzymała również sztywniejsze zawieszenie silnika, ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane drgania, szczególnie podczas pokonywania ostrych zakrętów, co służy komfortowi podczas codziennej eksploatacji.

Jedną z innowacji, zastosowaną w tego typu jednostce po raz pierwszy, która godzi w silniku 1,5 EcoBoost sportowe ambicje z rozsądnym zużyciem paliwa jest system dezaktywacji cylindrów w silniku trzycylindrowym. Polega to na automatycznym zatrzymaniu podawanie paliwa i pracy zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, np. podczas toczenia się lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc.

Puma ST jest oferowana z taką samą sześciostopniową manualną skrzynią biegów, która przenosi napęd Fiesty ST, dysponującą krótszym przełożeniem głównym.

Ford Puma ST. Tego na zewnątrz nie widać

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

              Za bezpieczeństwo przy takich możliwościach tego modelu odpowiadają m.in. udoskonalone zawieszenie, które ma specjalnie opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i sportowe nastawy amortyzatorów. Puma ST jest pierwszym w segmencie modelem z mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD tzw. szperą (oferowany jako element opcjonalnego pakietu Performance) i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Jednocześnie reakcje układu kierowniczego są o 25 proc. szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 proc. większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Także specjalnie opracowane opony na 19-calowych obręczach ze specjalnym wzorem, we współpracy Ford Performance z firmą Micheli (Pilot Sport 4S) mają się przyczyniać do utrzymania stabilności tego SUV-a.

Pod kątem realnych osiągów ST zoptymalizowano również skuteczność układu hamulcowego. Przednie tarcze powiększono o 17 proc. w porównaniu ze standardową wersją Pumy, do średnicy 32,5 cm, z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 27,1 cm.

Sportowy charakter Pumy ST nie przysłania na szczęście jego walorów jako samochodu osobowego do użytku na co dzień. Komfort podróżowania oraz bogaty zestaw systemów czuwających nad bezpieczeństwem i wspierających kierowcę w tym zakresie pozwala cieszyć się jazdą tym Fordem w każdych warunkach. O tym, że Puma ST jest autem dającym frajdę z jazdy w każdych warunkach jest np. to, że można wybrać najbardziej odpowiadający tryb jazdy od Eco, przez Normal do trybu Sport, a także tryb na tor wyścigowy.

Foird Puma ST. Launch Control? Proszę bardzo. Jest dostępny!

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

W trybie Eco mapowanie silnika i reakcja przepustnicy są skonfigurowane pod kątem maksymalnej oszczędności paliwa. W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności ESC, aktywny zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem. W trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego. Tryb sportowy jest dostępny od razu po naciśnięciu specjalnego przycisku na kierownicy. Z kolei w trybie Tor Wyścigowy wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, aby uzyskać najczystsze wrażenia z jazdy.

Ten ostatni tryb, dostępny jako część opcjonalnego, wyczynowego pakietu Ford Performance wraz z systemem Launch Control, pozwoli kierowcom osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń, uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

Ford Puma ST. A poza tym...

Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza
Jeśli przy w nazwie jakiegoś Forda znajduje się skrót ST to może to oznaczać tylko jedno: Sport. Tak też jest z najnowszym modelem, który koncern wprowadza do salonów sprzedaży tj. Pumą ST.

Fot. Ford

Wśród standardowych elementów podnoszących komfort znalazły się: podkładka ładowania indukcyjnego smartfonu, podgrzewana przednia szyba Quickclear, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, umożliwiający kierowcy głosem sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami.

System SYNC 3, obsługiwany poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, który na powitanie wyświetla logo Ford Performance, jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi bez dodatkowych kosztów. Dostępny jest też system audio klasy premium B&O.

Oferowany w jako wyposażenie standardowe modem FordPass Connect5 umożliwia użytkownikom Pumy ST zdalne sterowanie wybranymi funkcjami pojazdu, jak odblokowywanie drzwi i lokalizacja pojazdu – za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass. Dzięki modemowi system może informować o niebezpieczeństwie na drodze nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.

Są jeszcze inne dostępne w Pumie ST systemy wspomagania kierowcy, które obejmują: układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu, System wspomagający parkowanie, System ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania oraz tempomat adaptacyjny z systemem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu.

Podczas dziennikarskiej prezentacji tego modelu nie podano jeszcze jego ceny na polskim rynku. - Będzie się zawierać między cenami Fiesty ST, a Focusa ST – wyjaśnił Mariusz Jasiński z Ford Polska.

Dane techniczne Forda Puma

Silnik 
Typ Rzędowy, 3-cylindrowy, benzynowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa (ccm) 1497
Maks moc (KM) 200 przy obr./min. 6000
Maksymalny moment obr. (Nm) 320 przy obr./min. 2500-3500
Osiągi 
Prędkość maksymalna (km/h) 220
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)6,7
Masy i wymiary 
Masa własna (kg)1358
Wymiary dł./szer./wys. (mm)4226/1805/1533
Rozstaw osi (mm)2588
Rozstaw kół przednich (mm)1565
Rozstaw kół tylnych (mm)1518
Prześwit (mm) 131
Pojemność bagażnika (l) 456/1216
Pojemność zbiornika paliwa (l)45

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty