To prawdziwie hitowy model Forda, w ciągu 36 lat trafił do 15 milionów odbiorców i należy do najchętniej kupowanych aut na

europejskim rynku. W ubiegłym roku zajął na nim trzecią pozycję.
Fiesta została poddana kilku zmianom stylizacyjnym. Nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej, potężniejszy optycznie zderzak z masywnym, trapezoidalnym grillem przypomina ten ze sportowych aut firmy Aston Martin (luksusowej marki należącej w latach 1994-2007 do Forda). Nowe są również tylne światła zespolone.
Co zmieniło się we wnętrzu? Ciekawiej zaprojektowano obicie drzwi, inne są materiały tapicerskie, lepsze jakościowo i kolorystyką nawiązujące do lakieru pokrywającego nadwozie. Ktoś powie, że to tylko kosmetyka podnosząca wizualną atrakcyjność samochodu. I jest w tym trochę prawdy, bowiem prawdziwe nowości kryją się z reguły pod karoserią auta.
Do innowacji zalicza się z pewnością jednolitrowy silnik benzynowy EcoBoost, o którym przedstawiciele Forda mówią dziś najchętniej. Podczas prasowej prezentacji Fiesty zorganizowanej w Rzymie, wszystkie testowe auta miały pod maską właśnie tę jednostkę. Ford w nią wierzy, uwierzyli też klienci, bo co trzeci nabywca większego Focusa zamawia właśnie taki silnik. A

przecież Focus i Fiesta to „konie zaprzęgowe” w koncernie. Ten niewielki, turbodoładowany, trzycylindrowy silnik ważący niespełna 100 kg (można zapakować go do większej torby podróżnej) zużywa mało benzyny (średnio 5,3 l/100 km), jest dynamiczny (125 KM) i co najważniejsze nie ma żadnych wibracji cechujących w przeszłości silniki mniejsze niż czterocylindrowe. Oczywiście trudno nie zapytać w tym miejscu, jak wytrzymała będzie tak zminiaturyzowana jednostka napędowa, ale na to pytanie odpowiemy sobie za kilka lat. Dziś wiemy, że zapewnia ona tyle mocy, co jej konwencjonalny odpowiednik o pojemności 1,6 litra i zużywa o 20 procent mniej benzyny. Paleta silników do najnowszej Fiesty obejmuje cztery jednostki benzynowe (1.0 TiVCT, 1.0 EcoBoost, 1.25 i 1.4 Duratec oraz 1.6 Vi-VCT) oraz dwa turbodiesle (1.5 i 1.6 TDCi) współpracujące z manualną (5 lub 6-biegową) lub preselekcyjną, dwusprzęgłową przekładnią PowerShift. Odnowione auto wyposażono w paliwooszczędne rozwiązania, takie jak układ Start-Stop, inteligentny system ładowania z odzyskiem energii czy tryb pracy silnika EcoMode.
Mocnym punktem najnowszej Fiesty są również elektroniczne systemy bezpieczeństwa. I tak, system Ford Sync z funkcją Emergency Assistance zapewni szybkie połączenie ze służbami ratunkowymi w razie wypadku drogowego. Niezależnie w jakiej części Europy nam się to przytrafi, rozmowa z prowadzona będzie w języku polskim. W tym modelu debiutuje też system tzw. inteligentnego kluczyka MyKey, który umożliwia poprawę bezpieczeństwa młodych kierowców poprzez kontrolę rodzicielską.

Właściciel auta ma możliwość wprowadzenia ograniczeń prędkości, głośności zestawu audio oraz blokady wyłączenia systemów bezpieczeństwa. Po co to wszystko? Statystyki mówią, iż młodzi kierowcy którzy nie ukończyli 25 lat dwukrotnie częściej od pozostałych grup wiekowych biorą udział w wypadkach ze skutkiem śmiertelnym.
Za wspomniane dwie innowacje technologiczne Ford zbiera już nagrody, ostatnio przyznał mu je niezależny instytut Euro NCAP. Podobnie jak za system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop), też dostępny w nowej Fieście.
Nie znamy jeszcze ceny tego modelu, ale chyba będzie ona nieco wyższa z racji chociażby wyposażenia siedmiu seryjnie montowanych poduszek powietrznych (w tym jedna kolanowa).
Wybrane dane techniczne Forda Fiesty i konkurentów:
Marka / model | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | Opel Corsa 1.4 Turbo Ecotec | Volkswagen Polo 1.2 TSI |
Wersja | Ambiente | Enjoy | Comfortline |
Cena (zł) | b.d. | 52 900 | 54 090 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1,0 | 1,4 | 1,2 |
Moc (KM) | 125 | 120 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 (200) | 175 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 10,3 | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 195 | 190 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 5,5 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 129 | 124 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 276 | 285 | 280 |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie