Elektryfikacja aut przyspiesza, czego dowodem jest pojawienie się całkowicie elektrycznego Fiata 500.
Nowy Fiat 500 został wyposażony w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 23,8 lub 42 kWh, pozwalające osiągnąć zasięg nawet 320 kilometrów w cyklu mieszanym (według normy WLTP). Natomiast w cyklu miejskim zasięg wzrasta nawet do 458 km.
By zoptymalizować czas ładowania ogniw, nowy model jest wyposażony w funkcję szybkiego ładowania prądem o mocy 85 kW w wersjach z akumulatorem o większej pojemności. Wystarczy zaledwie 5 minut ładowania, aby zgromadzić w ogniwach energię wystarczającą na przejechanie 50 km, czyli dystansu większego niż potrzebne jest do przeciętnego, codziennego użytkowania pojazdu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w zaledwie 35 minut.
Nowy Fiat 500. Trzy tryby jazdy do wyboru
Elektryczny silnik w mocniejszej wersji pojazdu generuje moc 118 KM, zapewnia maksymalną prędkość 150 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,0 sekund, a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy. Wersja o mocy 95 KM ma prędkość maksymalną ograniczoną do 135 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy.
Samochód jest wyposażony w trzy tryby jazdy - Normal, Range i Sherpa. Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję one-pedal-drive, czyli jazdę przy użyciu jednego pedału. Wybierając ten tryb jazdy, można praktycznie prowadzić nowego Fiata 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. Zwolnienie pedału powoduje znacznie szybszą redukcję prędkości niż w przypadku normalnego silnika spalinowego, prawie tak, jak przy naciskaniu pedału hamulca.
Tryb Sherpa natomiast optymalizuje dostępne zasoby energii. Steruje on kilkoma funkcjami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, aby wygodnie dotrzeć do celu ustawionego w nawigacji lub do najbliższej stacji ładowania. Tryb Sherpa dostosowuje różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłączenia klimatyzacji i podgrzewanych foteli (kierowca może je włączyć w dowolnym momencie).
Nowy Fiat 500 z jazdą autonomiczną na poziomie 2 i najnowszymi rozwiązaniami łączności ze światem
Nowy Fiat 500 jest prawdziwym przykładem samochodu przyszłości. I to nie tylko ze względu na swój elektryczny napęd. Nowa "Pięćsetka" jest pierwszym autem w swoim segmencie, który zapewnia jazdę autonomiczną na poziomie 2, wspierając kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu.
Przednia kamera dzięki zaawansowanej technologii monitoruje wszystkie obszary auta, zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC) utrzymuje ustaloną odległość od samochodu poprzedzającego, a Autonomiczny system awaryjnego hamowania pomaga uniknąć kolizji z innymi uczestnikami ruchu, w tym z rowerzystami i pieszymi. System kontroli pasa ruchu utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.
Inteligentny ogranicznik prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych odczytuje ograniczenia prędkości i potrafi automatycznie dostosować do nich prędkość maksymalną, a system kontroli martwego pola wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania punktów poza polem widzenia kierowcy, i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne oraz sygnałów dźwiękowych. Natomiast, system wykrywania zmęczenia kierowcy, jeżeli rozpozna u prowadzącego oznaki zmęczenia lub narastającą dekoncentrację, proponuje zrobienie przerwy. Wreszcie, czujniki parkowania 360º pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, aby pomóc uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.
Nowy Fiat 500 trzeciej generacji to pierwszy samochód Fiata wyposażony w nowy system multimedialny Uconnect 5 i platformę łączności Uconnect Services zaprojektowaną z myślą o przyszłości. System jest przyjazny, intuicyjny w użytkowaniu i posiada wiele ciekawych funkcjonalności. Można na przykład użyć widgetów, aby skonfigurować sposób wyświetlania funkcji i aplikacji. Zarówno Apple CarPlay, jak i Android Auto są obsługiwane bezprzewodowo. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem ekranu dotykowego o wysokiej rozdzielczości i przekątnej aż 10,25 cala.
Uconnect 5 w połączeniu z modułem Telematic Box 2.0, a także obowiązkową funkcją połączenia alarmowego (E-call), oferuje Klientom szereg innowacyjnych usług w zakresie łączności. Dzięki niemu można między innymi automatycznie wezwać pomoc do wypadku, sprawdzić poziom naładowania akumulatora, zaplanować ładowanie pojazdu w najkorzystniejszym przedziale czasowym, znaleźć dokładną lokalizację samochodu; zablokować i odblokować drzwi; włączyć i wyłączyć światła lub zaprogramować klimatyzację. Moduł My Wi-Fi pozwala wewnątrz auta stworzyć prawdziwy hotspot, do którego można jednocześnie podłączyć do 8 urządzeń, by poczuć się jak w domu. My Wi-Fi umożliwia także interakcję z samochodem dzięki technologii asystentki głosowej Alexa z oferty firmy Amazon, lidera w branży. Moduł My Wi-Fi jest obsługiwany przez Ubigi - światowego dostawcę usług telefonii komórkowej (trzeba zarejestrować się na ubigi.com i opłacić abonament).
Natomiast moduł My Navigation za pośrednictwem aplikacji mobilnej pomoże wyszukać miejsce docelowe na smartfonie i wysłać je do systemu nawigacji samochodu, określić trasę, sprawdzić warunki drogowe i pogodowe oraz fotoradary. Pozwoli także wyświetlić stacje ładowania znajdujące się w pobliżu, graficznie lokalizując na mapie punkty, do których można dotrzeć w oparciu o aktualny poziom naładowania akumulatora. Mapy są zawsze aktualizowane na bieżąco.
Nowy Fiat 500. Styl i unikatowy design
Zastosowanie nowej platformy w trzeciej generacji 500 widać już na pierwszy rzut oka: samochód jest o 6 cm szerszy i o 6 cm dłuższy, rozstaw osi został przedłużony o 2 cm, a koła są większe i bardziej oddalone od siebie, nadając autu bardziej wyrazisty charakter i zapewniając większy komfort, mimo że długość 500 nadal nie przekracza czterech metrów.
Na etapie projektowania, Centrum Stylu Fiata pracowało nad czystymi liniami i spójnym stylem, aby zdefiniować wygląd trzeciej generacji. Nowy Fiat 500 jest wyrazisty, okazały i kompaktowy, a jednocześnie ma bardziej zaokrąglone, eleganckie kształty, uformowane bardziej proporcjonalnie w stosunku do podwozia. Dzięki temu jest bardziej atrakcyjny pod względem oferowanej przestrzeni.
Kolejnym wymogiem była konieczność natychmiastowego skojarzenia nowego modelu z charakterystycznym logo 500, które po raz pierwszy pojawia się z przodu pojazdu, w miejscu logo Fiata. Aktualne logo 500 umieszczone z tyłu jest ozdobione jasnoniebieską ramką, a gra kolorów i designu zmienia końcowe zero w literę "E".
Typowa linia stylistyczna Fiata 500, która w pierwszej generacji oddzielała pokrywę silnika od okrągłych reflektorów, obecnie ponownie powraca do tego podziału, gdyż elipsa reflektora zostaje przecięta linią maski. Przednie i tylne światła oparte na technologii LED zostały opracowane przy współpracy z firmą Marelli. Specjalne soczewki pozwoliły na zastosowanie zaawansowanej techniki załamania i odbicia światła, dzięki czemu, reflektor wytwarza niezwykle silny i skupiony strumień świetlny. Dzięki silnemu strumieniowi świetlnemu o podwojonej mocy kierowca dysponuje szerszym polem widzenia, co wpływa na większe bezpieczeństwo jazdy. Dzięki tej technologii przeszkodę na drodze można dostrzec nawet o 4 sekundy wcześniej niż przy wykorzystaniu standardowego oświetlenia halogenowego (przy średniej prędkości 90 km/h).
Wnętrze zostało całkowicie odnowione i ma wyraźne odniesienia do elementów występujących w pierwszej generacji. Uwagę zwraca szeroka i smukła deska rozdzielcza oraz modułowe schowki umieszczone między dwoma przednimi fotelami. Nowy model oferuje znacznie więcej miejsca na nogi, a pod płaską podłogą mieszczą się akumulatory litowo-jonowe bez uszczerbku dla pojemności bagażnika, która pozostaje bez zmian. W rezultacie powstało dobrze przemyślane i bardziej „czyste” wnętrze, z mniejszą liczbą przycisków i wyrazistymi, harmonijnymi liniami.
Nowy Fiat 500 debiutuje również w wersji cabrio - jest to pierwszy czteroosobowy samochód z otwartym dachem z zerową emisją dwutlenku węgla. Nowością jest też wersja "3+1" z dodatkowymi, tylnymi drzwiami otwieranymi „pod wiatr". Ten wyjątkowy szczegół nadwozia nie tylko zapewnia większy komfort dostępu do tylnej kanapy, ale jest też hołdem dla legendarnego już Fiata 500 z 1957 roku.
Ceny elektrycznego Fiata 500 zaczynają się od kwoty 99 500 zł za wersję hatchback "Action" wyposażoną w silnik o mocy 95 KM. Teraz model dostępny jest również w atrakcyjnym wynajmie Smart Renting od 899 zł netto/mies.*
*Wynajmujący: Leasys Polska Sp. z o.o. Oferta wynajmu Smart Renting jest skierowana wyłącznie do przedsiębiorców. Rata wynajmu 899 PLN netto dotyczy samochodu Nowy Fiat 500 w wersji Action w umowie na 48 miesięcy, z limitem 10 000 km rocznie, wpłata własna 20% ceny katalogowej. W podanej racie zawarte są usługa Assistance wraz z samochodem zastępczym. Akcja ograniczona w czasie. Szczegóły akcji są dostępne u autoryzowanych dealerów Fiat. Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Rzeczywisty wygląd i cechy pojazdu oraz opcje jego wyposażenia mogą się różnić od prezentowanych w materiale reklamowym. Szczegóły i informacje dotyczące spełniania wymogów ochrony środowiska oraz dostępnych konfiguracji i dodatkowo płatnych opcji dostępne u dealerów sieci Fiat.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?