Nowości motocyklowe na 2012 rok - zobacz zdjęcia, filmy

Karol Biela
Nowości motocyklowe na 2012 rok - zobacz zdjęcia, filmy
Nowości motocyklowe na 2012 rok - zobacz zdjęcia, filmy
Mimo kryzysu na rynku jednośladów pojawią się interesujące nowości. Oto motocykle i skutery, o których będzie się mówić w 2012 roku.
Nowości motocyklowe na 2012 rok - zobacz zdjęcia, filmy
Nowości motocyklowe na 2012 rok - zobacz zdjęcia, filmy

Według wszelkich prognoz obecny rok będzie nie będzie zbyt łaskawy dla producentów jednośladów. A patrząc na niektóre nowości odnieść można wrażenie, że cena pojazdu i zużycie paliwa ma coraz większe znaczenie dla klientów. Na szczęście nie wszystkich.

Aprilia

Włoska marka Aprilia – znana z produkcji supersportowych maszyn – zaprezentowała na targach EICMA w Mediolanie… maksi skuter oznaczony jako SRV 850. W zasadzie jest to poddana lekkiemu liftingowi Gilera GP 800. Nie ma się zresztą co dziwić, gdyż Gilera, jaki i Aprilia należą do koncernu Piaggio Group.

Ze względu na cięcie kosztów SRV 850, upodobniona wizerunkowi do sportowej Aprili RSV4, posiada taki sam, co protoplasta silnik (V2 o pojemności 839 ccm i mocy 76 KM).

BMW

Niemieckie BMW zaprezentowało także swojego maksi skutera, a w zasadzie dwa. Pierwszy nazywa się C 600 Sport i jest lżejsza wersja bardziej turystycznego C 650 GT.

Oba modele wyposażono w tą samą 2-cylindrową jednostkę napędową z wykorbieniem wału o 270 stopni, która osiąga 60 KM.

Oprócz tego koncern z Bawarii wprowadził do sportowego S 1000 RR wiele zmian. Najbardziej sportowa maszyna BMW dostała m.in. nową górną półkę widelca, zmieniony układ wydechowy, czy mniejszy kąt główki ramy (66° zamiast 66,1).

Ducati

Ducati kusi wszystkich fanów sportowych maszyn bardzo mocny, a przy tym i lekkim modelem 1199 Panigale. Bolończycy wsadzili w ramę typu monocoque 195-konną jednostkę, oczywiście w układzie V.

Masa 1199 Panigale wraz z paliwem ma nie przekraczać 192 kilogramów, co biorąc pod uwagę, że motocykl wyposażony ma być ABS, system kontroli trakcji i ustawienia zawieszeń, jest naprawdę znakomitym wynikiem.

Honda

Honda Motor Company przygotowała najwięcej nowych motocykli na 2012 rok. Po pierwsze styliści we współpracy z inżynierami przygotował trzy modele napędzane 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 670 ccm, którego jedną z głównych zalet ma być oszczędność paliwa i bardzo dobra elastyczność.

Pierwszy z nich to maksi skuter, który posiada stalową ramę i prowadzić się ma – według zapowiedzi producenta – jak klasyczny motocykl. Integra, bo tak nazywa się nowy miejski roller Hondy, toczyć się będzie na 17-calowych koła, a jednostka napędowa współpracuje z drugą generacją dwusprzęgłowej skrzyni biegów DCT (Dual Clutch Transmission).

Pozostałe dwa motocykle to naked NC 700 S oraz stylizowany na turystyczne enduro NC 700 X, których cena i spalanie zachęcać mają do zakupu nowego dwukołowego pojazdu pomimo światowego kryzysu.

Koncern z Tokio pozazdrościł także chyba BMW, którego największy przedstawiciel rodziny GS-ów, czyli R 1200 GS, jest najlepiej sprzedającym się modelem w gamie bawarskiego producenta.

Dlatego Honda wystawiła do walki o zamożniejszych klientów Crosstourer’a – ciężkie turystyczne enduro napędzane pochodzącym z modelu VFR 1200 silnikiem V4 o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 126 Nm.

Widlasta jednostka napędzana tylne koło wałem współpracować będzie z opcjonalną skrzynią biegów DCT. Fanów jednośladów typu adventure ucieszy także obecność systemu kontroli trakcji, czy układu C-ABS.

Wśród nowości na obecny rok Honda zaprezentowała dwa nowe skutery Vision 50 oraz Vision 110, a ponadto olbrzymi GL1800 Gold Wing 2012 otrzymał m.in. interfejs z 6 dodatkowymi głośnikami  z gniazdem dającym połączyć iPod’a, iPhone’a czy pendrive’a. Nowy wygląd „złotego skrzydła” został podkreślony nowymi kuframi i stylowymi owiewkami.

Honda CBR 1000 RR Fireblade, która obchodzi właśnie 20-lecie serii CBR, w specyfikacji 2012 została wyposażona w kilka kosmetycznych gadżetów, jak ciekłokrystaliczny panel instrumentów z lap timerem, wskaźnikiem zapiętego biegu i obrotomierzem z czterema trybami wyświetlania, nowym przedni widelcem "Big Piston" marki Showa, czy tylny dwururowy amortyzator od tego samego producenta.

Niestety, fani "cebry" nie doczekali się ciągle układu kontroli trakcji, ani układu C-ABS.

Segment motocykli turystycznych, w wersji zdecydowanie bardziej sportowej, uzupełnia nowa, udoskonalona VFR1200F, która dzięki kontroli trakcji i większemu zasięgowi jest teraz dużo ciekawszą propozycją.

Kawasaki

Inżynierowie z Akashi w ostatnim czasie mają bardzo dużo pracy, gdyż w zasadzie co sezon prezentują nowe bądź mocno zmodernizowane jednoślady z logo Kawasaki.

Najciekawszą propozycją jest chyba uterenowiony Versys 1000, którego 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1 043 ccm pochodzi z nakeda Kawasaki Z1000, jednak jego moc zmniejszono do 118 KM (osiągane przy 9 000 obr./min).

Spece od silników zwrócili jednak uwagę na lepsze oddawanie mocy dużego Versysa w zakresie niskich i średnich obrotów (102 Nm przy 7 700 obr./min.).

Dla fanów kompaktowych nakedów Kawasaki przygotowało po raz kolejny odświeżonego ER-6n oraz wersję z owiewką, czyli ER-6f.

Wśród szeregu zmian "ER-ki" wprowadzono m.in. nowy zestaw przyrządów, szersza o 20 milimetrów kierownica, wyższy o dwa centymetry 16-litrowy bak, gdzie tym razem umieszczono stacyjkę.

Suzuki

Suzuki w tym roku nie przygotowało żadnych rewolucyjnych premier. W nowym GSX-R1000 poddano modyfikacji ramę, widelec przedni „Big Piston” oraz udoskonalono zaciski przedniego hamulca Brembo (typu monoblok z tarczami cieńszymi o 0,5 mm i lekkimi zaciskami).

Silnik „giksery" otrzymał tłoki pochodzące z motocykli startujących w MotoGP, które są o 11% lżejsze od standardowych. Poza tym udoskonalono układ wydechowy - teraz jest on skonfigurowany w układzie 4-2-1. Dzięki tym zmianom GSX-R1000 lepiej reaguje na otwarcie przepustnicy, ma większą moc w średnim zakresie obrotów, mniejsze zużycie paliwa (o ok. 8%) oraz jest lżejszy od poprzedniej wersji o 2 kilogramy.

W tym sezonie dostępny będzie w salonach zaprezentowany już w zeszłym roku V-Strom 650 ABS, który zastąpi popularnego na naszych drogach DL-a.

Debiutujący w 2011 roku naked GSR 750 wzbogacono o wersję z systemem ABS.

Triumph

Brytyjska marka Triumph będzie obchodziła w tym roku 110-tą rocznicę istnienia, a w tym sezonie w salonach sprzedaży pojawi się Tiger Explorer – pierwszy pojazd Triumph’a wyposażony w przepustnicę „ride-by-wire”, tempomat, wyłączany ABS i kontrolę trakcji w wyposażeniu standardowym.

Konkurujący z BMW R 1200GS Triumph Tiger Explorer posiada stalową ramę, a toczyć się będzie na 19-calowym przednim kole oraz 17-calowym z tyłu (obręcze wykonano ze stopów lekkich). Tak jak w przypadku GS-a, czy Hondy Crosstourer jednoślad wyposażono w jednostronny wahacz.

Bazując na sukcesie podkręconej wersji modeli Street Triple i Daytona 675, Triumph przedstawił wersję Speed Triple R. Pracując ściśle ze szwedzkim producentem zawieszeń, firmą Öhlins, model Speed Triple R został wyposażony w najnowsze zawieszenie NIX30 o średnicy 43mm z przodu, oraz w najwyższej jakości zawieszenie TTX36 z tyłu.

Aby zminimalizować masę nieresorowaną jak tylko to możliwe, zastosowano pięcioramienne obręcze kół z aluminium od PVM lżejsze o ponad 1,7kg od tych zastosowanych w standardowej maszynie co skutkuje jeszcze lepszą sterowalnością i zwinnością motocykla.

W Speed Triple R zastosowano ponadto 4-tłoczkowe zaciski radialne monoblock od włoskiego Brembo. Hamulce dodatkowo wyposażone są we wyłączany ABS dostępny jako wyposażenie opcjonalne. Razem, koła i hamulce dają sprawniejsze o 5% hamowanie w porównaniu ze standardowym modelem Speed Triple.

Dla fanów filmu „Wielka ucieczka”, Brytyjczycy przygotowali wyjątkową gratkę.Bazująca na klasycznym modelu Bonneville T100 edycja specjalna „Steve McQueen”, stylizowana jest na Triumph’a Trophy TR6 – motocykl, którym ten amerykański aktor wykonywał osobiście sceny kaskaderskie w tym obrazie z 1963 roku.

Triumph Steve McQueenTM Edition wyprodukowana zostanie tylko w liczbie 1 100 sztuk.

Yamaha

Japoński koncern Yamaha przygotował na ten sezon nową wersję maksi skutera T-Max, który zyskał agresywniejszą stylistykę, większą pojemność jednostki napędowej (teraz 530 ccm), która osiąga 46 KM przy 6750 obr./min.

Dla fanów torowej jazdy przygotowano siódmą generację YZF-R1 z kontrolą trakcji - system, którego nie doczekali się fani nowej Hondy Fireblade.

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty