Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowość z polskiej fabryki. Volkswagen Crafter

Michał Kij
Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.fot. Michał Kij
Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.fot. Michał Kij
Zaskakująco wygodny, starannie zaprojektowany i bardzo dobrze wykonany. Nowy Crafter z polskiej fabryki wysoko stawia poprzeczkę.

Zdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.

Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze
Volkswagen Crafter

Zdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.

fot. Michał Kij

Samochód ma z grubsza gabaryty i formę poprzednika. Reprezentuje klasę dużych samochodów dostawczych, popularnych 3,5-tonówek. W rzeczywistości masa całkowita poszczególnych odmian wynosi od 3 do 5,5 t. W zależności od tego, a także typu i wielkości nadwozia oraz zamontowanego wyposażenia zmienia się ładowność. W przeciętnym „blaszaku”, czyli furgonie średniej wielkości, jakim przemierza miasto wielu kurierów, dochodzi do około 1,5 t.

W kabinie uderza porządek, a po włączeniu silnika – cisza. Tablica rozdzielcza rozciąga się równą kreską na całą szerokość auta. Nie ma dużej konsoli środkowej tylko mała obudowa lewarka skrzyni biegów. Tak jest nie tylko ładnie, ale i praktycznie. Obok fotela kierowcy może być zamontowana dwuosobowa kanapa. Pasażer siedzący pośrodku ma sporo miejsca na nogi.

Schowki są liczne i dobrze rozplanowane. Duże i płaskie rzeczy np. teczki z fakturami można rzucić na parapet pod przednią szybą. Tworzy on łatwo dostępną, odkrytą półkę. Niżej, na wysokości pokręteł nawiewów jest długie korytko, także przydatne osobom, którym się spieszy i nie mają ochoty nic wkładać, układać, otwierać i zamykać. Jakość wykonania i ułożenie mechanizmów sterowania jest podobne, jak w osobowych Volkswagenach.

Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze
Volkswagen Crafter

Zdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.

fot. Michał Kij

Wrażenie to wzmacnia praca układu napędowego i kierowniczego. W całej gamie Craftera jest stosowany 2-litrowy, wysokoprężny TDI o mocy od 102 do 177 KM. Najpierw wchodzą na rynek warianty z silnikiem ustawionym poprzecznie i przednim napędem. W 2017 rusza produkcja wersji tylnonapędowej z silnikiem wzdłużnym oraz z napędem obu osi 4Motion, bazującej na modelu przednionapędowym. Do wyboru jest manualna skrzynia 6-biegowa lub klasyczny, 8-biegowy automat z przekładnią hydrokinetyczną, znany np. z Amaroka. Jest dostarczany przez firmę ZF, wyposażony w blokadę likwidującą poślizg przekładni, gdy samochód osiągnie prędkość „podróżną” i ma elektroniczne sterowanie. Oznacza to, że jest nie tylko wygodny, ale sprzyja osiąganiu niskiego zużycia paliwa. Naturalnie jest bardzo wygodny, precyzyjny i wyróżnia się wysoką kulturą pracy – moment zmiany przełożenia jest lewie wyczuwalny, a „kick-down” załącza się błyskawicznie i doskonale dobiera właściwy bieg, który skraca czas rozpędzania. Wybrednym umożliwia ręczną zmianę biegu, a w połączeniu ze 177-konnym silnikiem czyni z Craftera bardzo energicznego pomocnika w dostawach masła, mleka i kajzerek.

[page_break]

Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze
Volkswagen Crafter

Zdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.

fot. Michał Kij

Ręczna „szóstka” też jest niczego sobie, lewarek ma stosunkowo krótki skok i dobrze „trafia” w bieg. Umiejętnie się nią posługując, można sporo wycisnąć nawet z najsłabszego, 102-konnego silnika – automat nie jest zresztą z nim oferowany. Przyjemną cechą TDI jest wysoki moment obrotowy, na który nie trzeba długo czekać. W połączeniu z „krótkimi” przełożeniami pierwszego i drugiego biegu obiecuje, że żadnego obciążenia się nie boi.

Swoje „trzy grosze” w kwestii komfortu wtrąca elektrohydrauliczny układ kierowniczy. Auto można prowadzić bez wysiłku i manewrowanie w ciasnych miejscach jest łatwe. Lecz o jakości układu kierowniczego najlepiej świadczy zachowanie Craftera przy dużej prędkości, pustej ładowni i silnym wietrze. Nadwozie o dużej powierzchni bocznej działa jak żagiel i przy silnych podmuchach z boku często wprawia samochód (oraz kierowcę) w nerwowość. Crafter jest inny. Cały czas zachowuje się stabilnie, uporczywe korekty kierunku jazdy nie są konieczne.

Zawieszenie równoważy wygodę i bezpieczeństwo. Samochód ma liczne systemy wspomagające jazdę, w tym kilka opcjonalnych, które mogą okazać się przydatne w dni robocze i nie tylko. Rear Traffic Alert uprzedza cofającego kierowcę, że z tyłu zbliża się samochód, a jeśli człowiek nie zareaguje, system automatycznie ostro hamuje. Rzecz przydatna w mieście, gdy wyjeżdża się z tyłem z miejsca parkingowego ustawionego prostopadle do jezdni.

Trailer Assist ułatwia cofanie z przyczepą. Po jego załączeniu i skalibrowaniu poprzez przejechanie krótkiego odcinka do przodu i skręcenie kół, aby system „zorientował się” w trajektorii ruchu dyszla i przyczepy, można przystąpić do cofania. Pożądany kierunek ruchu przyczepy, widoczny na ekranie pośrodku wskaźników, ustawia się za pomocą dżojstika do regulacji lusterek wstecznych. Potem wystarczy przystąpić do cofania i korygować go, jeśli to konieczne.

Volkswagen CrafterZdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze
Volkswagen Crafter

Zdążył już zdobyć tytuł „Van of the Year 2017”. Przekazanie nagrody odbyło się podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze we wrześniu 2016 r. O zwycięstwie decyduje jury złożone z dziennikarzy europejskich magazynów branżowych. Wsiadając za kierownicę nowego Craftera, można sprawdzić, czy nos ich nie zawiódł.

fot. Michał Kij

Crafter może mieć również czujniki wokół nadwozia i system do samodzielnego parkowania równoległego (bez przyczepy), kamerę cofania oraz sporo innych, najnowszych wynalazków, które pilnują dystansu od auta z przodu, samodzielnie hamują przed przeszkodą i głośno protestują, jeśli kierowca niechcący zjeżdża z pasa ruchu.

Nowy Volkswagen Crafter, który w przeciwieństwie do poprzedniego modelu nie ma już nic wspólnego z Mercedesem Sprinterem, jest produkowany w uruchomionej w połowie 2016 r. nowej fabryce w okolicach Wrześni. Wiosną 2017 dołączy do niego „bliźniak” MAN TGE – produkująca ciężarówki i autobusy firma MAN również należy do koncernu Volkswagena. Sprzedaż nowego Craftera już rusza.

Volkswagen Crafter w skrócie:

Dopuszczalna masa całkowita: od 3 do 5,5 tony
Objętość przedziału ładunkowego furgonu: od 9,9 do 18,4 m3
Warianty nadwoziowe: furgon, mikrobus, podwozie z kabiną pojedynczą i brygadową
Silnik: 2.0 TDI
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Pojemność: 1968 cm3
Moc silników: 102, 121*, 140 i 177 KM
Moment obrotowy: 300,  340 i 410 Nm
Skrzynie biegów 6-biegowa ręczna, 8-biegowa automatyczna
Napęd: przedni, tylny, 4x4

*tylko tylny napęd

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty