Nowe rozwiązania na polskich drogach

(łs)
Polskie drogi są systematycznie modernizowane. Powstają też nowe odcinki. Nie próżnują również drogowcy, którzy optymalizują oznakowanie poziomie i pionowe.
Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Z pytaniem o ostatnio wprowadzone, istotne zmiany w zakresie oznakowania poziomego i pionowego zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co uległo zmianie?

Na zarządzanych przez GDDKiA autostradach zmienione zostało oznakowanie na Placach Poboru Opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA – PPO Karwiany i PPO Żernica (A4) oraz PPO Żdżary i PPO Stryków (A2) na dedykowanych pasach dla pojazdów posiadających urządzenia viaBOX lub viaAUTO.

Nowe oznakowanie jest związane z wprowadzeniem elektronicznego poboru opłat – naprowadza kierowców na właściwe „bramki”, które samochody wyposażone w urządzenia do elektronicznych płatności mogą pokonać bez oczekiwania w kolejce.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie na odcinku autostrady A1 Czerniewice - Kowal nowego oznakowania pionowego m. in. w zakresie oznakowania kierunkowego. Oznakowanie to będzie poddane badaniom naukowym w ramach RID – przedsięwzięciu Rozwój Innowacji Drogowych, polegającym na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Ponadto na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zostało wykonane opracowanie, które będzie stanowiło swoistą bazę do zmiany przepisów w zakresie oznakowania dróg w Polsce.

Pasy wielofunkcyjne wyznaczane w celu możliwości wykonania bezpiecznego zjazdu na posesję, bez konieczności blokowania pasa głównego.Fot. GDDKiA
Pasy wielofunkcyjne wyznaczane w celu możliwości wykonania bezpiecznego zjazdu na posesję, bez konieczności blokowania pasa głównego.

Fot. GDDKiA

Zmianom ulega też oznakowanie na drogach krajowych. GDDKiA sukcesywnie wyznacza pasy wielofunkcyjne. Pozwalają na bezpieczny zjazd na posesję bez blokowania głównego pasa ruchu.

Na autostradzie A1, pomiędzy Czerniewicami a Kowalem wprowadzono eksperymentalne oznaczenie powierzchni wyłączonej z ruchu, modyfikując oznakowanie P-21. Mniejsza liczba linii usprawnia wyznaczanie powierzchni wyłączonej z ruchu. Spada również koszt malowania linii z racji mniejszego zużycia farby i mniejszej czasochłonności operacji.

Numerowanie węzłów i wyjazdów z  na drogach klasy A i S, dodatkowe umieszczenie strzałek pod tablicami E-2 , E-1, podanie odległości do następnego węzła
Numerowanie węzłów i wyjazdów z na drogach klasy A i S, dodatkowe umieszczenie strzałek pod tablicami E-2 , E-1, podanie odległości do następnego węzła drogowego, dodanie E-3 na nosku łącznicy wyjazdowej.

Fot. GDDKiA

Zweryfikowano także numerowanie węzłów i wyjazdów z  na drogach klasy A i S, umieszczono dodatkowe strzałki pod tablicami E-2 , E-1, podano odległości do następnego węzła drogowego, oraz dodano znaki E-3 na nosku łącznicy wyjazdowej.

Objazdy zamkniętych odcinków dróg są znakowane przy użyciu nowych tabliczek, które jednocześnie kierują do dróg klasy A i S. Przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne dla służb utrzymaniowych i ratowniczych są znakowane nowym rodzajem tabliczek.

Każda, z pozoru nawet niewielka zmiana, która zwiększa czytelność znaków pionowych i poziomych jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Szkoda, że powoli postępuje - zapowiadana od dawna - weryfikacja zasadności ustawiania znaków drogowych, z ograniczeniami prędkości włącznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty