Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe paliwo. Paliwo HVO100 - co to takiego? Producenci aut przygotowują się do zmian

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Terenowe modele Toyoty – Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux, otrzymają silniki wysokoprężne kompatybilne z olejem napędowym HVO100.
Terenowe modele Toyoty – Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux, otrzymają silniki wysokoprężne kompatybilne z olejem napędowym HVO100. Toyota
Silniki wysokoprężne Land Cruisera i Hiluxa w europejskiej specyfikacji zostaną przystosowane do oleju napędowego HVO100 produkowanego z odnawialnych źródeł. Co to oznacza w praktyce?

Terenowe modele Toyoty – Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux, otrzymają silniki wysokoprężne kompatybilne z olejem napędowym HVO100. Paliwo to jest całkowicie niezależne od paliw kopalnych - pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak zużyty olej kuchenny czy inne odpady spożywcze i roślinne. Land Cruiser i Hilux dołączą do użytkowych vanów z rodziny PROACE, które już teraz mogą korzystać z tego rozwiązania.

Paliwo HVO100. Co to takiego?

HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel. HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, może być mieszany jako składnik odnawialny ze zwykłym olejem napędowym lub sprzedawany w czystej postaci jako HVO100. Do jego produkcji można wykorzystać m.in. tłuszcz zwierzęcy, odpady z przemysłu spożywczego, w tym z przetwórstwa ryb czy produkcji oleju spożywczego, a także olej spożywczy z recyklingu.

Przebieg procesu spalania jest bardziej sprawny i regularny, a emisja spalin niższa. Ponadto HVO100 odznacza się niższą zawartością siarki i aromatów.

Paliwo HVO100 staje się coraz popularniejsze na stacjach benzynowych w Europie. Punktów, w których można zatankować ten rodzaj oleju napędowego, jest już około 1000 – głównie w Belgii, Danii, Finlandii, Estonii, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz na Litwie i Łotwie. W ostatnich latach rośnie zarówno jego podaż, jak i zainteresowanie klientów. Według prognoz jego produkcja wzrośnie z obecnego pułapu czterech milionów ton rocznie do około 15,5 miliona ton w 2030 roku.

Nowe paliwo. Co to oznacza dla kierowców?

Korzystanie z oleju napędowego HVO100 nie wymaga od kierowców zmiany przyzwyczajeń ani stylu jazdy. Tankuje się je tak samo jak konwencjonalne paliwo.

Główną zmianą techniczną w stosunku do obecnych pojazdów jest dostosowanie układu wtrysku paliwa do zwiększonej objętości oleju napędowego. Jest to konieczne, ponieważ HVO100 ma mniejszą gęstość niż standardowy diesel. Zmiana ta nie wpływa na zdolność pojazdu do zasilania standardowym olejem napędowym, więc na co dzień może być używany każdy rodzaj paliwa dla silników Diesla. W wyniku zastosowania HVO100 i dostosowania do niego układu wtryskowego w niewielkim stopniu wzrasta maksymalna moc silnika.

Toyota Hilux i Land Cruiser w nowej specyfikacji będą produkowane od pierwszego kwartału 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty