O ile znaki nie stanowią inaczej, pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony może zgodnie z polskim prawem zaparkować na chodniku. Przyzwolenie na parkowanie na chodniku pozwala na zapewnienie legalnego postoju tam, gdzie nie ma możliwości wyznaczenia pełnowymiarowych miejsc postojowych.
Prawo o ruchu drogowym bezwzględnie wymaga jednak w takiej sytuacji od kierowcy pozostawienia dla pieszych co najmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni. Należy oczywiście pamiętać również o tym, że zakazane jest parkowanie bliżej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych lub skrzyżowania.
Niestety wielu kierowców, choć chętnie korzysta z zawartego w krajowym prawie przywileju, to zapomina o obowiązkach, jakie są z nim związane. Wybierają na postój zbyt wąskie do tego chodniki lub też decydują się na postój w całości na chodniku, zamiast wykorzystać w tym celu choć częściowo także jezdnię. W efekcie łamią prawo, zostawiając pieszym ledwie metr lub mniej. Znane są również przypadki całkowitego zablokowania chodników przez parkujące samochody. Pieszym może być również osoba z wózkiem lub na wózku. Parkując zbyt blisko ściany budynku, tworzy się dla tych najsłabszych bariery nie do pokonania.
- W ramach rozszerzenia strefy płatnego parkowania o Wolę i część Pragi-Północ wprowadziliśmy nowość — strefy opatrzone znakiem B-35, przeznaczone do parkowania tylko dla mieszkańców, którym wydawany jest w tym celu specjalny identyfikator. W ten sposób oznakowane zostały odcinki dróg, na których nie było możliwości wyznaczenia pełnowymiarowych miejsc, jednak jednocześnie istnieje tam fizyczna możliwość zaparkowania samochodu przy jednoczesnym pozostawieniu dla pieszych co najmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni. Strefy B-35 pozwoliły wygospodarować w każdej z dwóch dzielnic kilkaset dodatkowych miejsc na pojazdy mieszkańców - informuje stołeczny ZDM.
Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok