Spis treści
- Czym jest Strefa Czystego Transportu?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie ulice obejmuje?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Które samochody do niej mogą wjechać, a które nie?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki mandat za nieuprawniony wjazd?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kto jest zwolniony z nowych przepisów?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co z naklejkami na szybę?
Czym jest Strefa Czystego Transportu?
Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców i mieszkanek. W Warszawie SCT obowiązuje od 1 lipca2024 roku.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie ulice obejmuje?
SCT obejmuje obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica przebiega:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
- ulicą Wiatraczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych;
- mostem Łazienkowskim;
- aleją Armii Ludowej;
- ulicą Wawelską;
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne znajdują się się poza strefą czystego transportu.Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Które samochody do niej mogą wjechać, a które nie?
Aby wjechać do warszawskiej SCT na pierwszym etapie od 1 lipca 2024 roku, kierowca będzie musiał prowadzić samochód benzynowy spełniający co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowszy) lub samochód z silnikiem Diesla spełniający co najmniej normę Euro 4 (z rocznika 2005 lub nowszy).
Jeśli pozyskane na temat samochodu dane z centralnej ewidencji pojazdów będą niewystarczające, kierowca będzie musiał umieścić wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki mandat za nieuprawniony wjazd?
Prawo wjazdu do strefy czystego transportu jest egzekwowane przez policję i straż miejską podczas wyrywkowych kontroli. Ich forma nie różni się od kontroli innych znanych kierowcom przepisów drogowych. Sprawdzane jest, czy samochód spełnia wymagania strefy – rocznik produkcji lub odpowiednie normy emisyjne (Euro). Do kontroli będzie wykorzystywany także system wideodetekcji.
Zarząd Dróg Miejskich wyposażył straż miejską w mobilny punkt kontroli – to jest taka specjalna kamera na pałąku skanująca tablice rejestracyjne samochodów, które są mniej więcej 200–300 m przed nią. Automatycznie strażnicy miejscy na laptopie w radiowozie mają podgląd na tablice rejestracyjne aut, które wjeżdżają do strefy czystego transportu, i widzą, który samochód może, a który nie może tego zrobić.
Następnie strażnicy miejscy zatrzymują tylko wytypowane przez kamerę auta. ZDM podkreśla, że to jedyny taki nowoczesny system kontroli, który w przyszłości ma być rozbudowywany.
Brak zastosowania się do wymogów SCT jest traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł. Zasady SCT są jednakowe dla osób regularnie przyjeżdżających do Warszawy, jak i innych osób, w tym turystów
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kto jest zwolniony z nowych przepisów?
Na stronie ZDM https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ jest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam dowiedzieć się, czy pojazd może wjechać do strefy.
W razie odmowy można starać się o wyłączenie. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi – mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, mieć europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy mające siedzibę lub rozliczające podatki w Warszawie, mają kartę europejską lub samochód specjalny albo historyczny.
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.
Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.
ZOBACZ TAKŻE: Czy pijany rowerzysta straci prawo jazdy na samochód?
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne jak karawan czy pomoc drogowa.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co z naklejkami na szybę?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało rozporządzenie, dotyczące zmiany wzoru naklejki dla samochodów uprawnionych do wjazdu do Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Z nalepki odczyta można m.in. rodzaj paliwa, numer rejestracyjny pojazdu oraz jego rok produkcji.
Resort klimatu i środowiska wskazał, że zmiany w projekcie nalepki umożliwią przyspieszanie procesu obsługi wniosku oraz obniżą koszty związane z procedurą wydania nalepki poniżej progu ustalonego w ustawie o elektromobilności wynoszącego maksymalnie 5 zł.
Nie każdy kierowca musi posiadać naklejkę. Właściciele aut, które spełniają wymogi SCT, są zwolnieni z jej posiadania. Mieszkańcy stolicy, którzy rozliczają podatki w stolicy, będą mogli do 2028 roku poruszać się po SCT samochodami niespełniającymi norm. Naklejki są wymagane głównie dla starszych pojazdów, należących do osób z niepełnosprawnością lub seniorów powyżej 70. roku życia.
Wnioski można składać przez internet lub osobiście. Przyjmowaniem ich zajmuje się Zespół ds. Kart i Abonamentów w Wydziale Parkowania Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Naklejki wydane przed 12 września zachowują swoją ważność, która będzie wynosiła 5 lat od momentu wejścia w życie nowego wzoru.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?