Nowe muzeum koło Koszalina: piękno zabytkowych aut

redakcja.gdp
Nowe muzeum koło Koszalina: piękno zabytkowych aut
Nowe muzeum koło Koszalina: piękno zabytkowych aut
Udostępnij:
Chcesz zobaczyć Citroëna AC4 z 1929 roku lub Jaguara z 1956 roku? Nie musisz daleko jechać. Od stycznia w podkoszalińskich Mścicach działa Muzeum zabytkowych aut.
Nowe muzeum koło Koszalina: piękno zabytkowych aut
Nowe muzeum koło Koszalina: piękno zabytkowych aut

Muzeum działa przy hotelu Verde. Pomysł na jego otwarcie zrodził się z motoryzacyjnej pasji właściciela hotelu Zbyszko Rybaka. – Te starsze samochody mają po prostu dusze – uśmiecha się, patrząc na auta, które lśnią w jego Muzeum. – Mieć je i trzymać w garażu to byłby grzech – przyznaje.

Na czerwonym dywanie w nowo wybudowanej części hotelu stoi czternaście zabytkowych samochodów. Wśród nich takie perełki, jak Mercedes Benz 170d Va z 1951 roku. To popularny samochód klasy średniej produkowany od 1936 roku w Rzeszy Niemieckiej.

Po II Wojnie Światowej ten właśnie model stał się pojazdem, który pomógł niemieckiemu przemysłowi motoryzacyjnemu wydźwignąć się z wojennych zniszczeń. Jest też Citroën AC4 z 1929. Podczas premiery tego modelu Andre Citroén urządził wystawny bankiet dla dziennikarzy, gości oraz pracowników własnej firmy, a kelnerzy otworzyli 2400 butelek wina i szampana. Niemal 100 kelnerów podało 700 litrów zupy, 348 łososi, 235 kilogramów wołowych steków, 600 półmisków sałatek oraz mnóstwo innych potraw. Tak niemal sto lat temu świętowano nowe dziecko stajni Cotroëna!

Jest i jedna z najstarszych marek przemysłu motoryzacyjnego, czyli Lanchester 10 z 1938 roku. Jaka jest jego historia? A jak wyglądały początki prac nad Jaguarami? Tego odwiedzający mogą dowiedzieć się z tabliczek z opisami, które są przy każdym modelu. Wkrótce do Muzeum wjedzie kolejnych 11 modeli. Muszą najpierw zostać odrestaurowane, bo każde z prezentowanych aut wygląda tak, jakby dopiero co wyjechało z fabryki. – Samochodów szukam głównie przez internet. Sprowadzam je z zagranicy, najczęściej z USA. Jednak są w kiepskim stanie. Wtedy trafiają w ręce Mariana Żynisa, eksperta od rekonstrukcji pojazdów – opowiada właściciel Muzeum.

Co ciekawe, każde z aut jest sprawne. Dlatego można wybrane modele wypożyczyć i... pojechać do ślubu kremowym mercedesem z 1951 roku. – Rezerwacje mamy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem – zdradza Karolina Jankowska, kierownik hotelu.

Takie samochody są zarejestrowane jako zabytki. A to cała moc przepisów. – Samochód musi mieć więcej niż 25 lat, zachowane minimum 75 proc. oryginalności i musi posiadać opinię rzeczoznawcy – wylicza Zbyszko Rybak. A skoro to zabytek, wpisany jest do rejestru i nie można bez zgody konserwatora zabytków przeprowadzać w nim zmian, jak na przykład malowanie karoserii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie