Spis treści
Rynek a aut o DMC do 3,5T
W sierpniu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już szesnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku.
Wakacje są tradycyjnie okresem słabszej sprzedaży samochodów, stąd m.in. obserwowany spadek liczby rejestracji w sierpniu w porównaniu do poprzednich miesięcy.
Po ośmiu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o ponad 13%. Samochody marek premium uzyskały w lipcu rezultat o 8,4% lepszy niż rok wcześniej. To pozwoliło im na uzyskanie udziału w rynku w wysokości 22,6%.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku zbliża się do poziomu 70%, przy czym rzeczywisty udział firm jest niewątpliwie zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza poziom 80%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 540 tys. samochodów osobowych, choć możliwa jest korekta w górę w związku z regulacjami CAFE od stycznia 2025 i ewentualnym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. sztuk.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 41 868 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 1,74% (+718 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 12,67% (-6 075 szt.) mniej niż w lipcu 2024 roku. Dane skumulowane (399 631 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 13,18% (46 538 szt.).
W ciągu ośmiu miesięcy br. osiem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 38,08%. Największy spadek rejestracji zanotowała natomiast ponownie Kia - o 11,67%.
Rynek aut osobowych
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 37 069 samochodów osobowych, o 2,46% (891 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 14,08% (-6 075 szt.) mniej niż w lipcu 2024 r. W ciągu ośmiu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 357 160 nowych samochodów osobowych, o 14,75% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+45 921 szt.).
W sierpniu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,70%. Udział firm osiągnął poziom 67,30%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w sierpniu 24 932 auta. Udział firm po ośmiu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,70%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Nowe auta. Komu rośnie?
Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 45,91%. Największy spadek zanotowała KIA - o 11,66%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 66 658 aut tej marki (7 212 sztuk w sierpniu - to najmniejszy wynik Toyoty w tym roku), o 13,71% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,66%.
Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 38 308 szt., o 15,43% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,73%.
Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 23 317 samochodów, o 1,29% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,53%.
Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 873 szt., o 11,66% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,12%.
Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 20 378 aut tej marki, o 15,94% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,71%.
Nowe auta. Jakie modele kupujemy najczęściej?
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (17 496 szt.; +11,60% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (13 311 szt.; +31,54% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (10 717 szt. +20,09% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota Yaris (9 291 szt.; -12,68%) i KIA Sportage (9 057 szt.; +9,72% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (6 151 szt.; +35,54%), na drugim miejscu - KIA Sportage (5 028 szt.; +40,68%), na trzecim – Toyota C-HR (3 841 szt.; +73,72%), dalej – Toyota Yaris (3 293 szt.; -10,32%), a na piątym – Skoda Kamiq (3 189 szt. +61,88%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (14 685 szt.; +8,62%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (11 037 szt.; +224,74%), dalej Toyota Yaris (5 998 szt.; -13,92%) i Hyundai Tucson (5 629 szt.; +34,25%). Czołową piątkę zamyka Toyota RAV4 (5 421 szt.; +53,44%).
Rynek aut dostawczych
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w sierpniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 799 samochodów dostawczych, dokładnie tyle samo, co w lipcu br. i o 3,5% (-173 szt.) mniej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 42 471 aut dostawczych, o 1,5% (617 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 115,07%. Największy spadek w tym gronie zanotował Ssangyong (o 41,00%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 8 931 aut tej marki, o 3,06% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,03%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 5 931 pojazdów, o 6,70% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 13,96%. Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2024 r. klienci zarejestrowali 4 618 aut dostawczych tego producenta, o 1,54% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,87%. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 607 szt., o 6,76% mniej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,85%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2024 r. zarejestrowano 3 948 aut dostawczych tej marki, o 16,22% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,30%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w ciągu ośmiu miesięcy 2024 r. było Renault Master (6 267 szt.; -7,14% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (3 600 szt.; +4,53/r), na trzeciej Fiat Ducato (3 213 szt.; -3,51% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (3 156 szt.; +14,39%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (2 537 szt.; +0,28%).
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?