Nowe auta z LPG coraz popularniejsze

(pp)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w 2011 roku sprzedano w Polsce blisko 1,5 tys. nowych aut, które fabrycznie zostały wyposażone w instalację LPG. Pomimo znaczącego wzrostu w stosunku do lat ubiegłych, w dalszym ciągu liczba ta jest niewielka, jeśli weźmiemy pod uwagę całkowitą wielkość sprzedaży nowych pojazdów w naszym kraju.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", w 2011 roku sprzedano rekordową ilość 1447 nowych samochodów, które wyjechały z salonów z fabryczną instalacją LPG. Rok wcześniej liczba ta wyniosła zaledwie 564 egzemplarze, a w 2009 503. Z czego zatem wynika zwiększone zainteresowanie tego typu autami ze strony kupujących?

Najważniejszym aspektem są koszty eksploatacji. To właśnie w 2011 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen paliw w Polsce. W ciągu kilku miesięcy koszt zakupu 1 litra oleju napędowego lub benzyny wzrósł o ponad 1 zł. Obecnie, taka sama ilość gazu LPG jest niemal dwukrotnie tańsza od popularnej Pb 95. Dlatego też auta flotowe wyposażone w instalację LPG, które najczęściej pokonują rocznie dziesiątki tysięcy kilometrów, mogą przynieść spore oszczędności.

Niestety, na naszym rynku w dalszym ciągu oferowanych jest niewiele pojazdów dostawczych z fabryczną instalacją LPG. Znacznie częściej producenci posiadają w sprzedaży auta zasilane gazem ziemnym CNG. Jednak w ich przypadku, problemem jest niewielka ilość stacji do tankowania tego paliwa. - W całym kraju znajduje się ok. 30 punktów, w których możemy uzupełnić gaz CNG. To zdecydowanie za mało, by przekonać przedsiębiorców do zakupu tego typu samochodów - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Kolejnym problemem, który do tej pory hamował sprzedaż aut z fabrycznym autogazem, była ostrożność ze strony firm leasingowych w finansowaniu ich zakupu. Jak podaje "DGP", sytuacja ta ulega jednak zmianie, zwłaszcza dzięki udzielanym gwarancjom na samochody z LPG oraz możliwościom ich serwisowania w wielu punktach w naszym kraju.

Firmy tworzące flotę swoich pojazdów w oparciu o samochody z autogazem argumentują swój wybór także kwestiami ekologicznymi. Jednak zdaniem prezesa PZPM, ma to niewielkie znaczenie przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. - Świadomość ekologiczna w Polsce w dalszym ciągu stoi na niskim poziomie. Wiele osób nie przywiązuje wagi do takich aspektów, jak np. emisja CO2. Znacznie ważniejsze jest zużycie paliwa i koszty eksploatacji - wyjaśnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty