- System ma być gotowy do 30 października, na razie jego wykonawca nie zgłasza opóźnień - mówi Michał Sarnacki, naczelnik wydziału inżynierii ruchu i sterowania ruchem w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi.
Główny cel wprowadzenia systemu to pierwszeństwo dla komunikacji miejskiej. Światła na skrzyżowaniach mają się dostosowywać do rozkładu jazdy autobusów i tramwajów: "zielona fala" ma zapewnić MPK punktualność. Poza tym na sporej liczbie przystanków będą tzw. wirtualne tablice.
- Pasażer będzie mógł sprawdzić w swoim telefonie, za ile minut przyjedzie tramwaj lub autobus - podkreśla Michał Sarnacki.
Wprowadzenie dynamicznego rozkładu jazdy ma być możliwe dzięki wyposażeniu wszystkich autobusów i tramwajów w autokomputery i GPS-y. Natomiast kierowcy mają być informowani w ośmiu miejscach Łodzi o najkrótszej drodze przejazdu. Wskazywać to będą tablice m.in. na skrzyżowaniu marszałków, Przybyszewskiego i przy Atlas Arenie.
- Przykładowo z tablicy umieszczonej na Rzgowskiej będzie można się dowiedzieć, ile czasu zajmuje przejazd do Zgierza, jeśli pojedzie się prosto, skręci w lewo lub prawo - mówi naczelnik Sarnacki. - Średni czas przejazdu będzie ustalany na podstawie sczytywania tablic rejestracyjnych.
To niepokoi radną Urszulę Niziołek-Janiak.
- Jaką będziemy mieć pewność, że wyświetlany czas nie będzie efektem przekraczania prędkości - pyta radna PO.
Taki problem był w Bydgoszczy.
- Aż w 90 proc. przypadków wyświetlany czas był tam efektem jazdy niezgodnej z przepisami - przyznaje naczelnik Sarnacki. - Dlatego zamiast czasu wprowadzono tam kolory informujące o tym, który przejazd jest najkrótszy. My też się nad takim rozwiązaniem zastanawiamy.
A co z pieszymi? Na wszystkich 230 skrzyżowaniach zostaną zamontowane dla nich przyciski. Tam, gdzie ruch pieszych jest spory, światło zielone może być wydłużane.
- Jednym z priorytetów jest wydłużanie zielonego w niedzielę przy kościołach - mówi Sarnacki. - Opracowujemy też kilka scenariuszy na czas imprez w Atlas Arenie, koncertów w filharmonii i meczów na stadionie Widzewa. Sygnalizacje w pobliżu tych obiektów będą ustawione tak, by wyprowadzić ruch na zewnątrz miasta. Dostosują się do nich pozostałe światła.
Źródło: Dziennik Łódzki
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?