Nowa wartość celna

(ms)
Od 10 marca podwyższono akcyzę na importowane samochody używane w wieku powyżej 2 lat. Akcyza ta wzrasta wraz z wiekiem samochodu. Np. za auto 5-letnie o poj. silnika do 2.0 l wynosi 39.1%, za auto 8-letnie i powyżej - 65%.

W ubiegłym tygodniu prezes Głównego Urzędu Ceł zmienił dodatkowo zasady naliczania akcyzy i VAT. 
 
Zmieniono także wysokość opłat za kartę pojazdu. Koszt wydania karty dla samochodu używanego dopuszczonego do ruchu przy pierwszej rejestracji na terytorium Polski wynosi 500 zł, a dla auta nie dopuszczonego do ruchu lub posiadającego dopuszczenie czasowe lub warunkowe (np. przewożonych na lawetach) - 1000 zł.
 
To jeszcze nie wszystko. Zmieniono także zasady ustalania wartości celnej (podstawy naliczeń podatków - akcyzy i VAT-u) używanych samochodów z importu. Jeżeli cena zakupu za granicą jest o 10% niższa od ceny w niemieckich katalogach Schwacke Liste, to  podstawą do nowej wyceny wartości auta na granicy jest  katalog cen używanych aut w Polsce, wydawany przez firmę EUROTAX. Od ceny z katalogu celnik odejmuje 22 proc. VAT, a potem 3.1 proc. akcyzy (auto z silnikiem do 2.0 l) - niezależnie od wieku auta.
 
Wartość celna, czyli podstawa naliczania opłat jest więc dużo wyższa. Od tej wyższej podstawy nalicza się akcyzę i potem od sumy wartości celnej i akcyzy - VAT. W efekcie nastąpił dodatkowo bardzo duży wzrost opłat z tytułu akcyzy i VAT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty