Nowa norma Euro 6. Właśnie zaczyna obowiązywać

(łs)
Fot. Archiwum Polska Press
Fot. Archiwum Polska Press
Od 1 września wszystkie nowo rejestrowane samochody na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normę emisji Euro 6.
Fot. Archiwum Polska Press
Fot. Archiwum Polska Press

Wytyczne były znane od dawna, więc producenci samochodów mieli sporo czasu na przygotowanie się do zmian. Dla nowo homologowanych modeli norma Euro 6 obowiązywała od roku.

W przypadku silników benzynowych Euro 6 wprowadziło próg dozwolonej emisji cząstek stałych. Nowy standard jest szczególnie restrykcyjny dla samochodów z silnikami Diesla. Dozwolony próg emisji tlenków azotu został istotnie zmniejszony. W wielu przypadkach spełnienie normy bez dodatkowego osprzętu jednostki napędowej jest niemożliwe.

Silnikom o mniejszej pojemności wystarczają tzw. pułapki tlenków azotu. Alternatywą jest układ selektywnej redukcji katalitycznej. SCR potrzebuje do pracy AdBlue - roztworu mocznika, który jest podawany do układu wydechowego, by reagując z tlenkami azotu wytworzyć parę wodną i azot. Z badań wynika, że tlenki azotu wywołują choroby układu oddechowego oraz mają istotny wkład w powstawanie smogu.

Producenci przygotowywali się do wejścia w życie nowych norm. Okazją do wprowadzenia silników bardziej przyjaznych środowisku były m.in. faceliftingi, które łączono z modernizacją jednostek napędowych.

Samochody z rocznika modelowego 2016, które spełniają normę emisji Euro 6, bywają o kilkaset złotych droższe od wcześniej oferowanych aut. Finalna cena zależy jednak od polityki danej marki i aktualnie prowadzonych akcji promocyjnych.

Im większe spalanie, tym wyższa emisja CO2. Tyle że podawanie emisji dwutlenku węgla jest dla koncernów znacznie wygodniejsze, bo to wartość, której użytkownik auta w żaden sposób nie może zweryfikować. Tymczasem można powiedzieć wprost, że chodzi o to, aby auta średnio nie zużywały więcej niż 5,5 l/100 km. Tyle, że średnia różnica między zużyciem paliwa deklarowanym przez producentów a tym, z którym trzeba się liczyć w warunkach rzeczywistych przekracza 30 proc.

Szacowany przez Instytut Samar średni wiek samochodu w Polsce wynosi 14,2 roku. W tym czasie obowiązywała norma Euro 3. Znacznie bardziej liberalna od wprowadzonej w 2006 roku Euro 4, która istotnie ograniczyła dozwolony poziom tlenków węgla i azotu, a w przypadku silników diesla także cząstek sadzy, zmuszając do stosowania w większości diesli filtrów DPF.  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty