Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Michał Kij
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.fot. Michał Kij
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.fot. Michał Kij
Udostępnij:
Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nieoferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

Segment B jest demokratyczny. Mężczyźni i kobiety dzielą się nim prawie po równo. Na tle wszystkich samochodów, popyt na modele tej klasy jest bardziej równomiernie rozdzielony pomiędzy różne grupy wiekowe. Tym trudniej zaprojektować auto, które zadowoli każdego.

Rio jest o włos większa niż poprzednik. Usztywniono strukturę nadwozia. Szeroko wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości z własnych hut koreańskiego koncernu. Stąd niższa masa auta, wyższe bezpieczeństwo bierne oraz większy komfort jazdy – cechy cenne dla osób dojrzałych. Jednocześnie polepszyły się własności jezdne, co spodoba się młodszym nabywcom.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy.
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

Z przodu jest nowe zawieszenie z kolumnami MacPhersona, z tyłu belka skrętna z niemal pionowo ustawionymi amortyzatorami. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem ma bardziej liniową charakterystykę. Kia Rio nie zachowuje się jak gokart, ale jest stabilna w zakrętach. Pomaga jej system VSM (ang. Vehicle Stability Management), montowany w standardzie. Zawieszenie pracuje ze spokojem godnym większego samochodu. Dobrze tłumi nierówności, nie hałasuje. Manewrowanie jest łatwe. Kia nie sprawia niespodzianek, ani dobrych, ani złych.

Rio ma spokojną sylwetkę. Wizualny „środek ciężkości” styliści przesunęli w stronę obudowy silnika. Jest bardziej pudełkowata niż poprzednio. Mimo to nowa Rio ma niższy współczynnik oporu powietrza. Wynosi 0,316, gdy w poprzednim modelu 0,33. „Nos tygrysa” jest ozdobą. Wlot powietrza znajduje się pod nim.

Wnętrze zachowuje powagę, ale nie do końca. Deska rozdzielcza ma popularne obecnie „doklejane” akcenty: „osobny” ekran systemu multimedialnego oraz konsolę do regulacji nawiewu – klimatyzacja manualna należy do standardu. W niektórych wersjach można spodziewać się szerokiej, „polakierowanej”, poziomej wstawki na wysokości zegarów, we wszystkich zaś drobnych elementów o „fortepianowym” połysku. Ciekawostką są gałki dźwigni zmiany biegów: benzynowe modela mają sześcienną, a diesel kulistą.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy.
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

To, co najpotrzebniejsze i najczęściej używane podczas prowadzenia, projektanci zgromadzili na dźwigienkach przy kierownicy oraz na niej samej. Tworzywa otaczające kierowcę są estetyczne, ale twarde. Przednie fotele mają duży zakres regulacji, na czym mogą cierpieć pasażerowie w drugim rzędzie. Wykrój tylnych drzwi wydaje się mały, ale wsiadanie jest całkiem wygodne. Przestrzeń w aucie powiększa wydłużony o 10 mm rozstaw osi, „wyszczuplona” podsufitka i mniej rozbudowane boczki drzwi. Choć nowa Rio ma krótszy tylny zwis, bagażnik jest większy o 37 l i ma teraz 325 l. Niesymetrycznie dzielona kanapa z tyłu to standard.

Schowki są spore i funkcjonalne, jest wśród nich skrytka na okulary przeciwsłoneczne nad przednim lusterkiem. System multimedialny z menu w języku polskim i dotykowym ekranem jest prosty w obsłudze. Polecenia i komunikaty są zrozumiałe i można się pomiędzy nimi poruszać także w czasie jazdy, nie angażując zbytnio uwagi. W zależności od wersji systemu, ekran ma 5 lub 7 cali. Dzięki aplikacjom Android Auto i Apple CarPlay jest kompatybilny ze zdecydowaną większością smartofnów. Można mieć też dostęp do Kia Connected Services, korzystających z baz danych TomToma. W Europie usługi te będą dostępne bezpłatnie w samochodach z nawigacją przez 7 lat od daty zakupu auta.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy.
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

Kia proponuje w naszym kraju tylko silniki 4-cylindrowe: benzynowy 1.25 MPI o mocy 84 KM, benzynowy 1.4 MPI o mocy 100 KM oraz diesla 1.4 CRDi o mocy 90 KM. Nie będzie 3-cylindrowego, turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1 litra i mocy 120 KM. Może szkoda, bo jak na produkt „downsizingu” jest całkiem przyjemny i dobrze brzmi, choć sporo za to bierze: w egzemplarzu, którego spróbowałem komputer pokazywał średnie spalanie 9,8 l/100 km. W Polsce tego typu silniki nie mają wzięcia.

Jednostki benzynowe mają skrzynie 5-biegowe, a mocniejsza na życzenie 4-biegowy „automat”. Diesel ma 6 przełożeń. Już słabszy z silników benzynowych jest całkiem przyjemny. Diesel zdobywa dodatkowe punkty dzięki typowemu dla siebie wysokiemu momentowi obrotowemu przy niskiej prędkości obrotowej.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebójZ gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy.
Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

Bazowy model M z silnikiem 1,25 MPI kosztuje 47 990 zł. Poza manualną klimatyzacją cena zawiera elektryczne szyby z przodu, elektryczne lusterka, radio CD/MP3 ze złączami Bluetooth, AUX i USB, centralny zamek z alarmem oraz system stabilizacji toru jazdy ESC. Standardem jest gwarancja na 7 lat lub 150 000 km.

Rio jest trzecim spośród najpopularniejszych modeli Kii w Polsce i w Europie. Pierwszy jest Sportage, drugi cee’d. Nowy model ma umocnić markę w zatłoczonym segmencie, w którym klienci są przywiązani do marek lokalnych: Niemcy do Volkswagena, Francuzi do Renault. My nie mamy z czym sympatyzować, a Rio rzeczywiście jest autem dla ludzi od liceum do emerytury. Wygodnym, przewidywalnym i wyposażonym w gniazda USB dla jadących nie tylko z przodu, ale i z tyłu. Mała rzecz, a cieszy.

 Kia Rio i wybrani konkurenci:

Marka/modelKia Rio 1.25 MPI MOpel Corsa 1.4 Twinport 75 KM EssentiaSkoda Fabia 1.2 TSI Active
Cena (zł)47 99043 60045 560
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4065/1725/14504021/1746/14813992/1732/1467
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1518/15241472/14641463/1457
Rozstaw osi (mm)258025102470
Masa własna (kg)111010801035
Pojemność bagażnika (l)325/980280/1090330/1150
Pojemność zbiornika paliwa (l)454545
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)124813981197
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńręczna/5ręczna/5ręczna/5
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min84 przy 6000 75 przy 4200-60090 przy 5400
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min122 przy 400130 przy 4000160 przy 3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,914,010,9
Prędkość maksymalna (km/h)170167  182
Średnie spalanie (l/100 km)4,85,24,6
Emisja CO2 (g/km)109  120  105

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie