Toyota Yaris Hybrid-R będzie pojazdem koncepcyjnym, pokazującym rozwój technologii hybrydowej w kierunku znakomitych osiągów i wysokiego poziomu przyjemności z jazdy. Model bazuje na 3-drzwiowej wersji Toyoty Yaris.
Pod maską sportowej hybrydy znajdzie się turbodoładowana jednostka Global Race Engine o pojemności 1.6 l, oraz dwa silniki elektryczne, dostarczające inteligentnego napędu na cztery koła. Moc na przednie koła dostarczana jest przez 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 300 KM. Tyle koła napędzają dwa silniki elektryczne, o łącznej mocy 120 KM. Zespół napędowy Toyoty Yaris Hybrid-R concept rozwija maksymalnie 420 KM mocy.
Energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorach. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych, superkondensatory dają większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w samochodzie sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy.
W trybie drogowym superkondensatory przez 10 sekund oddają moc 40 KM odzyskaną z hamowania. W trybie torowym, w którym odzyskuje się więcej energii z częstszych i bardziej intensywnych hamowań, superkondenstatory dają dodatkowych 120 KM przez 5 sekund.
Trzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach: podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, by następnie podczas przyśpieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyśpieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.
Dwa silniki elektryczne, każdy napędzające tylne koła niezależnie przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Toyoty Yaris Hybrid-R concept, poprzez zróżnicowanie mocy, która przekazywana jest na każde z kół.
Każdy z silników może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu, system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty), lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).
Toyota Yaris Hybrid-R concept zostanie zaprezentowana podczas wrześniowego Salonu Samochodowego w Frankfurcie.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?